0

محو نیروهای دست‌نشانده خارج در ونزوئلا در تنش‌ها و چالش‌های تاریخی

  • کد خبر : 403097
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۴

کارشناس مسائل آمریکای لاتین با اشاره به تحولات اخیر در ونزوئلا اظهار داشت: تاریخ ونزوئلا نشان داده نیروهایی که دست نشانده خارج هستند حتی در صورتی هم که مستقر شوند، در تنش‌ها و چالش‌های تاریخی این کشور محو می‌شوند.  به گزارش ایسنا، انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا میان ۲ رقیب اصلی یعنی «نیکولاس مادورو» و «ادموندو […]

کارشناس مسائل آمریکای لاتین با اشاره به تحولات اخیر در ونزوئلا اظهار داشت: تاریخ ونزوئلا نشان داده نیروهایی که دست نشانده خارج هستند حتی در صورتی هم که مستقر شوند، در تنش‌ها و چالش‌های تاریخی این کشور محو می‌شوند. 

به گزارش ایسنا، انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا میان ۲ رقیب اصلی یعنی «نیکولاس مادورو» و «ادموندو گونزالس» برگزار شد و پس از اخذ و شمارش آرا، کمیسیون انتخابات ونزوئلا اعلام کرد مادورو با بیش از ۵۱ درصد آرا، برای سومین بار به‌ عنوان رئیس‌جمهور برگزیده شده است.

اما مخالفان ونزوئلا پیروزی چاویست‌ها را نپذیرفتند و «ماریا کورینا ماچادو» رئیس مخالفان ونزوئلا مدعی شد که از نظر مخالفان دولت گونزالس پیروز انتخابات است. 

به‌رغم این‌که نتیجه انتخابات از سوی دادگاه عالی نیز مورد تایید قرار گرفت، اما جریان رقیب مادورو به اعتراضات و تجمعات خود ادامه دادند و در تجمعاتی خواستار انتشار نتایج انتخابات ریاست جمهوری شدند. از سوی دیگر هزاران ونزوئلایی در حمایت از مادورو تظاهراتی را در مرکز کاراکاس برگزار کردند. 

با توجه به تنش‌های ایجاد شده در ونزوئلا و از آن‌جایی که همواره ایالات متحده تلاش داشته تا در سیاست‌ها و امور داخلی کشورهای آمریکای لاتین دخالت داشته باشد، در روزهای اخیر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از حمایت کشورش برای برگزاری دور جدید انتخابات در این کشور آمریکای لاتین خبر داد. همین مساله موجب شد مادورو او را به مداخله در امور داخلی ونزوئلا متهم کند. 

محو نیروهای دست‌نشانده خارج در ونزوئلا در تنش‌ها و چالش‌های تاریخی
نیکولاس مادورو، پیروز انتخابات ونزوئلا

فرار گونزالس به اسپانیا

در بحبوحه تنش‌ها و چالش‌های ایجاد شده درون ونزوئلا در پی اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور، معاون مادورو اعلام کرد که گونزالس از این کشور گریخته است.

معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین اعلام کرد: گونزالس که به صورت داوطلبانه در سفارت اسپانیا در کاراکاس برای چند روز پناهنده شده بود، درخواست پناهندگی سیاسی خود را به مادرید ارائه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا، پس از برقراری تماس‌های مربوطه بین کاراکاس و مادرید، حقایق پرونده محقق شد و با رعایت قوانین بین‌المللی، ونزوئلا به منظور آرامش و صلح سیاسی کشور، برای گونزالس منع قرار بازداشت صادر کرد.

معاون مادورو افزود: این اقدام، احترام به قانون حاکم بر اقدامات جمهوری بولیواری ونزوئلا در جامعه بین‌المللی را مجددا تایید می‌کند.

محو نیروهای دست‌نشانده خارج در ونزوئلا در تنش‌ها و چالش‌های تاریخی
ادموندو گونزالس، کاندیدای اپوزیسیون در انتخابات ونزوئلا

مخالفان ونزوئلا صدای واحد نیستند

«الهه نوری» در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از تحولات اخیر ونزوئلا و ایجاد ناآرامی‌ها در پی اعلام نتایج انتخابات این کشور اظهار کرد: ونزوئلا جامعه به شدت ۲ قطبی دارد؛ یعنی نیمی از اجتماع رفتار مقاومت و ضد امپریالیستی دارند، نیم دیگر چنین سیاست‌هایی را ممکن است قبول نداشته باشند، از طرفی فقر مزمن، تورم و عدم اشتغال بستر تشنج و چالش را در این جامعه ۲ قطبی ایجاد می‌کند. 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: انتخابات در ونزوئلا برگزار شد، دادگاه عالی این کشور نیز نتیجه آن را تایید کرد، اما بخشی از جامعه که از طریق مداخله خارجی و این قدرت‌ها خط مشی می‌گیرند، نمی‌خواهند نتیجه را بپذیرند، در نظر داشته باشیم نیم دیگر که قدرت را اکنون در اختیار دارد تا مدت‌ها شاهد این تشنج‌ها و آشوب‌های خیابانی خواهد بود و این شرایط کج‌دار و مریز تا مدتی در جامعه وجود دارد و بتدریج از شدت آن کاسته خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های احزاب اپوزیسیون در ونزوئلا در دوره‌های مختلف اظهار داشت: در یک دوره‌ای «خوان گوایدو» با حمایت ترامپ روی کار آمد اما نتوانست مشروعیت پیدا کند و یا «انریکه کاپریاس رادنسکی» نیز همین طور بود و برخی افراد دیگر که سال‌ها قبل تلاش‌هایی را برای دستیابی به قدرت انجام دادند، اما تاریخ ونزوئلا نشان داده نیروهایی که دست نشانده خارج هستند حتی در صورتی هم که مستقر شوند، در تنش‌ها و چالش‌های تاریخی این کشور محو می‌شوند. 

این کارشناس مسائل آمریکای لاتین ادامه داد: اپوزیسیون یا آن قشری که مخالف اکثریت جامعه است زمانی می‌تواند بگوید که مخالفتش به سرانجام رسیده که صدای واحد باشد، در حالی که اپوزیسیون ونزوئلا صدای واحد نیست، برخی منافع حزبی متفاوتی دارند و این مساله باعث می‌شود اپوزیسیون عمده قوای خود را از خارج بگیرد، در واقع در بستر وقایعی که در ونزوئلا وجود داشته روی کار آمده و به تدریج در همان تنش‌ها از صفحه حوادث سیاسی محو شده است.

محو نیروهای دست‌نشانده خارج در ونزوئلا در تنش‌ها و چالش‌های تاریخی
ناآرامی‌ها در پی اعلام نتایج انتخابات در ونزوئلا

منبع اصلی تنش‌ها در ونزوئلا مداخلات خارجی است

نوری با تاکید بر این‌که قوت و منبع اصلی تنش‌ها مداخلات و قدرت خارجی است، گفت: این قدرت خارجی خود چالش‌هایی در موضوعات اقتصادی و مهاجران دارد و همه این‌ها باعث شده ایالات متحده آمریکا دیگر وقت و هزینه کافی برای مداخله شدید را نداشته باشد. 

این استاد دانشگاه یادآور شد: احتمالا بعد از مدتی این تنش‌های فعلی در ونزوئلا آرام می‌گیرند، اما در ونزوئلا چنین اتفاقاتی خیلی رخ داده در یک دوره اوج گرفته و بعد به تدریج از شدت آن کاسته شده و از بین رفته است.

وی درباره اظهارات بایدن مبنی بر برگزاری مجدد انتخابات در ونزوئلا نیز اظهار کرد: ایالات متحده به حد کافی درگیری داخلی دارد، موضوعات مربوط به فلسطین، ناآرامی‌های دانشجویان، تورم، مسائل اقتصادی و غیره نهایتا سیاست‌هایی که آمریکا اتخاذ کرده باعث شده ارزش دلار کاهش یابد و از درون نیز چالش داشته باشد.

این کارشناس مسائل آمریکای لاتین همچنین بیان کرد: در نظر داشته باشیم مداخلات آمریکا در منطقه و سایر نقاط جهان دیگر شکل خشن و سخت قدیم را ندارد و عمده مداخلات نرم و از درون صورت می‌گیرد و این سیاستی است که از ۲ دهه پیش کلید زده شده و ایالات متحده تلاش دارد تا با کمترین هزینه بیش‌ترین نتیجه را بگیرد. 

محو نیروهای دست‌نشانده خارج در ونزوئلا در تنش‌ها و چالش‌های تاریخی
ناآرامی‌ها در پی اعلام نتایج انتخابات در ونزوئلا

گونزالس از صفحه حوادث سیاسی رفته و حضورش کمرنگ می‌شود

نوری درباره فرار گونزالس از ونزوئلا نیز ابراز کرد: خروج این فرد از کشور حکایت از این دارد که این فرد از صفحه حوادث سیاسی رفته و حضورش کمرنگ می‌شود، اما با توجه به این‌که در یک دوره‌ای رقیب مادورو بوده طبیعتا از سوی اپوزیسیون واکنش‌هایی وجود دارد.

او گفت: زمانی جریان  اپوزیسیون می‌توانست برای دولت تنش ایجاد کند که دادگاه عالی نتیجه انتخابات را رد می‌کرد در حالی که این‌گونه نشد و حتی عمده کشورهای آمریکای لاتین نیز نتیجه را پذیرفته‌اند؛ تنها نهادهایی که قبول نکرده‌اند آمریکا و برخی از کمیسیون‌های سازمان ملل هستند که از ایالات متحده خط مشی می‌گیرند. در ادامه بعید است شخص گونزالس با عنوان رقبای انتخاباتی بخواهد وارد شود. 

انتهای پیام 

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=403097

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]