6

“دیپلماسی حجاب” در المپیک ۲۰۱۲ +تصاویر

  • کد خبر : 39478
  • ۰۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۹:۲۴

هنگامی که بانوی جودوکار برای حفظ حجاب پافشاری کرد برخی از قهرمانان زن والیبال ساحلی کشورهای مختلف از جمله ژاپن، کانادا و چک اعتراض‌هایی را در خصوص پوشش بانوان مطرح کردند.

زنان مسلمان ورزشکار “دیپلمات های عمومی” هستند که در المپیک امسال دیپلماسی حجاب را رقم زدند.
به گزارش مشرق ،در سی امین دوره بازیهای المپیک لندن شاهد حضور گسترده زنان مسلمان محجبه بودیم که در میان رقابت های ورزشی نگاه تماشاگران را بیشتر از گذشته به خود معطوف کرده بود. به ویژه آن که برای نخستین بار عربستان، قطر و برونئی اقدام به اعزام ورزشکاران زن خود کرده بود.
 زنان مصری هم برای اولین بار پس از انقلابی که سال گذشته در کشورشان به وقوع پیوست در افتتاحیه المپیک لندن پرچمدار کاروان ورزشی کشورشان در این دوره از مسابقات بودند که با حجاب اسلامی در این مراسم رژه رفتند. اما یکی از زیباترین اتفاقاتی که در این دوره از مسابقات افتاد اصرار وجدان علی سراج عبدالرحمن شهرخانی ورزشکار بانوی مسلمان عربستانی برای حضور با حجاب در رقابت‌های جودو بود. در این باره روزنامه کانادایی هرالد گزارش داد” این بانوی مسلمان موجب ایجاد جنبش حجاب در المپیک شد. هنگامی که بانوی جودوکار برای حفظ حجاب پافشاری کرد برخی از قهرمانان زن والیبال ساحلی کشورهای مختلف از جمله ژاپن، کانادا و چک اعتراض‌هایی را در خصوص پوشش بانوان مطرح کردند. پس از آن نیز بانوان بدمینتون‌باز در این خصوص اعتراضاتی داشتند . “

 

معمولا کمیته های مختلف المپیک زنان محجبه ورزشکار رااز گردونه مسابقات خارج و به آنها اجازه حضور نمی دادند، ولی در این دوره از المپیک تاحدودی این موانع را حذف و به بانوان مسلمان به شرط آنکه حجابشان بر روند مسابقه تاثیر نداشته اجازه حضور دادند. اما در این میان عده ای نیز تحمل نداشتند و از خود واکنش نشان دادند به طوری که در پی آزاد شدن پوشیدن حجاب توسط زنان ورزشکار، تعدادی از اعضای مؤسسه اکراینی “فیمین” که به اصطلاح در زمینه دفاع از حقوق زنان فعالیت می کند، در اقدامی غیر اخلاقی به مرکز شهر لندن رفته و با عریان شدن، اعتراض خود نسبت به آزاد شدن پوشش حجاب در المپیک را نشان دادند و کمیته بین الملی المپیک(IOC) را ضعیف در برابر کشورهای اسلامی دانستند.

مهمترین و اساسی ترین علت هراس و دشمنی غرب از حضور زنان مسلمان محجبه در عرصه های مختلف از جمله ورزشی؛‌ ترس از الگو شدن زن مسلمان برای دیگر زنان دنیا است. به ویژه آن که در شرایط بحران اقتصادی جهان و تظاهرات گسترده مردم غرب که خدشه ای جبران ناپذیری بر آخرین نسخه تمدنی غرب یعنی لیبرال دموکراسی وارد می آورد. حضور زنان محجبه مسلمان در میان کانون توجه تماشاگران المپیک از سراسر جهان می تواند پیام بلند و رسایی باشد در مقابل دیگاه محدودیت و انزوای زن در اسلام باشد

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره می فرمایند” غربی‌ها مدعی‌اند که حجاب یک مسئله دینی است و در جوامع لائیک نباید ظهور پیدا کند اما علت واقعی مخالفت غرب با حجاب این است که سیاست راهبردی و بنیانی غرب درباره زن یعنی عرضه شدن و هرزه شدن زن را با چالش روبرو می کند و مانع تحقق آن می‌شود”.

دیپلماسی عمومی را به معنای تقویت منافع ملی از طریق شناخت، اطلاع رسانی و تأثیر گذاری بر مردم کشورهای دیگر و گسترش گفتگو میان شهروندان و نهادهای یک کشور و همتایان خارجی آنان تعریف می‌‌کنند. عمده ترین ابزارهای دیپلماسی عمومی عبارتند از فیلم های سینمایی و تلویزیونی، مبادلات فرهنگی، تلویزیون، هنر و ورزش.

در حالی که زنان نماینده نیمی از جمعیت جهان هستند، بسیاری از کسانی که به مطالعه توسعه انسانی می پردازند، دیپلماسی عمومی را وسیله ای برای پیشرفت و توانمندسازی زنان و دختران در سراسر جهان ارزیابی می کنند، به ویژه این که کارشناسان بین المللی فعال در این بخش دریافته اند زنان در عرصه های سیاسی و اقتصادی بسیاری از کشورها در سطح پایینی نمایندگی می شوند.

دفتر اتحاد از طریق ورزش، مدیریت برنامه های تبادل بین المللی وزارت امور خارجه ایالات متحده با هدف ایجاد ارتباط بین جامعه جهانی از طریق ورزش را بر عهده دارد. اتحاد از طریق ورزش، برنامه های تبادل بین المللی را اجرا می کند که هدف از آن کمک به جوانان محروم برای کشف این مساله است که چگونه دستیابی به موفقیت در زمینه ورزش می تواند به آنها مهارت های مورد نیاز برای موفق شدن در زندگی را بیاموزد. اتحاد از طریق ورزش، در چهارچوب اعزام نمایندگان ورزشی و برنامه های بازدید ورزشی و اعطای کمک های مالی، تلاش می کند تا با پیامی مبنی بر تعهد ایالات متحده نسبت به درک بین المللی، مدارای فرهنگی و احترام متقابل، با ورزشکاران جوان، مربیان و مدیران ورزشی در سراسر جهان ارتباط برقرار کند. آنها به بررسی این امر پرداختند که برنامه های ورزشی بانوان و دختران چگونه می تواند به ارتقای رهبری، کار گروهی، احترام، خود آگاهی و مهارت های زندگی بیانجامد و چطور ورزش و برنامه های تفریحی می تواند اثر مثبتی روی جوانان در خطر یا محروم بگذارد.

طبق گزارش سال ۲۰۰۷ سازمان ملل با عنوان “زنان ۲۰۰۰ – زنان، برابری جنسیتی و ورزش” – توانمند سازی زنان و دختران از طریق ورزش ابزار توانمند سازی اجتماعی و اقتصادی مهمی است. زنان و دختران شبکه های بین فردی جدیدی کسب می کنند، در آنها حس هویت ایجاد می شود و به فرصت های جدیدی دسترسی پیدا می کنند که باعث می شود آنها مشارکت بیشتری در زندگی اجتماعی خود داشته باشند؛ سایر اهداف طرح توانمند سازی زنان و دختران از طریق ورزش عبارتند از:

– ورزش به عنوان وسیله ای برای بهبود نقش رهبری زنان و دختران و مشارکت آنها در تصمیم گیری عمل می کند.

– ورزش مردم را از سرتاسر مرزها، فرهنگ ها و نظام های اعتقادی گرد هم می آورد، و می تواند باعث ارتقای مدارا و درک بیشتر بین افراد و جوامع شود.

– مشارکت دختران در ورزش می تواند کلیشه های جنسیتی را به چالش بکشد و نگرش های تبعیض آمیز جا افتاده در بین مردم را بشکند.

– فرصت عالی را برای تأمین اطلاعات و ارتقای گفتگو در مورد اهمیت آموزش دختران در اختیار تیم ها و سازمان های ورزشی قرار می دهد.

امروزه رویدادهای ورزشی بین المللی جذابی وجود دارد که توجه مردم جهان را به خود جلب می کند، بازی های المپیک بزرگترین رویدادی است که ملت های جهان را در یک شهر دنیا گرد هم می آورد و به وسیله آن افکار عمومی جهانیان را به خود معطوف می کند.

 محمود خدائی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=39478

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر