2

مانع مهم روابط تجاری ایران و آفریقا

  • کد خبر : 379647
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶

فقر اطلاعات از ظرفیت طرف‌های تجاری را می‌توان یکی از موانع و سدهای توسعه تجاری دانست، مانعی که موجب شده تا دسترسی به بازار‌های جهانی برای تجار داخلی با مشکل مواجه شود.

به گزارش  خبرگزاری افق به نقل از اکوایران؛ نبود اطلاعات تجاری، علاوه بر موانعی که برای تجار ایرانی به وجود آورده است، موجب ناشناخته ماندن بازار ایران برای تجاری خارجی شده و این امر روند تجارت ایران را تحت تاثیر قرار داده است. در این خصوص غلامحسین شافعی در دیدار با سفیر جدید ایران در سنگال بر این نکته تاکید می‌کند که فقر اطلاعات از فرصت‌های تجاری طرفین، از موانع مهم گسترش روابط تجاری با آفریقا است.

یکی دیگر از مواردی که در این نشست به آن اشاره شد وارداتی بودن غالب محصولات آفریقا است، محصولاتی که بسیاری از آنها در ایران تولید می شود و امکان صادرات آنها به آفریقا وجود دارد. در مقابل بسیاری از کالاهای وارداتی ایران از جهان را می‌توانیم از آفریقا با قیمت مناسب‌تر وارد کنیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران در ادامه،  با بیان اینکه ایران و آفریقا مکمل تجاری هم هستند و بخش خصوصی بسیار علاقه‌مند به گسترش روابط میان دو منطقه است تأکید کرد: بهره‌برداری از فرصت امکان تهاتر کالا میان ایران و آفریقا باید دیده شود.  علاوه بر موانع موجود بر سر راه تجارت میان ایران و آفریقا، شافعی نبود پرواز مستیم میان دو کشور را از دیگر چالش‌های تجاری دانسته و به این نکته اشاره می‌کند که ایجاد پرواز مستقیم از الزامات گسترش تجارت محسوب می شود.

 نقشه راه توسعه آفریقا

در این دیدار حسن عسگری سفیر ایران در سنگال نیز با اشاره به تحولات ایجاد شده در آفریقا به این نکته اشاره می کند که اتحادیه آفریقا استراتژی ۵۰ ساله آتی خود را در قالب نقشه راه ۲۰۶۳ با بهره‌گیری از تجارب قبلی در راستای توسعه و تحول تکنولوژی قاره آفریقا در ۸ عرصه اصلی هدف‌گذاری و ترسیم کرده است.

به گفته او در این سند جذب سرمایه ۱۵۰-۱۳۰ میلیارد دلاری دیده شده که تاکنون حدود ۸۰ میلیارد دلار آن محقق شده که نشان از اهتمام این قاره بر عملیاتی کردن این سند دارد.

او با بیان اینکه چین در بندر داکار سنگال ۲٫ ۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشته است و پتانسیل و درخواست سرمایه‌گذاری در آفریقا برای ایران نیز وجود دارد افزود: بازار مصرف ۳٫ ۱ میلیاردی آفریقا به عنوان بازار مصرف کلان و نیز بازار تولید و استخراج ذخایر معدنی، این منطقه را به فرصتی بزرگ برای ایران بدل کرده است. ۲۲ درصد ذخایر معدنی جهان مثل بوکسیت، فسفات و همچنین ۴۷ درصد الماس و لیتینیوم جهان در آفریقا قرار دارد.

عسگری به ثبات سیاسی نسبی سنگال، به عنوان کشور میانجی و صلح‌جو در آفریقا اشاره کرد و گفت: این کشور دروازه ورود به غرب آفریقا است. رشد اقتصادی سنگال در سال ۲۰۲۲ برابر با ۸٫ ۴ درصد بوده که برای سال ۲۰۲۳، به دلیل بهره‌برداری از معادن نفت و گاز، از ۹٫ ۸ تا ۱۰ درصد پیش‌بینی‌شده است.

به گفته سفیر ایران در سنگال دارو، تجهیزات پزشکی و مصالح ساختمانی از دیگر زمینه‌های دارای پتانسیل همکاری بین سنگال و ایران است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=379647

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر