1

نامه نماینده تهران درباره گمرک به رئیس کمیسیون اصل۹۰

  • کد خبر : 442957
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۳:۱۸

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی خضریان نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلسدر نامه‌ای خطاب به حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود با اشاره به حادثه بندر شهید رجایی و بیان اینکه گمرک دروازه ورودی کالا به کشور است، گفت: دستگاه‌های امنیتی و نظارتی […]

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی خضریان نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلسدر نامه‌ای خطاب به حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود با اشاره به حادثه بندر شهید رجایی و بیان اینکه گمرک دروازه ورودی کالا به کشور است، گفت: دستگاه‌های امنیتی و نظارتی تأکید داشتند تجهیز و نگهداری دستگاه‌های آشکارساز نقش مهمی در امنیت داشته از این رو باید مراجع مربوطه نسبت به قصور خود در تجهیز و نگهداری این دستگاه‌ها پاسخگو باشند.

متن نامه خضریان به پژمانفر به شرح زیر است:

ریاست محترم کمیسیون اصل نودم قانون اساسی

حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای پژمانفر

سلام علیکم

احتراماً همانگونه که مستحضرید، گمرک به عنوان دروازه ورودی کالا به کشور اولین محل بررسی کالا است و برابر تأکیدات متعدد دستگاه‌های امنیتی و نظارتی و با توجه به حوادث در حال وقوع در کشور از قبیل انفجار بندر شهید رجایی و… نظارت بر نحوه تجهیز و نگهداری دستگاه‌های آشکارساز امری مهم در تأمین امنیت کشور است لذا با توجه به اتفاقات در حال وقوع در گمرک جمهوری اسلامی ایران خواهشمند است نسبت به اخذ پاسخ از مراجع مربوطه اقدام گردد.

۱ـ علت استفاده از نیروهای مسئله‌دار در مجموعه آشکارساز گمرک جمهوری اسلامی ایران چیست؟

به اطلاع می‌رساند، پس از انتصاب رئیس جدید گمرک جمهوری اسلامی ایران، افراد مسئله‌داری که در گذشته در مجموعه آشکارسازهای گمرک حضور داشتند و به علت انجام تخلفات متعدد از آن مجموعه منفک و تعدادی از آنها به کشور کانادا مهاجرت کردند، مجدداً به مجموعه آشکارسازهای گمرک بازگشته و زمام امور را به دست گرفته‌اند.

علی‌رغم ارسال گزارش تخلفات توسط مدیران سابق و دستور مؤکد رئیس کل وقت گمرک به حراست و بازرسی گمرک در خصوص بررسی و برخورد با متخلفان، نتیجه‌ای از بررسی تخلفات افراد حاصل نگردید و ملاحظه می‌شود این افراد به مجموعه آشکارسازهای گمرک بازگشته‌اند.

مقتضی است علت بازگشت به کار افراد معروف به حلقه کانادا نشین گمرک به مجموعه امنیتی آشکارسازها را اعلام فرمایند.

۲ـ علت عدم اجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی در مجهز نمودن گمرکات کشور به دستگاه‌های آشکارساز

علی‌رغم گذشت بیش از سه سال از مصوبه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر تجهیز تمامی مبادی رسمی ورودی و خروجی کشور به دستگاه‌های آشکارساز، گمرکات کشور به دستگاه‌های آشکارساز مجهز نشده است. با توجه به عدم تأمین منابع مالی توسط سازمان برنامه، گمرک در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری اقدام به انعقاد قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان داخلی کرد اما پس از تغییر و تحولات مدیریتی در گمرک جمهوری اسلامی ایران ملاحظه می‌شود علی‌رغم گذشت بیش از پنج ماه، نه تنها اقدام جدیدی در راستای اجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی انجام نمی‌شود، بلکه قراردادهای منعقده قبلی نیز بدون هرگونه اقدام و پیگیری معطل باقی مانده است. با بررسی انجام شده ملاحظه می‌شود، مطالبات کلیه پیمانکاران داخلی و خارجی در طول مدت مذکور پرداخت نشده و عملاً تعمیرات دستگاه‌های آشکارساز که در گذشته در گمرکات نصب شده است نیز به مشکل برخورده است. حسب اطلاع واصله در حال حاضر تعداد ۴ دستگاه آشکارساز کامیونی مرز بندر بوشهر، مهران، میرجاوه و لطف آباد متوقف است. با توجه به حوادث بندر شهید رجایی، حسب اطلاع واصله، دستگاه مرز مذکور نیز چندین نوبت خراب شده است.

۳ـ علت عدم برخورد با منعقدکنندگان قرارداد ۷۰ میلیارد تومانی تعمیرات دستگاه‌های آشکارساز در سال ۱۴۰۰

در سال ۱۴۰۰ قراردادی به ارزش ۷۱ میلیارد تومان به صورت ترک تشریفات با شرکت متین الکترونیک ایرانیان منعقد گردید. با بررسی قراردادهای بعدی که به صورت مناقصه عمومی برگزار گردید، ملاحظه می‌شود قرارداد منعقده سال ۱۴۰۰ با ارزش دلاری روز ده برابر بیشتر از قراردادهای سال ۱۴۰۳ منعقد شده است. علی‌رغم ارسال گزارش توسط مدیران وقت گمرک، نتیجه‌ای از طرف دفتر مرکزی حراست و بازرسی گمرک جمهوری اسلامی ایران حاصل نگردید و افراد منعقد کننده قراداد مذکور نیز مجدد به مسئولیت‌های سابق خود بازگشته‌اند. موضوع فوق در حالی است که حسب اطلاع واصله طی ماه گذشته چند نوبت جلسه با مدیران شرکت متین الکترونیک در گمرک برگزار شده و به نظر می‌رسد با بازگشت به کار تیم مدیریتی قبلی، شرکت‌های مسئله‌دار سابق نیز در حال بازگشت به کار می‌باشند. مقتضی است علت عدم بررسی و برخورد با متخلفین و بازگشت به کار افراد منعقد کننده قراردادی که حدود ده برابر ارزش واقعی منعقد شده است چیست.

۴ـ عدم پیگیری انعقاد قرارداد نصب دو دستگاه آشکارساز ریلی در گمرکات کشور

علی‌رغم پیگیری و انعقاد تفاهم نامه توسط وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی برای ساخت و نصب دو دستگاه آشکارساز ریلی، متأسفانه با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید نه تنها اقدامی برای تجهیز گمرکات کشور صورت نگرفته است، بلکه پیگیری‌ای برای ادامه مسیر انعقاد قرارداد ساخت دو دستگاه آشکارساز ریلی با استفاده از ظرفیت تولید کنندگان داخلی نیز انجام نشده است. علت عدم پیگیری رفع مشکلات گمرکات کشور به دستگاه‌های آشکارساز چیست؟ خواهشمند است مقرر فرمایید گزارش عملکرد پنج ماهه در خصوص نحوه تجهیز گمرکات را اعلام کنند.

۵ـ عدم تحویل‌گیری دستگاه‌های ساخته شده توسط شرکت صاپا (وزارت دفاع)

در سال ۱۴۰۲ طی برگزاری مناقصه عمومی شرکت صنایع الکتور اپتیک ایران صاایران برنده مناقصه عمومی ساخت و تحویل ۴۰ دستگاه آشکارساز چمدانی برای تجهیز گمرکات کشور شد. علی‌رغم تمامی کاستی‌ها و تأخیرات شرکت سازنده داخلی، تعداد زیادی از دستگاه‌ها قبل از حضور آقای فرود عسگری در گمرک ساخته و تحویل و در گمرکات مهم کشور از قبیل فرودگاه امام خمینی(ره)، مهران، چذابه، شلمچه، مرزهای آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان نصب و توسط وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد.

با حضور تیم مدیریتی جدید، به بهانه‌های مختلف باقیمانده دستگاه‌ها از شرکت سازنده تحویل‌گیری نشده و عملاً تجهیز گمرکات کشور به دستگاه‌های آشکارساز جدید متوقف شده است. خواهشمند است مقرر فرمایید پاسخ مستند و دلایل عدم همکاری با شرکت‌های تولید کننده داخلی و حمایت از تولید را به کمیسیون گزارش کنند.

۶ـ عدم تعامل با تولیدکنندگان داخلی در امر تعمیرات

برای اولین بار در تاریخ گمرک جمهوری اسلامی ایران تعمیرات دستگاه‌های آشکارساز چمدانی به صورت مناقصه عمومی به یکی از شرکت‌های حاضر در مناقصه (صاپا وزارت دفاع) واگذار شد. حال آنکه در گذشته در گمرک عمده تعمیرات با فرایند ترک تشریفات و خارج از شمول با واسطه برخی شرکت‌هایی که در اساسنامه خود در حوزه صنعت چوب و تخته فعالیت داشته‌اند! تعمیرات دستگاه‌ها انجام می‌پذیرفت. حسب اطلاع واصله مطالبات پیمانکاران نیز پرداخت نمی شود.

ضمن درخواست اعلام علت عدم رفع مشکلات فی مابین گمرک و پیمانکاران، هشدار داده می‌شود با توجه به عدم همکاری پیمانکار خارجی و داخلی در تعمیرات به علت سوء مدیریت مدیران گمرک، در صورت بروز هرگونه مشکل امنیتی در بازه اربعین ۱۴۰۴ به علت نداشتن پیمانکار، مسئولیت مستقیم آن بر عهده مدیران فعلی گمرک بوده و به علت ترک فعل باید پاسخگوی مجلس شورای اسلامی باشند.

انتهای‌پیام/

 

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=442957

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]