1

وزیر علوم درگذشت استاد جلیل تجلیل را تسلیت گفت

  • کد خبر : 402895
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱:۰۲

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، استاد جلیل تجلیل استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی و عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، روز گذشته (دوشنبه، ۱۲ شهریور) درگذشت. حسین سیمایی در پیام تسلیت خود به این مناسبت نوشت: سوگمندانه اطلاع یافتیم که دکتر جلیل تجلیل، استاد برجسته و چهره ماندگار زبان […]

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، استاد جلیل تجلیل استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی و عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، روز گذشته (دوشنبه، ۱۲ شهریور) درگذشت.

حسین سیمایی در پیام تسلیت خود به این مناسبت نوشت:

سوگمندانه اطلاع یافتیم که دکتر جلیل تجلیل، استاد برجسته و چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی، همزمان با رحلت پیامبر رحمت (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) به سوی آسمان پر گشوده و به آغوش معبودش بازگشته است.

وی افزود: این استاد وارسته افزون بر تربیت صدها دانشجوی شایسته و نگارش آثار ماندگار، از بیانی نافذ واثرگذار بهره‌مند بود و این ویژگی‌ها را با فروتنی، ساده‌زیستی، ادب و اخلاق شایسته، زینت بخشیده و از همین رهگذر یاد و نام خود را در تاریخ نام آوران ایران جاودان ساخته است.

وزیر علوم نوشت: آوازه آن استاد برجسته در آموزش مفاهیم عمیق عرفانی و آموزه‌های ادبیات غنیّ ایران چنان بود که اینجانب را با آنکه دانشجوی رشته حقوق بودم، به حضور پرشور در کلاس‌های او بر می انگیخت. اکنون با تسلیم در برابر رضای الهی و با ابراز تأسف عمیق، مراتب تسلیت خود و همکارانم در وزارت علوم و جامعه دانشگاهی را به خانواده داغدار و همکاران، دانشجویان و دوستداران ایشان اعلام داشته از درگاه حضرت حق آمرزش برای آن روانشاد و صبر و شکیبایی برای خانواده و بازماندگان ارجمندش خواستارم.

به گزارش تسنیم، استاد جلیل تجلیل که عمر خود را به تحقیق، تالیف، ترجمه و تربیت هزاران دانشجو و علاقه‌مند فرهنگ و زبان فارسی گذرانده بود، از نسل استادان پیشکسوت این رشته در گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران بود.

او از علاقه‌مندان تحصیل به علوم دینی بود و نیروی عشق او را در جوانی راهی حوزه علمیه تبریز کرد. پس از آن نیز با شوق فراوان پا به دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز گذاشت و یادگیری را آغاز کرد. استاد تجلیل اواخر دهه ۴۰ به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران آمد و در کنار آموختن از اساتید دانشگاه تهران، در حوزه‌های علمیه قم و تهران، فلسفه، منطق و صرف و نحو آموخت.

استاد تجلیل از اعضای هیأت ممیزه و کمیته تخصصی دانشگاه تهران، شورای گسترش دانشگاه‌های کشور، کمیته تخصصی هنر و معماری دانشگاه تهران، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور هم بود.

اسرارالبلاغه (تألیف)، معانی و بیان، جناس در پهنه ادب فارسی، نقشبند سخن، فنون و صنایع ادبی، الغدیر (ترجمه)، معیارالاشعار خواجه نصیرالدین طوسی (تصحیح) و کتاب‌داری نوین در اسلام بخشی از بی‌شمار آثار اوست.

وی مقالات فراوانی در نشریات داخلی و بین‌المللی معتبر منتشر کرده و در همایش‌هایی چون صورت‌گری شعر صائب تبریزی، صورت‌گری در شعر مولوی، فرهنگ همگانی مثنوی مولوی و عصر تخیل و تصویر در شعر فارسی حضور داشته‌اند.

از افتخارات استاد جلیل تجلیل، دریافت مدال درجه اول رتبه اولی دانش‌نامه لیسانس از وزارت فرهنگ، لوح تقدیر وزیر فرهنگ و آموزش عالی و لوح تقدیرنامه وزارتی به مناسب عضویت در مجله بین‌المللی زبان و ادبیات فارسی است. همچنین این استاد پیشکسوت در سال ۸۵ به عنوان چهره ماندگار معرفی شد.

انتهای پیام/

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=402895

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]