1

شهرک اکباتان قدیمی ترین شهرک خاورمیانه

  • کد خبر : 378534
  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵

اکباتان نام یونانی «هگمتانه» است. طراح آمریکایی شهرک به خاطر معنای اکباتان نامش را از تاریخ همدان قرض گرفت. اکباتان به معنی «محل گرد آمدن مردمان» است. اولین شهروندان مدرن‌ترین شهرک مسکونی پایتخت، در سال ۱۳۵۶ ساکن این شهرک شدند؛ اما تاریخ اکباتان به چند دهه قبل‌تر برمی‌گردد.

شهرک اکباتان در منطقه ۵ تهران واقع شده است. این شهرک ۳ فاز دارد و ساختمان‌های آن مقاومت بالایی دارند. می‌توان گفت هر ۳ فاز اصلی شهرک برای سکونت مناسب هستند و به‌نوعی بهترین جای شهرک اکباتان به شمار می‌آیند. چرا که امکانات رفاهی و آموزشی متناسب با جمعیت ساکنان در داخل آن وجود دارد. پردیس مگامال که بزرگترین مجتمع تجاری ایران است روبروی فاز ۲ شهرک قرار دارد. رفت‌وآمد به اکباتان نیز به راحتی میسر است؛ زیرا ایستگاه مترو اکباتان در این منطقه قرار دارد. به طور کلی با توجه به نقشه بلوک‌های شهرک اکباتان که شامل انواع امکانات رفاهی و سکونتی می‌شود، ساکنان برای رفع نیازهای خود می‌توانند در داخل این شهرک نیاز خود را برطرف کنند.

از اتوبان کرج که وارد تهران شوید، ساختمان‌های بتونی بلندی که منظم کنار هم قرار گرفته‌اند را می‌بینید. نقشه شهرک اکباتان به ما می‌گوید که این شهرک در منطقه ۵ تهران واقع شده است. اکباتان از سمت شمال به بزرگراه تهران کرج، از جنوب به بزرگراه شهید لشگری، از شرق به شهرک آپادانا و کوی بیمه و از غرب به نمایشگاه صنایع هوایی منتهی می‌شود.

طراحی این شهرک را در سال ۱۳۴۵ به جردن گروزن سفارش دادند. این معمار آمریکایی طراحی ساختمان‌های گلستان در شهرک قدس و چند بنای دیگر در اصفهان را به عهده داشت. گروزن قصد داشت پرجمعیت‌ترین شهرک خاورمیانه را احداث کند. هرچند طرح مفصل او به طور کامل اجرایی نشد. به هرحال نقشه‌ای که گروزن روی کاغذ کشید، تقریبا همین چیزی بود که حالا در عکس‌های هوایی از شهرک وجود دارد.

طراحی کنونی شهرک، مجموعه‌ای از بلوک‌ها را نشان می‌دهد که هر کدام شان از بالا شبیه دو نیم حفرهٔ لانه زنبوری هستند که از پشت به هم چسبیده‌اند. گروزن برای تنوع سه نوع از این نیم لانه زنبورها را طراحی کرد. حرف‌های انگلیسی A و B و C که حالا نام بلوک‌های فاز یک اکباتان هستند، یادگار همین تقسیم‌‌بندی گروزن هستند.

اگر به تصاویر شهرک اکباتان توجه کنید، متوجه تعداد بالای واحدهای آپارتمانی و Y شکل بودن آن‌ها می‌شوید. این محله از ۳ فاز تشکیل شده که فاز ۱ و ۳ به لحاظ متراژ و معماری داخلی آپارتمان‌ها با فاز ۲ تفاوت دارند. فاز ۱شهرک شامل دو بلوک‌ A و B می‌شود. فاز ۲ اکباتان ۱۹ بلوک دارد. این فاز تنها فازی است که سونا و جکوزی برای ساکنان دارد. فاز ۳ دارای چهار بلوک است. فاز ۳ در سال ۱۳۷۰ تکمیل شد و نسبت به دو فاز دیگر جدیدتر است. بدین صورت با توجه به نقشه بلوک‌های شهرک اکباتان، این شهرک ۳۳ بلوک ساختمانی دارد.

عکاس: امین فرج الهی

خبرنگار: امیرنیک بخت

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=378534

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر