2

ارتفاعات زیبای هشتپر (طوالش)

  • کد خبر : 378089
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵

از میان جنگل های طوالش می توان به پارک جنگلی سیاه داران، پارک جنگلی گیسوم، ییلاق سوباتان، ییلاق شکردشت، ییلاق لوراهونی، ییلاق دو خاله کوه، ییلاق آسبومار، ییلاق کرمان و گردنه الماس در جاده زیبای اسالم به خلخال، ییلاق ریک، پارک جنگلی و ساحلی چوبر و ییلاق باستانی و تاریخی آق اولر و مریان، اشاره کرد.

میتوان از تالش بعد از رشت به عنوان دومین شهر بزرگ استان خوش آب و هوای گیلان، نام برد. این شهر با ییلاق های بسیارش یکی از پر بازدیدترین نقاط توریستی ایران به ویژه در روزهای گرم سال محسوب می شود. این سرزمین چشم نواز در ابتدا تاسیسش منطقه وسیعی را در میان آلبانیای قفقاز تا سپید رود و اردبیل به خود اختصاص داده بود اما در گذر سال ها بخش هایی از خود را با وجود عهد نامه هایی همچون ترکمن چای و گلستان، از دست داد. با وجود گرویدن قسمتی از تالش به کشور روسیه، اما همچنان این شهر مملو از دیدنی هایی است که در کمتر جایی از ایران شاهدشان خواهید بود.‌

قدمت این دیار کهن سال به زمان کادوسیان باز می گردد، درواقع کادوس ترجمه تالوش به زبان یونانیان است که امروزه تالش یا همان طوالش خوانده می شود. طبق گفته های لغت نامه دهخدا کادوسی ها اقوامی بودند که در نواحی کوهستانی شمال ایران می زیستند و در زمان هخامنشیان به نافرمانی برخاستند. اما نام دیگری که برای این شهرستان انتخاب شده بود هشتپر یا هشتبر است و داستان نام گذاری آن به سال های دور باز می گردد. در زمان های گذشته در مرکز این شهر کاخ سردار امجد یا همان اطاقسرا ساخته شد و ۸ در بزرگ دور تا دور آن را فرا گرفته بودند. واژه هشتبر نیز برگرفته از همین کاخ است چرا که در به زبان تالشی همان بر است و هشت نیز به همان ۸ دروازه کاخ اشاره می کند ، اما با گذر سال ها واژه هشتبر به هشتپر تغییر نام داد.

درسال ۱۳۲۳ خورشیدی تاش از بخش های متختلفی همچون ماسال، اسالم، کرگانرود، شفارود و هشتپر تشکیل می شد که جزو ۱۲ ولایت ایران و شهرستانی مستقل به شمار می رفت و هشتپر نیز به مرکزیت آن در آمد. در حال حاضر منطقه ای با مساحت ۲۳۷۳ کیلومتر مربع این شهرستان را تشکیل می دهد و نزدیک به ۲۵ درصد گیلان جزو اراضی تالش محسوب می شود.

نواحی جنگلی تالش مملو از گونه های درختی متنوع هیرکانی است. درختانی همچون آکاسیای ابریشمی، انجیلی یا همان درخت آهن، ممرز، انجیر هیرکانی، توسکا، افرا، بلوط و شاه بلوط، لرگ یا همان یالان قوز، له ‌له خزر، انار، شمشاد هیرکانی و بوته های زالزالک، ازگیل، آلوچه جنگلی، ارجنگ، شمشاد کولخیسی، دانایا و کوله خاس و گونه های متعدد دیگری این پوشش های گیاهی را تشکیل می دهند.

همچنین مکان های گردشگری زیبایی نظیر روستای ناو و شهر اسالم نیز از مناطق سرسبز و چشم نواز تالش به شمار می روند که هر یک شامل چشم اندازهای بی نظیری هستند. مناطق حفاظت شده لوندویل آستارا، استیل آستارا، لیسار، آلالان اسالم و جوکندان تالش، بخش هایی از جنگل های هیرکانی را تشکیل می دهند. لازم به ذکر است این جنگل های کهن سال از جمله منابع به ثبت رسیده در میراث جهانی یونسکو هستند.
کوههای تالش مکان های بسیار مناسبی برای کوهنوردان محسوب می شوند. سعود از برخی از آن ها همچون آق داغ و سفید کوه شاید کمی سخت تر از بقیه باشد و به وسایل کوهنوردی مجهزتری نیاز داشته باشد. کوهستان باغرو نیز از قلل متعددی تشکیل شده که ارتفاع برخی از آن ها بیش از ۳۰۰۰ متر است.
شهرستان تالش منطقه ای است که هر گوشه از آن جاذبه ای منحصر به فرد را به نمایش می گذارد. عجین شدن نواحی کوهستانی، دشتی، کوهپایه ای و دریا سبب شده تا طوالش در تمامی فصل های سال از هوای مطبوعی برخوردار باشد.
فصل بهار همواره روزهای خوش آب و هوایی را در این منطقه سپری خواهد کرد، دامنه دشت ها مملو از گل های رنگارنگی همچون شقایق می شود و درختان شروع به جوانه زنی می کنند.
در روزهای گرم تابستان می توان ییلاق هایی را در تالش یافت که از سرما اهالی آن بخاری های ذغالی روشن می کنند.
پاییز رخی هزار رنگ را در میان جنگل های هیرکانی تالش به نمایش می گذارد و زمستان لباسی بلورین بر تن آن ها می کند. اما باید خاطر نشان کرد در نیمه دوم سال ییلاق های تالش از آب و هوای سردی برخوردار خواهند بود و جاده هایشان لغزنده و صعب العبور خواهد شد، پس حتما قبل از رفتن به سمت آن ها از وضعیت جویشان مطلع شوید.
عکاس: امیر نیک بخت
خبرنگار: مریم شکری
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=378089

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر