0

دیگران کاشتند و ما خوردیم، ما بکاریم و دیگران بخورند

  • کد خبر : 403529
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۲

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ مجید حزباوی ۴۴ ساله فوق لیسانس و طلبه حوزه علمیه و فعال حوزه درختکاری در شهر اهواز است. تقریباً ده سال است که ساکن کوی طلاب جدید منطقه باهنر اهواز بوده و کار درخت‌کاری را از محله خودش شروع کرد. این منطقه جدید الاحداث فضای خالی و بی‌دفاعی دارد که پر […]

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ مجید حزباوی ۴۴ ساله فوق لیسانس و طلبه حوزه علمیه و فعال حوزه درختکاری در شهر اهواز است. تقریباً ده سال است که ساکن کوی طلاب جدید منطقه باهنر اهواز بوده و کار درخت‌کاری را از محله خودش شروع کرد. این منطقه جدید الاحداث فضای خالی و بی‌دفاعی دارد که پر از نخاله و مار و موش و عقرب شده بود.

شهرداری منطقه بودجه‌ای برای بهبود فضای منطقه نداشت و در نهایت مجبور شدند خودشان دست به کار شوند. اوایل کار نسبت به طرح‌های آن‌ها مقاومت می‌کردند اما بالاخره ایده‌های آنان را پذیرفتند که اهالی محل با بودجه شخصی خودشان این فضاها را احیا کنند.

در فرمانداری اعلام کردند که تا ابد این درختان متعلق به شهرداری خواهد بود و آن‌ها ادعایی نسبت به آن ندارند و به این ترتیب به اجازه کاشت درختان میوه و مثمر را گرفتند.

آن‌ها زمانی که کار را آغاز کردند از همراهی پانزده نفر از همسایگان بهره‌مند شدند و با هم شروع به کاشت درختان مثمر در محل کردند. درختانی کاشتیم که اهالی شهر تصور نمی‌کردند در این جغرافیا رشد کند. مثلاً درختان نخل که خرمای خضراوی، عمران بره‌ی و غیره داشتند که در این محل بار می‌داد. درخت کنار هندی که محصول زیادی داشت و به دانه خرما شباهت دارد هم بود. درخت‌های حنا، مرکبات، زیتون، مورت معطر که در احادیث به استفاده از برگ آن در غذا بسیار توصیه شده هم کاشتند و به ثمر رسید.

روش آن‌ها به این صورت است که از مردم می‌خواهند در نزدیکی منازل خود درختان مثمر بکارند و از آن‌ها مراقبت کنند و در زمان ثمردادن از نتیجه کار برای خود استفاده کنند و یا آن را خیرات کنند و به بقیه مردم هم بدهند. آن‌ها در قسمت‌هایی از این منطقه سبزی زمستانه هم کاشته‌اند که برای عموم مردم قابل استفاده است.

بسیاری از درختانی که در این منطقه هستند را در فصل زمستان قلمه می‌زنند و به دیگران هدیه می‌دهند تا برای ترویج باغ قرآنی از این درختان بهره ببرند. ضرب المثلی هست که می‌گوید دیگران کاشتند و ما خوردیم، ما بکاریم و دیگران بخورند.

در آغاز کار برای آبیاری این درختان از آب‌خانه‌های خودم بهره می‌بردند به همین دلیل قبض آب خانه‌ها که در زمان عادی مثلاً صد هزار تومان بود به صد و سی هزار تومان می‌رسید و اختلاف چندانی با قبض اولیه نداشت. اما بعدها با رونق گرفتن این فعالیت توانستند با همکاری شهرداری امتیاز آب خام بگیرند و با کانال کشی از آب رودخانه استفاده کنند. ویژگی آب رودخانه این است که به همراه خود گل و لای و مواد معدنی و مغذی هم می‌آورد و خاک را حاصل‌خیز می‌کند.

در مناطق دیگر نیز چنین اقداماتی انجام دادند. مثلاً یک باغ گل در منطقه هشت اهواز در مجاورت بهشت آباد ایجاد کردند که متعلق به شهرداری است. آنجا منطقه‌ای متروکه بود که حالا لوله‌کشی و برق‌کشی شده و سنگفرش است. امید است با همت بسیج و هیئت‌های مردمی به سمت احیای فضای سبز و کاشت درختان مثمر در شهر اهواز رفته و سرانه فضای سبز در این شهر افزایش یابد.

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=403529

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]