1

هدایت نقدینگی به سمت ابرپروژه‌ها و تولید با تشکیل شرکت‌های سهامی عام پروژه

  • کد خبر : 402617
  • ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۵

به گزارش ایرنا، جذب سرمایه برای انجام اَبرپروژه‌های کشور در حوزه‌های مختلف از جمله در زمینه انرژی نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق است؛ به طور مثال، کارشناسان بر این عقیده‌اند که توسعه پتروپالایشگاه‌ها مزیت‌های زیادی برای کشور دارد و زمینه را برای اشتغال‌آفرینی، مقابله با تحریم‌ها، افزایش ارزآوری برای کشور و مسائل دیگر فراهم می‌کند، اما راه‌اندازی […]

به گزارش ایرنا، جذب سرمایه برای انجام اَبرپروژه‌های کشور در حوزه‌های مختلف از جمله در زمینه انرژی نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق است؛ به طور مثال، کارشناسان بر این عقیده‌اند که توسعه پتروپالایشگاه‌ها مزیت‌های زیادی برای کشور دارد و زمینه را برای اشتغال‌آفرینی، مقابله با تحریم‌ها، افزایش ارزآوری برای کشور و مسائل دیگر فراهم می‌کند، اما راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها نیازمند سرمایه کلانی است و جذب سرمایه برای توسعه این واحدهای صنعتی نیاز به سیاست‌گذاری‌های دقیق و صحیح دارد.

دولت باید به عنوان ناظر به ایجاد بسترهای لازم برای انجام اَبرپروژه‌های کشور و جذب سرمایه برای آنها مبادرت کند. اعطای مشوق‌های حاکمیتی از اهمیت بالایی برخوردارند و می‌توانند تا حد زیادی به ایجاد جذابیت برای پروژه‌ها منجر شوند. از سوی دیگر، تضمین اصل و کف سود سرمایه‌گذاران نیز اهمیت دارد. این مهم بر عهده پیمانکاران است و باید بتوانند سوددهی پروژه را برای سرمایه‌گذاران تضمین کنند.

جذب سرمایه‌های مردمی به پروژه‌های زیرساختی و مهم کشور، علاوه بر اینکه به لحاظ سودآوری برای کشور مزیت دارد، به مقابله با سوداگری نیز منجر می‌شود؛ زیرا سرمایه‌های سرگردان به جای این که در بخش‌های واسطه‌گری و دلالی به کار بیفتند، به حوزه‌های مولد جذب می‌شوند.

جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی راه نجات کشور

ولی‌اله بیاتی، نماینده تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم برنامه‌ریزی دولت برای جذب سرمایه‌های مردمی سرگردان به ابرپروژه‌های کشور اظهار کرد: یکی از راه‌های نجات کشور جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی است. دولت باید اراده لازم را برای این امر داشته باشد. متأسفانه تا الان در جذب سرمایه‌ها موفق عمل نکرده‌ایم، آن قدر برای این امر پیچ و خم درست کرده‌ایم که سرمایه‌گذاران انگیزه‌ای برای ورود به پروژه‌های مختلف و سرمایه‌گذاری در آن‌ها ندارند.

وی ادامه داد: در کشور ما منابع فراوانی وجود دارد، استفاده از آنها می‌تواند برایمان کارگشا باشد و ما را به جلو ببرد. مشکل اینجاست که نمی‌توانیم برنامه‌ریزی درستی برای جذب سرمایه داشته باشیم. ایجاد فرصت برای سرمایه‌گذاران از اهمیت بالایی برخوردار است.

نماینده مجلس خاطرنشان کرد: این موضوع کاملاً درست است که روش سهام عام پروژه راهکاری برای تعریف بستری به منظور جذب سرمایه‌هاست. در این روش، دولت باید فقط تسهیل کننده مسیر باشد و به ارائه مشوق‌های حاکمیتی جذاب مثل تنفس خوراک، ال سی باز کردن با تهاتر نفت خام، فاینانس ایجاد کردن با گارانتی دولتی و… به کل پروژه بپردازد.

بیاتی گفت: در تئوری حرف‌های قشنگی می‌زنیم و شعارهای خوبی می‌دهیم، اما در عمل کاری نمی‌کنیم. استفاده از روش سهام عام پروژه و اعمال مشوق‌ها به منظور جذب سرمایه‌گذاران، طرح‌های خوبی است، اما باید ببینیم این روش‌ها عملیاتی می‌شود یا خیر.

وی ادامه داد: برخی موانع بر سر راه پیشبرد پروژه‌ها وجود دارد، اما بخش دیگری از مشکلات به عدم وجود اراده لازم برای جذب سرمایه برمی‌گردد. دولت باید برای استفاده از سرمایه‌های مردمی در ابرپروژه‌های کشور که در قانون بودجه سالانه مشخص شده، برنامه داشته باشد. تنها از این طریق است که می‌توانیم کشور را به سمت و سوی درستی ببریم.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس خاطرنشان کرد: نیاز به اراده حاکمیتی برای پیشبرد امور در زمینه جذب سرمایه‌ها داریم؛ به طور مثال، یکی از کارهای مهم وزارت امور خارجه باید این باشد که در راستای جذب سرمایه‌ها عمل کند. باید بستری فراهم شود که سرمایه‌گذاران خارجی بتوانند اعتماد کنند و در پروژه‌های کشور مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که مردم و سرمایه‌گذاران آمادگی دارند که در پروژه‌های مختلف همکاری داشته باشند، اما لازم است زمینه را برای این کار مهیا کنیم و باید این فرصت را به سرمایه‌گذاران بدهیم که در اَبرپروژه‌های کشور حضور داشته باشند.

بیاتی تصریح کرد: امسال از سوی مقام معظم رهبری، جهش تولید با مشارکت مردم نام گرفت. مشارکت مردم مستلزم یک سری پیش‌نیازهاست. باید بستری برای این امر فراهم کنیم. نیاز است مردم حاشیه امنی داشته باشند تا به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف مبادرت کنند.

نمایند مجلس گفت: یکی از مهم‌ترین الزامات مربوط به مشارکت مردم در جهش تولید، مسئله شرکت سهام عام پروژه است که موجب سرمایه‌گذاری مردم در خرید سهام اَبرپروژه‌های کشور خواهد شد و در این بین لازم است تضمین اصل و کف سود برای سرمایه‌گذاران از سوی مدیر پروژه صورت بگیرد. در این صورت، مردم تمایل و انگیزه پیدا می‌کنند که در پروژه‌ها حضور فعالی داشته باشند و هدایت نقدینگی به سمت تولید نیز از مسیر بازار سهام و سرمایه به وقوع می‌پیوندد.

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=402617

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]