به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، شیوهنامه اعزام فرهنگیان به خارج از کشور با امضای علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شد.
ثبتنام فرهنگیان متقاضی شرکت در آزمون اعزام به خارج از کشور از روز چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه تا روز شنبه ۴ اسفندماه ۱۴۰۳ از طریق درگاه اینترنتی وزارت آموزش و پرورش بهآدرس https://my.medu.ir انجام میشود.
زمان برگزاری آزمون روز جمعه ۲۲ فروردین ۱۴۰۴ است.
۵۶۰هزار تومان هزینه ثبتنام
هزینه ثبتنام بهمیزان پانصدوشصت هزار تومان است که به حساب درآمد عمومی خزانه کل واریز خواهد شد.
نمونبرگ ثبتنام در صفحه شخصی هر فرد از طریق درگاه اینترنتی وزارت آموزش و پرورش بهآدرس https://my.medu.ir در دسترس است.
کارت شرکت در آزمون در هفته منتهی به آزمون از طریق درگاه اینترنتی وزارت آموزش و پرورش بهآدرس https://my.medu.ir و درگاه اطلاعرسانی سازمان سنجش و آموزش کشور بهنشانی www.sanjesh.org مشاهده خواهد شد و پرینت در دسترس خواهد بود.
مراحل شامل تکمیل فرم ثبتنام، انجام تأییدیههای آن، پرداخت هزینه آزمون و دریافت رسید ثبتنام است.
سؤالات امتحان، بهصورت چهارگزینهای و با احتساب یکسوم نمره منفی طراحی خواهد شد.
امتیاز کل آزمون کتبی از ۵۰۰ میباشد که در آن امتیاز بخش مشترک از ۲۰۰ (با سهم ۴۰ درصد) و امتیاز بخش اختصاصی از ۳۰۰ (با سهم ۶۰ درصد) است.
مواد و منابع آزمون در شیوهنامه ابلاغشده مشخص است.
شرایط موردنیاز فرهنگیان
در بخشی از این شیوهنامه درباره شرایط عمومی فرهنگیان برای ثبتنام آمده است:
- استخدام رسمی یا پیمانی وزارت آموزش و پرورش
- داشتن حداقل ۱۰ سال سابقه سنوات خدمتی در آموزش و پرورش تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۴
- داشتن حداکثر سابقه برای همکاران با مدرک لیسانس ۲۵ سال و فوقلیسانس ۳۰ سال تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۴
- داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس (کارشناسی) در رشتههای مختلف مندرج در حکم کارگزینی برای داوطلبان تمامی رشتهها و مشاغل در زمان ثبتنام.
- نداشتن تعهد استخدامی به وزارت آموزش و پرورش
- برخورداری از سلامت جسمانی، بینایی، شنوایی، گفتاری، رفتاری و روانی. سلامت جسمانی، بینایی، شنوایی، گفتاری، رفتاری و روانی در مرحله ارزیابی حضوری سنجیده میشود و اخذ تأییدیه پزشک و روانشناس معتمد وزارت آموزش و پرورش در صورت نیاز در مراحل بعدی تا قبل از اعلام نتایج یا اعزام فرد الزامی است. رعایت شرایط این بند برای زوج و زوجه فرهنگی هر دو نفر ضروری است، در غیر این صورت، قبولی ایشان کانلمیکن تلقی خواهد شد. ثبتنام جانبازانی که نقص عضو آنان مانع از انجام وظایف سازمانی و محوله نمیشود، بلامانع است.
- متأهل بودن. فقط بانوان فرهنگی که همسرشان جزو شاغلان رسمی یا پیمانی وزارت آموزش و پرورش هستند، میتوانند در آزمون شرکت کنند. ثبتنام بانوان فرهنگی فقط در شرایطی امکانپذیر است که همسرشان مانند آقایان ثبتنامی در آزمون تمام شرایط را دارا باشد (بهجز شرط حداقل سابقه ۱۰ سال).
ثبتنام بانوان فرهنگی فقط در شرایطی که زوج (آقا) تا تاریخ برگزاری آزمون بازنشسته نشده باشد، امکانپذیر است. در صورتی که زوج (آقا) تا زمان اعزام نیز به بازنشستگی نائل آید، قبولی ایشان کانلمیکن تلقی خواهد شد. - نداشتن سابقه مأموریت ثابت بیش از شش ماه در خارج از کشور
چنانچه هر یک از زوجین فرهنگی سابقه بیش از شش ماه مأموریت ثابت خارج از کشور داشته باشند، امکان شرکت در آزمون و اعزام به مدارس خارج از کشور را ندارند. ارائه تأییدیه این بند از اداره آموزش و پرورش محل خدمت در زمان سنجش و ارزیابی حضوری الزامی است. - داشتن گواهی پایان خدمت یا معافیت یا اتمام تعهد خدمت دوره کارشناسی تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۴
همچنین داشتن گذرنامه عادی (شخصی) با اعتبار حداقل سه سال در زمان اعزام و نداشتن منع قانونی برای خروج از کشور. - ارائه گواهی عدم سابقه کیفری و عدم سوءپیشینه در زمان ارزیابی حضوری و اعزام الزامی است.
- توانایی روخوانی و روانخوانی قرآن کریم. کسب امتیاز لازم در ارزیابی حضوری الزامی است.
- تسلط بر مهارتهای فناوری.
- آشنایی و توانایی مکالمه زبان انگلیسی
تسلط و توانایی گفتگو و مکالمه هنگام مصاحبه حضوری مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
تسلط و توانایی گفتگو و مکالمه بهزبان عربی بهعنوان امتیاز هنگام مصاحبه حضوری برای حضور در کشورهای عربی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. - با توجه به اینکه انجام مأموریت ثابت در خارج از کشور جزو مشاغل حساس محسوب میشود، لذا اعزام مأموران اعزامی و همسران آنان منوط به تأیید گزینش و حراست در هر مرحله است.
- بهکارگیری تمام نیروهای آموزش و پرورش در مدارس خارج از کشور منوط به امکان ثبت ابلاغ آموزشی در سامانه آموزش و پرورش و امکان صدور حکم ریالی در منطقه خدمتی و حکم ارزی در حوزه ستادی است، در غیر این صورت، قبولی ایشان کانلمیکن تلقی خواهد شد.
شرایط اختصاصی انتخاب محل خدمت
جدول شماره ۳ با توجه به تقسیمبندی کشورها با درجه ۱ تا ۱۰ در آییننامه فوقالعاده اشتغال خارج از کشور مستخدمان دولت جمهوری اسلامی ایران (مأموران ثابت)، مصوبه هیئت وزیران، ویژگیهای مدارس خارج از کشور و مسائل طرحشده در روند اعزام تهیه شده است. تمامی داوطلبان باید از این جدول یک گروه را برای اشتغال خود در مدارس خارج از کشور انتخاب و ثبت نمایند.
بهدلیل شرایط کشورهای گروه ۳، تنها آقایان میتوانند این گروه را انتخاب کنند. شایان ذکر است؛ همسر آقایانی که تعهدات خدمتی خود را به آموزش و پرورش به اتمام رسانده و دارای اصل ریز نمرات و دانشنامه فارغالتحصیلی مربوط اند، امکان اعزام بهعنوان معلم را دارند.
داوطلبان در پستهای کارشناسی در سرپرستیها بهکارگیری میشوند. در صورت قبولی و طی مراحل مختلف، در سرپرستی کشورهایی که انتخاب کردهاند و در کشوری که سرپرستی در آن مستقر است، ساماندهی میشوند.
در صورتی که فرد پذیرفتهشده در زمان ساماندهی از اعزام به کشورهای انتخابی خود امتناع کند و پس از پیشنهاد مرکز امور بینالملل برای اعزام به کشور دیگر امتناع کند، قبولی ایشان کانلمیکن تلقی خواهد شد.
با توجه به بازگشایی یا فعالیت مجدد مدارس در کشورهای میزبان، در صورت نیاز به اعزام نیروی بیشتر در رشتههای مختلف، این مرکز میتواند از نفرات بعدی انتخابکننده آن کدرشته مشروط به کسب شرایط ارزیابیشده طبق بندهای این آییننامه بر اساس نمره نهایی استفاده کند.
این دستورالعمل را از اینجا دریافت کنید.
انتهای پیام/+