7

الوارس تماشایی ترین روستای اردبیل

  • کد خبر : 383339
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۲۰

روستاگردی در ایران جذاب است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم تماشایی ترین روستای اردبیل کجاست.

به گزارش خبرگزاری افق :شاید این نکته برایتان جالب باشد که روستای آلوارس، علاوه بر طبیعت زیبایش امکانات تفریحی رفاهی خوبی دارد. این روستا از روستاهای مجاور سرعین است و در کنار ارتفاعات سبلان قرارگرفته است.

اگرگذرتان به سرعین افتاد حتما برای طبیعت گردی به این روستا بروید از منطره های چشم نواز این روستا لذت ببرید.

آلوارس یک روستای ییلاقی به حساب می آید که بعد از گذر از جاده کوهستانی به روستای آلوارس می رسید. طبیعت روستای آلوارس بکر باقی مانده است و خبری از دخالت های انسانی در طبیعت این روستا نیست.

اگر دلتان می خواهد به جایی بروید که در آن خبری از تکلونوژی و شلوغی شهر نیست، طبیعت دست نخورده و زیبای روستای آلوارس را از دست ندهید.

طبیعت برفی این روستا در فصل زمستان واقعا زیبا و حیرت آور است. تصور کنید طبیعتی که هم چنان زیبایی اش را حفظ کرده، در فصل زمستان پوشیده از برف است، منظره ای منحصر به فرد از زمستان را جلوه می دهد.

اگر در فصل زمستان راهی روستا آلوارس شده اید، می توانید در پیست اسکی این روستا تفریح کنید. البته این پست اسکی فقط مخصوص فصل زمستان نیست و در تابستان هم می توانید در اسکی روی چمن، اسکی سواری کنید.

تماشایی ترین روستای اردبیل کجاست؟

روستای تماشایی آلوارس کجاست

این روستای ییلاقی که جزو توابع شهرستان سرعین به حساب می آید ۱۲ کیلومتر با آن فاصله دارد برای رسیدن به آلوارس باید به سمت غرب برانید واز جاده ای کوهستانی با پیچ و خم بسیار رد شوید.

دقت داشته باشید گردنه های کوهستانی که پشت سر می گذارید بسیار حادثه خیزند و شما با جاده آشنایی لازم را ندارید، بنابر این نکات ایمنی رانندگی را رعایت کنید.

در این میان مناظری فوق العاده و مملو از گل های شقایق را در پیش رو خواهید داشت. فاصله آلوارس تا شهر اردبیل ۳۵ کیلومتر است.

ارتفاع آن ۲۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا است که موجب شده آب و هوای آن سرد و کوهستانی باشد.

بهار و تابستانی دلپذیر و زمستانی سخت و سرد را سپری می کند. میزان بارش نیز در آن به ۴۰۰ میلی لیتر می رسد.

از سال های دور عشایر از چراگاه های شاهسون آن برای ییلاق خود استفاده می کردند و بیش از سه قرن است که افرادی در آن به طور دائمی مستقر شده و روستایی ساخته اند جمعیت روستا در حدود ۱۳۰۰ نفر است.

روستای آلوارس با استقرار در دامنه کوه سبلان و ارتفاعات سرسبز و جذاب، در شمار زیباترین روستاهای پیرامون کوهستان سبلان و ایران است.

جریان آب و چشمه‌های فراوان به ویژه چشمه مین‌بلاغ که ماهی قزل‌آلای آن معروف است، هوای پاک و سرسبزی مراتع اطراف آن،‌ این روستا را به یکی از جاذبه های گردشگری سرعین تبدیل کرده‌اند که هر بیننده‌ای را متحیر می‌کنند.

آب شدن یخ‌ها و برف‌های دامنه‌های سبلان در فصول بهار و تابستان پوشش گیاهی چشم‌نوازی را همراه گُل‌های ختمی، گون‌های انبوه و لاله‌های سرخ، شقایق‌ها و دیگر گل‌های وحشی پدید می‌آورد که هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند.

تماشایی ترین روستای اردبیل کجاست؟

مراکز تفرجگاهی روستا نیز در مسیر پیست اسکی آلوارس قرار دارند.

عشایر منطقه، هنگامی که در دامنه‌های کوه سبلان و اطراف روستا با «اوبه»ها و رمه‌های خود به ویژه در بهار و تابستان پراکنده می‌شوند، زیبایی شگفت‌آوری را به فضای روستایی آلوارس می‌بخشند.

به جز خانه‌های قدیمی و مسجد و زندگی دلپذیر روستایی، آثار تاریخی و فرهنگی دیگری در روستا وجود ندارد.

جاذبه های گردشگری روستای آلوارس

موقعیتی که آلوارس در آن قرار گرفته است به روستا زیبایی خاص بخشیده است. چشه های فراوان و آب هایی که از آن جاری شده است هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

از جمله معروف ترین این چشمه ها می توان به چشمه مین بلاغ اشاره کرد که اگر اهل ماهیگیری باشید می توانید از آن ماهی قرل آلا صید کنید.

فصل بهار و زندگی دوباره طبیعت که فرا می رسد یخ ها اندک اندک آب می شود و گل‌ های ختمی، گون‌ های انبوه و لاله ‌های سرخ، شقایق ‌ها سراسر دشت ها را می پوشانند.

چشمه گورگور از دیگر دیدنی های توریستی منطقه است و ۲۴۲۰ متر بالاتر از سطح دریا در دل زمین جوشیده است.

در مسیر زوخانه خیاو جاری می شود و از ارتفاع ۱۲ متری سرریز می شود. آبشار را نیز گورگور نامیده اند و می توان در آن چشم اندازی جذاب از کوه های سبلان را به تماشا نشست.

در بین جاده رسیدن به آلوارس و پیست اسکی آن از سرعین احتمالا عشایر را خواهید دید که به دور از تجملات زندگی امروزی در حال سپری کردن روزگار به دور از دغدغه و در آرامش کامل هستند.

آن ها از زمان های دور با زندگی با طبیعت خو گرفته اند. اوباهایی را می بینید که با پشم بافته شده اند و زنانی که نان می پزند. نانی که آن ها می پزند ساج چورگی یا سه دختر نام دارد.

برای پخت این نام خوشمزه از ساری یاغ که نوعی روغن گرفته شده از کره محلی است استفاده می شد . علاوه بر آن ها دامداری نیز می کنند و تمام محصولات طبیعی از جمله پنیر، کره، گیاهان کوهی، دوغ، کشک، ماست و … را خود تهیه می کنند.

پیستی در دامنه کوه های سبلان که بزرگ ترین پیست اسکی ایران لقب گرفته است. برای رسیدن به پیست باید ۱۲ کیلومتر از روستا رانندگی کنید و به ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریا برسید.

تماشایی ترین روستای اردبیل کجاست؟

جاده رسیدن به پیست از روستا کاملا آسفالت است و بدون نگرانی می توان وارد آن شد.

فقط دقت داشته باشید منطقه کوهستانی است و حتی اگر فصل تابستان را برای سفر انتخاب می کنید هم تجهیزات لازم برف و مه را به همراه داشته باشید.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=383339

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر