2

عملیات سوریه علیه گروه واگنر

  • کد خبر : 380613
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸

سوریه با یک عملیات سرکوب سریع در جریان شورش در روسیه گروه واگنر را غافلگیر کرد و به این ترتیب مانع گسترش دامنه این شورش شد و به این نیروها دستور داد یا قراردادهای جدیدی را با وزارت دفاع روسیه امضا کنند و یا فورا خاک سوریه را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری افق به گفته برخی منابع آگاه، در حالی که نیروهای واگنر در شورش اواخر ژوئن خود در حال پیشروی به سمت مسکو بودند، مسؤولان سوریه و فرماندهان نظامی روسیه مستقر در آنجا، برای جلوگیری از توسعه دامنه شورش در سوریه، تدابیر و اقدامات فوری را علیه اعضای این گروه نظامی روسیه در پیش گرفتند.

این منابع گفتند، این حمله که هیچ گزارشی از قبل درباره‌ آن منتشر نشد، شامل قطع خطوط تلفن، فراخوان حدود ۱۰ تن از فرماندهان واگنر به یک پایگاه نظامی روسیه و صدور دستوراتی برای نیروهای این گروه جهت امضای قراردادهای جدید با وزارت دفاع روسیه و یا ترک فوری خاک سوریه بود.

از جمله منابعی که این تحولات را افشا کردند، برخی مسؤولان امنیتی سوریه، منابع نزدیک به نیروهای روس مستقر در سوریه و برخی مقامات منطقه‌ای بودند.

منابع یاد شده به دلیل حساسیت اطلاعات نظامی خواستند هویتشان پنهان بماند.

دولت سوریه، وزارت دفاع روسیه و یا گروه واگنر در روسیه نیز در این خصوص اظهارنظر نکردند.

به گفته دو منبع سوری آگاه از عملیات، این اقدامات نشان می‌دهد که مقامات سوریه چگونه با سرعت برای کنترل این نیروها اقدام کردند چراکه آنها نگران بودند به دلیل تحولات داخلی روسیه، تمرکز مسکو به عنوان همپیمان نظامی اصلی دمشق از دست برود.

نوار شعبان، پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک عمران که یک پژوهشکده مستقل در استانبول است، اظهار کرد: نقش واگنر در سوریه به پایان رسید و پس از آن اتفاقات، روابط آنها با وزارت دفاع سوریه قطع شد.

دمشق به شورش نیروهای واگنر در روزهای ۲۳ و ۲۴ ژوئن واکنش علنی نداشت.

تنها برخی مقامات ارشد اطلاعات و ارتش سوریه ابراز نگرانی کردند.

به گفته یک افسر ارشد گارد ریاست جمهوری سوریه و یک منبع آگاه سوری، مسؤولان اطلاعات و ارتش این کشور در حال بررسی این مساله بودند که این شورش بر حضور نظامی روسیه که از مدت‌ها قبل وجود داشته، تاثیر بگذارد.

این دو منبع سوری اظهار کردند، تعداد نیروهای واگنر در سوریه نسبتا کم بوده و حدود ۲۵۰ تا ۴۵۰ تن و نزدیک به یک دهم نظامیان روس مستقر در سوریه است. البته آمار رسمی از تعداد این نیروها وجود ندارد و تعداد آنها با گذشت زمان تغییر می‌کند.

روسیه نیروهای خود به ویژه نیروی هوایی خود را در سال ۲۰۱۵ در سوریه مستقر کرد تا به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه کمک کند.

از آن زمان نیروهای واگنر در ماموریت‌های جنگی و تامین امنیت زیرساخت‌های نفتی در سوریه مشارکت دارند و گزارش‌ها از اولین تلفات در میان نیروهای واگنر در سال ۲۰۱۵ منتشر شدند.

مسکو سال‌ها هرگونه ارتباط خود با واگنر را تکذیب می‌کرد؛ اما این گروه نظامی در جنگ روسیه علیه اوکراین نقش آشکاری ایفا کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پس از شورش گفت که دولت او از این گروه حمایت مالی می‌کند.

به گفته یک منبع نظامی منطقه‌ای نزدیک به دمشق و دو منبع سوری آگاه از تحولات، پس از شورش نیروهای واگنر، گروهی از افسران نظامی روسیه به سرعت برای کمک به کنترل این نیروها به سوریه اعزام شدند.

این سه منبع گزارش دادند، اطلاعات نظامی سوریه جمعه ۲۳ ژوئن خطوط تلفن و اینترنت را در مناطقی که نیروهای واگنر مستقر بودند، قطع کرد تا مانع از ارتباط شبه‌نظامیان چه با یکدیگر چه با نیروهای واگنر و یا حتی با خانواده‌هایشان شوند.

به گفته یک افسر ارشد گارد ریاست جمهوری سوریه و یک منبع امنیتی سوریه و نیز دو منبع سوری آگاه از روند تحولات، از شنبه ۲۴ ژوئن برخی مسؤولان اطلاعات نظامی سوریه و وزارت دفاع روسیه از نزدیک برای منزوی کردن و کنترل نیروهای واگنر با هم همکاری کردند.

به گفته افسر گارد ریاست جمهوری سوریه و یکی از منابع آگاه از تحولات، نزدیک به ۱۰ تن از فرماندهان واگنر که در استان حمص سوریه و دیگر مناطق مستقر بودند، به پایگاه حمیمیم روسیه واقع در استان لاذقیه در غرب سوریه فراخوانده شدند.

این افسر گفت: این فراخوان در ساعات اولیه شورش انجام شد.

حمیمیم تمامی سوال‌های رسانه‌ها را به وزارت دفاع ارجاع می‌دهد که آن هم هنوز به درخواست‌ها پاسخی نداده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=380613

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر