1

نجات از فقر؛ انتظار کارگران از وزیر جدید کار

  • کد خبر : 400943
  • ۰۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۰

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم،”توسعه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی” و “گسترش سه جانبه‌گرایی در حوزه روابط کار” از جمله وعده های احمد میدری, وزیرتعاون,کار و رفاه اجتماعی قبل از دریافت رأی اعتماد از مجلس بود. نمایندگان کارگران همواره به گسترش تشکل ها و تقویت تشکل ها در جهت افزایش قدرت چانه زنی و تحقق مطالبات […]

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم،”توسعه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی” و “گسترش سه جانبه‌گرایی در حوزه روابط کار” از جمله وعده های احمد میدری, وزیرتعاون,کار و رفاه اجتماعی قبل از دریافت رأی اعتماد از مجلس بود.

نمایندگان کارگران همواره به گسترش تشکل ها و تقویت تشکل ها در جهت افزایش قدرت چانه زنی و تحقق مطالبات کارگران  تأکید دارند.

آیت اسدی، عضو کارگری شورایعالی کار خطاب به وزیرکار در گفت وگویی بیان کرده است:متاسفانه امروز جامعه‌ی کارگری کشور علیرغم کار و زحمت فراوان در دام فقر گرفتار شده است. سطح معاش جامعه‌ی کارگری آن‌چنان تنزل پیدا کرده که می‌توان با قاطعیت گفت اکثریت کارگران شاغل و بازنشسته امروز زیر خط فقر هستند و فقیر محسوب می‌شوند لذا آقای میدری که در این زمینه تحقیقات خوبی انجام داده، باید از راهکارهای اجرایی و کارا برای زدودن فقر از چهره جامعه کارگری کشور استفاده کند.

اسدی در ادامه در ارتباط با توقعات کارگران از وزیر جدید کار گفت: کارگران نیازمند راهکارهای اجرایی و پایبندی به قانون برای بهبود سطح معاش خود هستند؛ از وزیر کار آینده توقع داریم با بازگشت به قانون، مقدمات خروج کارگران از زیر خط فقر را فراهم سازد. آقای میدری حالا که به عنوان وزیر کار انتخاب شده است باید به همان اصول و عقایدی که در تحقیقات علمی خود دنبال کرده، در عمل پایبند باشد و نقش مدافع کارگران را برعهده بگیرد.

اسدی در ادامه با تاکید بر اینکه «تامین اجتماعی و مشکلات و چالش‌های آن یکی از بحث‌های اصلی‌ست که باید به آن پرداخته شود» گفت: این روزها بحث تامین اجتماعی، یک مسئله حساس است و اگر نتوانند درست عمل کنند، بحران‌های این سازمان فراگیر می‌شود و دامان کارگران شاغل و بازنشسته را می‌گیرد؛ باید بپذیریم بحران در تامین اجتماعی به معنای یک بحران اجتماعی عمیق است که همه کشور را درگیر می‌سازد.

به گفته این فعال کارگری، مدیریت تامین اجتماعی بایستی یک مدیریت غیرسیاسی باشد و بایستی این صندوق از دعواهای سیاسی و زدوبندهای جناحی دور بماند.

عضو کارگری شورایعالی کار به اهمیت بحث درمان کارگران شاغل و بازنشسته پرداخت و گفت: امروز درمان به یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه کارگری بدل شده؛ در طول سال‌های اخیر درمان رایگان به تدریج رنگ باخته و پرداخت از جیب کارگران افزایش یافته؛ ضمن اینکه با کاهش چتر حمایتی بیمه، بسیاری از داروها از شمول بیمه خارج شده‌اند؛ ما خانواده‌هایی را می‌بینیم که بیش از نیمی از درآمد ماهانه خود را برای دارو و درمان صرف می‌کنند و این روند باید تغییر کند.

یکی دیگر از مسائل مهم، لزوم ارتقای جایگاه تشکل‌های کارگری‌ست که به گفته اسدی، تشکل‌های مستقل کارگری باید در کشور پا بگیرند و قدرتمند شوند؛ آزادی عمل تشکل‌یابی باید به رسمیت شناخته شود.

وی افزود: تشکل‌های کارگری قدرتمند، به نفع تولید و رشد اجتماعی‌ست؛ تشکل‌ها می‌توانند بازوان مشورتی و اجرایی قدرتمندی باشند و از بروز بسیاری از بحران‌ها جلوگیری کنند. اثرگذاری تشکل‌های کارگری در جهان امروز ثابت شده است؛ باید بگذارند تشکل‌ها به جایگاه شایسته خود دست یابند و مسئولیت‌های اجتماعی خود را برعهده بگیرند.

عضو کانون شورای‌عالی کار بر لزوم تلاش دولت برای حل مشکلات کارگران تأکید کرد و گفت: امروزه بحث قرارداد موقت دیگر جوابگو نیست و اگر این روند ادامه یابد نیروهای جوان به‌هیچ‌وجه حاضر به کار در شرکت‌ها و کارخانجات نیستند.

اسدی گفت: مباحث امنیت شغلی از دهه ۷۰ معضلاتی را برای جامعه کارگری ایجاد کرده است و هرساله این معضلات بیشتر شده‌اند و کارگرانی که به سن بالاتر می‌رسند به مشکلاتی چون اتمام قرارداد و قرارداد سفید و… می‌رسند.

وی افزود: این مسئله قطعاً نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند و بهره‌وری کاری را نیز پایین می‌آورد، رهبر انقلاب نیز در دیدار با کارگران تأکیدات مهمی به دولت برای حل این مشکلات بیان کردند. دولت‌های مختلف و مجالس گذشته در هفته کارگر این مباحث را به‌شکل ویژه دنبال می‌کنند و پس از این هفته، این امر را در بایگانی‌های خود می‌گذارند.

عضو کانون شورای‌عالی کار عنوان کرد: پیش از شهادت آیت الله رئیسی تلاش‌های خوبی در این زمینه انجام شد که امیدواریم دولت جدید نیز در زمینه حمایت از کارگران در این حوزه‌ها اقدامات مثبتی را به مرحله اجرا دربیاورد.

وی گفت: امروزه کارگرانی که در شرکت‌ها مشغول به کار هستند سوابق ۲۰ تا ۲۵ ساله دارند و به‌هردلیلی در معرض اخراج هستند. با توجه به اختیار کارفرمایان برای عقد قرارداد موقت، کارگران مشکلات خاصی در این حوزه دارند، جوانان نیز این مسئله را می‌بینند و حاضر به کار در این حوزه‌ها نیستند.

انتهای پیام/

 

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=400943

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]