1

شهرک اکباتان قدیمی ترین شهرک خاورمیانه

  • کد خبر : 378531
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳

در خصوص ساخته شدن شهرک اکباتان هم حرف و حدیث‌های متفاوتی وجود دارد. عده‌ای ساخت آن را نتیجه مصوبه‌ای در هیات دولت (در دهه ۴۰) می‌دانند و عده‌ای دیگر نظر متفاوتی دارند. در ادامه، داستان جذاب ساخته شدن این شهرک را توضیح می‌دهیم.
منطقه کنونی شهرک اکباتان در دهه ۴۰ و ۵۰ جزو محدودی شهری نبود. خرید زمین‌های این منطقه و ساخته شدن شهرکی به عظمت اکباتان در آن، به واسطه کنار هم قرار گرفتن مجموعه‌ای از اتفاقات رقم خورد.

شهرک اکباتان در منطقه ۵ تهران واقع شده است. این شهرک ۳ فاز دارد و ساختمان‌های آن مقاومت بالایی دارند. می‌توان گفت هر ۳ فاز اصلی شهرک برای سکونت مناسب هستند و به‌نوعی بهترین جای شهرک اکباتان به شمار می‌آیند. چرا که امکانات رفاهی و آموزشی متناسب با جمعیت ساکنان در داخل آن وجود دارد. پردیس مگامال که بزرگترین مجتمع تجاری ایران است روبروی فاز ۲ شهرک قرار دارد. رفت‌وآمد به اکباتان نیز به راحتی میسر است؛ زیرا ایستگاه مترو اکباتان در این منطقه قرار دارد. به طور کلی با توجه به نقشه بلوک‌های شهرک اکباتان که شامل انواع امکانات رفاهی و سکونتی می‌شود، ساکنان برای رفع نیازهای خود می‌توانند در داخل این شهرک نیاز خود را برطرف کنند.

از اتوبان کرج که وارد تهران شوید، ساختمان‌های بتونی بلندی که منظم کنار هم قرار گرفته‌اند را می‌بینید. نقشه شهرک اکباتان به ما می‌گوید که این شهرک در منطقه ۵ تهران واقع شده است. اکباتان از سمت شمال به بزرگراه تهران کرج، از جنوب به بزرگراه شهید لشگری، از شرق به شهرک آپادانا و کوی بیمه و از غرب به نمایشگاه صنایع هوایی منتهی می‌شود.

می‌توان گفت شما هر توقعی از یک شهرک مسکونی داشته باشید، در اکباتان برآورده می‌شود. حتی می‌توان گفت شهرک اکباتان ویژگی‌هایی دارد که فراتر از توقع اغلب افراد است. در ادامه به این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که تمام ویژگی‌ها و امکاناتی که در ادامه درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم، در شهرکی گرد آمده‌اند که احداث آن در دهه ۴۰ شمسی آغاز شده است.

می‌توان گفت شما هر توقعی از یک شهرک مسکونی داشته باشید، در اکباتان برآورده می‌شود. حتی می‌توان گفت شهرک اکباتان ویژگی‌هایی دارد که فراتر از توقع اغلب افراد است. در ادامه به این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که تمام ویژگی‌ها و امکاناتی که در ادامه درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم، در شهرکی گرد آمده‌اند که احداث آن در دهه ۴۰ شمسی آغاز شده است.

یکی از فاکتورهای اثر گذار در خرید ملک، محله ملک و سطح فرهنگی آن است. معماری و مزایای اکباتان زمینه ساز ایجاد فرهنگی متفاوت و کم نظیر در شهرک شده است. می‌توان گفت معماری اکباتان در خدمت تقویت روابط انسانی در شهرک است.

کیفیت بالای ساخت و ساز، امکانات عالی و همچنین رفاهی که زندگی در اکباتان به همراه داشته و دارد، باعث شده اغلب اهالی اکباتان تمایلی به نقل مکان از این شهرک نداشته باشند.

در نتیجه بسیار از اهالی اکباتان از کودکی همبازی هم بوده، با هم به مدرسه، دانشگاه، خدمت سربازی و سرکار رفته‌اند. به عبارتی بسیاری از اهالی اکباتان مثل یک خانواده در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

این همبستگی اثر خود را روی فرهنگ کلی شهرک نشینان به شکل با دوامی ثبت کرده است. به گونه‌ای که به جرات می‌توان گفت، اکباتانی بودن برای اهالی این شهرک تبدیل به یک ارزش شده حتی گاهی آن را به رخ غیر اکباتانی‌ها نیز می‌کشند.

یکی دیگر از ملاک‌هایی که نشان دهنده فرهنگ یک محله است، ارتباط اهالی با حیوانات است. دوستی با حیوانات یکی از ویژگی‌های مثال زدنی شهرک نشینان به حساب می‌آید.

اگر از اهالی اکباتان بپرسید طراح و سازنده اکباتان کیست؟ با جواب‌های متفاوتی روبرو می‌شوید. عده‌ای می‌گویند یک معمار آمریکایی، برخی نام یک شرکت آمریکایی به نام استارِت را می‌برند. بعضی‌های از مهندس رحمان گلزار شبستری یاد کرده، عده‌ای نیز نام جردن گروزن را می‌آورند.

نظرات مختلف محدود به صحبت‌های اهالی اکباتان نمی‌شود. مثلا اگر به ویکی‌پدیا مراجعه کنید، می‌بینید از یک معمار آمریکایی (بدون ذکر نام) به عنوان طراح اکباتان یاد شده است.

طراح و سازنده این شهرک را «جردن گروزن» آمریکایی معرفی کرده‌اند. حتی در برخی سایت‌ها از طراحی کره‌ای به نام کیم سئو‌گئون به عنوان سازنده اکباتان نام برده شده است.

اما حقیقت درباره طراح و سازنده اکباتان با تحقیق و بررسی مشخص شده است. بررسی‌های انجام شده در کتاب «شهرک اکباتان ، مدنیت ، معاصر معماری ایران » و همینطور گفت‌و‌گو با افرادی که در ساخت این پروژه سهیم بوده‌اند، نشان می‌دهد که سازنده اصلی اکباتان، مهندس رحمان گلزار شبستری است.

در واقع مهندس گلزار به عنوان مالک «شرکت سهامی نوسازی و عمران تهران» کار ساخت اکباتان را آغاز می‌کند. فاز یک اکباتان توسط مهندس گلزار و مهندس فریدون آذری طراحی می‌شود.

به دلیل عدم وجود تجربه کافی در ساخت سازه‌های بتنی در دهه ۴۰ و ۵۰ در ایران، مدیریت ساخت و نظارت بر اجرای فاز اول اکباتان به شرکت آمریکایی استارِت واگذار می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد طراحی فاز ۲ اکباتان به یک شرکت کره‌ای و معمار کره‌ای پیشرو به نام کیم سئو‌گئون واگذار شده است. هر چند فاز ۳ اکباتان در سال ۱۳۷۰ به بهره‌برداری رسیده، اما متاسفانه نمی‌توان در خصوص طراح آن نظر قطعی داد.

عکاس: امین فرج الهی

خبرنگار: سید علیرضا حسینی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=378531

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر