به گزارش واحد مرکزی خبر ، وزیر راه وشهرسازی در بررسی آخرین وضع راه آهن گرگان – اینچه برون گلستان گفت : این خط راه آهن تا پایان سال تمام می شود و ایران را به کشورهای ترکمنستان ، قزاقستان ، روسیه و چین متصل می کند .
اینچه برون شهر مرزی جز شهرستان گنبد کاووس است که بیش از شش هزار نفر جمعیت دارد و در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال گرگان واقع شده است .
بیشتر ساکنان اینچه برون ترکمن و سنی مذهب هستند و جز کشاورزی و دامداری ، تجارت چمدانی به ترکمنستان هم از مشاغل اصلی این مردم است .
براساس اعلام سازمان بازرگانی گلستان ؛ میزان صادرات چمدانی دو ماه نخست امسال ۱۶۲ تن کالا به ارزش ۷۶۰ هزار دلار بود که این میزان از نظر وزنی دو و نیم برابر و از نظر دلاری بیش از چهار برابر مدت مشابه پارسال است .
وزیر راه و شهرسازی افزود : این خط آهن ۸۶ کیلومتر طول دارد و در ده قطعه ساخته می شود.
علی نیکزاد گفت : قطعه قطعه ساخته شدن ، سبب تسریع در ساخت راه آهن گرگان – اینچه برون می شود .
مجری طرح این راه آهن ؛ هزینه ساخت را بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت : اعتبار ۸۵درصد از هزینه ساخت راه آهن گرگان – اینچه برون را بخش خصوصی و باقی آن را بخش دولتی تامین می کند .
روسای جمهور سه کشور ایران ، قزاقستان و ترکمنستان در سال ۱۳۸۶ توافق کردند خط آهنی به طول ۹۲۰ بسازند که این سه کشور را به هم متصل کند .
مسیر این راه آهن از منطقه اوزن در کشور قزاقستان آغاز می شود و پس از عبور از کشور ترکمنستان و رسیدن به محدوده اترک در خاک ایران از اینچه برون به ایستگاه گرگان متصل می شود .
۱۳۰ کیلومتر از این راه آهن در قزاقستان ، ۷۵۰ کیلومتر در ترکمنستان و بقیه در ایران ساخته می شود.
وزیر راه و شهر سازی گفت : ۲۶۵ و نیم کیلومتر از خط آهن ترکمنستان را مهندسان ایرانی می سازند .
به گفته علی نیکزاد برای ساخت این ۲۶۵و نیم کیلومتر خط آهن ، ۷۱۰ میلیون دلار اعتبار نیاز است که نیمی ازآن از فاینانس ایرانی و نیمی دیگر از بانک توسعه اسلامی تامین شده است .
وی گفت : زیرسازی این خط آهن تمام شد و روسازی آن هم تا پایان سال میلادی تمام می شود.
نیکزاد گفت : این خط آهن از امن ترین مسیر ها برای حمل و نقل کالا و مسافر است .
علی نیکزاد گفت : با اجرای این طرح کشورهای آسیای میانه از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به خلیج فارس متصل می شوند.
این خط ارتباط ریلی بیش از یک و نیم میلیارد نفر در جهان را برقرار می کند .
مدیر عامل شرکت ساخت زیربناهای حمل و نقل کشور گفت : زمانی که مجموع بار به ۳۰ میلیون تن در سال برسد حق ترانزیت آن به بیشتر از یک میلیارد دلار افزایش می یابد .
به گفته آقای صادقی این میزان بار در سال ۱۴۰۴ به ۳۶ میلیون تن در سال می رسد .
وی گفت : توسعه ریلی با کشورهای همسایه سبب توسعه تجارت ، روابط اجتماعی و امنیت منطقه ای می شود.
آقای صادقی افزود : در ابتدای ساخت این راه آهن در این مسیر سالانه ۱۵ میلیون تن بار جابجا می شود.
وی گفت : علاوه بر حمل بار ، امکان جابجایی مسافر هم در این خطوط راه آهن وجود دارد.
وزیر راه و شهرسازی کشور سپس برای حضور در جلسه فردای کشورهای سازمان اکو و وزرای حمل ونقل این کشورها ، گلستان را به مقصد شهر برکت ترکمنستان ترک کرد .
علی نیکزاد گفت : در گردهمایی فردا بیشتر مباحث مربوط به حمل و نقل ، پایانه و راه و راه آهن است.
سازمان همکاری اقتصادی اکو یک سازمان اقتصادی منطقهای است که اول بار ایران ، پاکستان و ترکیه در سال ۱۹۶۲ آن را پایه ریزی کردند و در سال ???? کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند.
این سازمان هماکنون با ده عضو، حدود ??? میلیون نفر جمعیت و ?،???،??? کیلومتر مربع وسعت دارد .
طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای بهبود توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو ، حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه ، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در این ده کشور و تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات فعالیت می کند.
مقر اصلی اکو در تهران است
این خط آهن قرار بود ابتدا از مسیر گرگان ، گنبدکاووس و اینچه برون عبور کند اما به توصیه دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور این مسیر از گرگان به اینچه برون ساخته می شود .
با تغییر مسیر این خط آهن ، طول آن از ۱۶۰ کیلومتر به ۸۶ کیلومتر و هزینه آن هم از ۳۲۰ میلیارد تومان به ۱۵۰ میلیارد تومان کاهش یافت .