0

از خدمات دارویی تا مشاوره درمانی به بیماران ام اس

  • کد خبر : 401318
  • ۰۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰:۱۰

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ فاطمه یاراحمدی مدرک لیسانس بهداشت عمومی از دانشگاه چمران دارد و بازنشسته شبکه بهداشت و مؤسس انجمن خیریه بیماران خاص و «ام اس» بروجرد است. این انجمن سابقه‌ای بیست و هفت ساله دارد و خانم یاراحمدی زمانی که کارمند شبکه بهداشت بود آن را راه اندازی کرد. این اولین انجمنی بود […]

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ فاطمه یاراحمدی مدرک لیسانس بهداشت عمومی از دانشگاه چمران دارد و بازنشسته شبکه بهداشت و مؤسس انجمن خیریه بیماران خاص و «ام اس» بروجرد است. این انجمن سابقه‌ای بیست و هفت ساله دارد و خانم یاراحمدی زمانی که کارمند شبکه بهداشت بود آن را راه اندازی کرد.

این اولین انجمنی بود که به صورت شعبه‌ای آغاز به کار کرد و جزو قدیمی‌های انجمن ام اس در ایران محسوب می‌شود. در ابتدای کار کل بیماران مبتلا به ام اس در شهر حدود بیست نفر بودند و حالا آمار آن‌ها به بیش از پانصد نفر رسیده است. متأسفانه روند ابتلاء به این بیماری به شدت در حال افزایش است و مشکلات این بیماران نیز به تدریج بیشتر می‌شود.

ام اس یک بیماری ناشناخته است و عامل اصلی آن مشخص نیست. البته عواملی مانند ژنتیک، محیط، استرس‌های فراوان ناشی از زندگی ماشینی، آلودگی هوا و مواد غذایی، عوامل اجتماعی و وراثتی می‌تواند در شکل گیری این بیماری دخیل باشد. درمانی که این مؤسسه انجام می‌دهد یک درمان نگهدارنده است. بیماران مبتلا به ام اس نیاز به بستری ندارند و تنها در هفته اول نیاز به کورتون تراپی دارند که به واسطه آن یک هفته بستری می‌شوند و بعد از آن برای دریافت دارو مراجعه می‌کنند.

آن‌ها اگر در طول سال دچار حمله‌های ناشی از این بیماری شدند حدود دو تا سه روز در بیمارستان بستری می‌شوند و روند کورتون‌تراپی و درمان دارویی آنها پیگیری می‌شود. برای بیماران خاص مانند تالاسمی که مبتلایان اغلب کودک و زیر ۳۰ سال هستند نیز روش دیگری وجود دارد.

این افراد در ابتدا زمانی که در شهر به اورژانس مراجعه می‌کردند مشکلات زیادی داشتند. مثلاً با بیماران تصادفی و خودکشی کرده هم سقف می‌شدند. خانم احمدی پس از سال‌ها تلاش توانست شرایطی را فراهم کند که این افراد در یک بخش جداگانه بستری شوند حالا به لطف خدا زمانی که این بیماران به بیمارستان مراجعه می‌کنند امور مربوط به آن‌ها در بخش جداگانه‌ای انجام می‌شود.
بخش دیالیز هم حتماً باید جدا از بخش‌های دیگر باشد.

آن‌ها این بخش را جدا کرده‌اند ولی سایر بیماران هرگاه دچار مشکل شدند به پزشکان یا بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند. خانم اوحدی خودش مسؤول درمان بود و مشکلات بیماران را مشاهده کرده است. با توجه به موقعیت اجتماعی که داشت توانست از مردم و خیرین برای بیماران کمک بگیرد به همین دلیل این انجمن را تشکیل داد. او از فرمانداری مجوز فعالیت گرفت و گزارش فعالیت‌های‌شان را به آن‌ها اعلام کرد، چون در یک شهر کوچک همه همدیگر را می‌شناسند اعتماد همه جانبه وجود دارد و افرادی که کمک می‌کنند نیز از دوستان و آشنایان هستند.

به خیرین و افراد ناآشنا که برای اولین بار به مرکز ما مراجعه می‌کنند رسید هم می‌دهند. تا بدانند کمک‌های دریافتی از آن‌ها ثبت و ضبط می‌شود. دفتری هم دارند که همه فعالیت‌های‌شان را در آن ثبت می‌کنند که مثلاً در این تاریخ به فلان فرد با این مشخصات این مبلغ مالی کمک شد یا این دارو پرداخت شد.

درب انجمن همیشه به روی نیازمندان باز است و هر فردی که بخواهد می‌تواند به دفتر مراجعه و از نزدیک شاهد فعالیت‌های باشد. خدمات به بیماران شامل حمایت‌های دارویی معیشتی و مشاوره درمانی می‌شود.

تمامی فعالیت‌های خانم یاراحمدی و سایر اعضای انجمن طی این سال‌ها در راه خدا و رایگان بوده و حتی مکانی که در اختیار دارند هم کاملاً رایگان است و هیچ حقوق و دستمزدی دریافت نمی‌کنند.

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=401318

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]