1

فرق ریال دیجیتال با رمز ارز چیست؟/بانک مرکزی پاسخ داد

  • کد خبر : 390125
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰

مهران محرمیان معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در پاسخ به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره تفاوت رمز ارز ملی با ریال دیجیتال، اظهار داشت: ریال دیجیتال به لحاظ فناوری مبتنی بر همان فناوری DLT است ولی به لحاظ کارکرد کاملا با رمز ارزها متفاوت است، ریال دیجیتال ماینینگ ندارد، ریال دیجیتال مدیریت متمرکزی است […]

مهران محرمیان معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در پاسخ به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره تفاوت رمز ارز ملی با ریال دیجیتال، اظهار داشت: ریال دیجیتال به لحاظ فناوری مبتنی بر همان فناوری DLT است ولی به لحاظ کارکرد کاملا با رمز ارزها متفاوت است، ریال دیجیتال ماینینگ ندارد، ریال دیجیتال مدیریت متمرکزی است که از سمت بانک مرکزی اعمال می شود و سیاست های پولی بر آن حاکم است.

او با تأکید براینکه ریال دیجیتال تفاوت های زیادی با رمز ارز دارد، گفت: به هر حال فناوری استفاده شده در ریال دیجیتال همان فناوری است که در رمزارزها استفاده می شود.

 

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی نیز در مراسم رونمایی از ریال دیجیتال توضیحاتی درباره اهمیت ریال واحد پول ملی کشورمان اعلام و تصریح کرد: ریال پول ماست و واحد پولی ماست و در تمام مبادلات از آن استفاده می کنیم و به هیچ وجه ریال دیجیتال جایگزین واحد پولی ما نمی شود.

به گزارش تسنیم، در یک تعریف ساده و کلی، ریال دیجیتال مشابه با اسکناس، تعهد بانک مرکزی به شکل الکترونیکی است که می‌تواند جهت انجام پرداخت های عمومی مورد استفاده قرارگیرد. ریال دیجیتال برخلاف سایر انواع پول الکترونیک رایج در کشور که از طریق حساب های بانکی و ابزارهای پرداخت متداول همچون کارت بانکی مورد استفاده قرار می گیرد، نیاز به تسویه بین بانکی برای انتقال وجوه بین خریدار و فروشنده نداشته و به محض انجام عملیات خرید وجوه دریافتی آن در اختیار فروشنده قرارگرفته و قابل بهره برداری می باشد.

همچنین به دلیل استفاده از ابزارهای نوین در انجام عملیات پرداخت، پرداخت با این روش در عین افزایش امنیت پرداخت، بسیار ساده تر از شیوه های رایج پرداخت کارتی صورت می پذیرد.

گفتنی است، با اقدامات بانک مرکزی و توسعه فاز آزمایشی خدمت جدید و عملیاتی شده ” ریال دیجیتال ” در جزیره کیش، مشتریان شبکه بانکی از تیرماه ۱۴۰۳ می توانند بدون استفاده از پول های کاغذی یا کارت‎های بانکی به سادگی از طریق کیف پول ریال دیجیتال و تنها با اسکن بارکد تولید شده توسط نرم افزارهای ارائه شده، با شیوه های نوین خریدهای خود را انجام داده و یا نسبت به انتقال وجه به کیف پول سایر مشتریان اقدام کنند. 

بعد از طی مراحل مطالعاتی اولیه، طراحی پروژه ریال دیجیتال از سال ۱۴۰۰ و پس از اخذ مجوزهای لازم از شورای پول و اعتبار در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و متعاقباً اجرای فاز پیش‌آزمایشی از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز گردید که پس از بررسی دستاوردهای فاز پیش آزمایشی، فاز آزمایشی محدود این پروژه از خرداد ماه ۱۴۰۲ آغاز شد. با توجه به برنامه ریزی های انجام شده، با مشارکت فعال شبکه بانکی، و همکاری‌های لازم در شبکه پرداخت کشور، از تیرماه سال ۱۴۰۳ با مشارکت دو بانک ملت و تجارت پروژه یادشده وارد مرحله گسترده فاز آزمایشی با امکان بهره‌برداری عمومی خواهد شد. 

در این مرحله که مقرر است بصورت مشخص از محدوده جغرافیایی جزیره کیش آغاز گردد، مشتریان شبکه بانکی و گردشگران این امکان را خواهند داشت تا با استفاده از این ابزار پرداخت جدید، نسبت به پرداخت هزینه‌های خرید کالا و خدمات اقدام کنند.

انتهای پیام/

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=390125

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]