3

پیدا کردن راه حلی برای خروج از بن بست مذاکرات سپر دفاع موشکی میان مسکو و واشنگتن

  • کد خبر : 40532
  • ۱۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۴

رییس جمهوری روسیه بر ضرورت گفت و گو ها بر سر طرح مناقشه آمیز سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا تاکید کرد و گفت که مطمئن نیست آمریکا برای این نوع از همکاری آمادگی دارد یا نه.

ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه اعلام کرد ˈباراک اوباماˈ همتای آمریکایی اش علاقه مند به احیای مذاکرات مربوط به سپر دفاع موشکی اروپا و پایان دادن به بن بست مذاکرات در این زمینه است، ولی لابی نظامی در کنگره و وزارت خارجه محافظه کار آمریکا از اقدام وی در این ارتباط ممانعت می کنند.

به گزارش ایرنا، پوتین روز پنجشنبه در گفت و گو با کانال تلویزیونی ˈآرتیˈ در پاسخ به این سوال که آیا امکان پیدا کردن راه حلی برای خروج از بن بست مذاکرات سپر دفاع موشکی میان مسکو و واشنگتن در صورت انتخاب مجدد اوباما به ریاست جمهوری آمریکا وجود دارد، اظهار داشت:در اصل چنین چیزی محتمل است.

وی افزود: البته این موضوعی نیست که تنها به اوباما مربوط باشد. احساس من این است که اوباما مرد صادقی است و صادقانه علاقه مند به انجام تغییرات مثبت است. اما سوال اینجاست که آیا اگر او بخواهد (تغییرات مثبتی انجام دهد) ، به وی چنین اجازه ای داده خواهد شد. اینچا پای لابی نظامی و وزارت امور خارجه کاملا محافظه کار آمریکا در میان است.

رییس جمهوری روسیه همچنین بر ضرورت گفت و گو ها بر سر طرح مناقشه آمیز سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا تاکید کرد و گفت که مطمئن نیست آمریکا برای این نوع از همکاری آمادگی دارد یا نه.

مذاکره بر سر سپر دفاع موشکی به دلیل خودداری آمریکا از ارایه تضمین های حقوقی مبنی بر هدف قرار نگرفتن نیروهای موشکی راهبردی روسی از سوی این سپر اواخر سال گذشته میلادی به بن بست کامل رسید.

در حالی که ناتو و غرب مدعی استقرار سپر یاد شده برای مقابله با تهدیدات موشکی ایران و کره شمالی می باشند، مقام های روس این ادعا را بهانه ای بیش نمی دانند و بر این باورند که اجرای این طرح امنیت ملی کشورشان را تهدید می کند.

حزب دموکرات آمریکا در نشست سال جاری خود در اوایل هفته جاری اعلام کرد که اوباما در صورت انتخاب مجدد به ریاست جمهوری آمریکا، طرح سپر دفاع موشکی اروپا را بدون توجه به مواضع مسکو در این زمینه پیش خواهد برد.

پوتین در ادامه مصاحبه خود تاکید کرد که برداشتن گام های یکجانبه از سوی آمریکا در زمینه استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا ، نمی تواند به افزایش صلح و ثبات جهانی کمک کند.

رییس جمهوری روسیه ادامه داد: اگر آمریکا به برنامه خود برای پیشبرد استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا ادامه دهد، ما نیز مجبور خواهیم شد به راه های دفاع از خود فکر کنیم.

وی اظهار داشت: در صورت بروز چنین وضعیتی ما درباره ویژگی های راهبردی آن ( سپر دفاع موشکی) نیز تدابیری را اتخاذ خواهیم کرد، زیرا این یک طرح کوتاه مدت یک ساله یا یک دهه ای نیست.

رییس جمهوری روسیه همچنین شانس پیروزی ˈمیت رامنیˈ رقیب اوباما را در انتخابات ریاست جمهوری که همواره از روسیه به عنوان دشمن شماره یک ژئوپلتیکی آمریکا یاد می کند، بالا دانست.

وی در پایان، این سوال را مطرح کرد که حال ما باید چه کاری برای تضمین امنیت خود انجام دهیم.

اوباما در سال ۲۰۱۰ میلادی در راستای جلب نظر مساعد روسیه برای حمایت از قطعنامه ضدایرانی ۱۹۲۹ شورای امنیت، طرح جورج بوش رییس جمهوری پیشین آمریکا برای استقرار اجزای سپر دفاع موشکی در جمهوری چک و لهستان را برای مدتی متوقف کرد، اما مقام های کاخ سفید از اواخر سال جاری اقدامات جدیدی برای احیای این طرح آغاز کردند که این امر با واکنش تند روس ها مواجه شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=40532

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر