1

تعمدی در کاهش ارزش پول نداشتیم

  • کد خبر : 44839
  • ۰۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۹

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: برای چندمین بار می‌گویم کمبود ارز در کشور نداریم بلکه موضوع دشواری انتقال و افزایش هزینه‌ها است

افق(ofoghnews.ir): شمس‌الدین حسینی در حاشیه رونمایی طرح جامع مالیاتی در جمع خبرنگاران در مورد التهاب بازار ارز و اثر آن در از بین بردن اهداف هدفمندی یارانه‌ها گفت: در مورد هدفمندی یارانه‌ها باید دو موضوع مقایسه شود یکی قیمت نسبی کالاها در داخل کشور نسبت به یکدیگر و دیگر قیمت نسبی کالاهای داخلی و کالاهای خارجی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: هدفمندی یارانه‌ها از نظر اصلاح قیمت نسبی در بخش حامل‌های انرژی ابتدا موفق بود و باعث از بین رفتن قاچاق سوخت به خارج از کشور می‌شد اما اکنون که با اتفاقات ارزی شکاف قیمت حامل‌های انرژی در داخل و خارج کشور بیشتر شده دوباره سر و کله قاچاق بنزین پیدا شده است.

حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت ارز مرجع ۱۲۲۶ تومان در لایحه بودجه افزایش خواهد یافت گفت: هنوز لایحه بودجه به این صراحت مشخص نشده است.

وی در مورد اینکه مسئولان معاونت برنامه‌ریزی گفته‌اند قیمت ارز در لایحه بودجه قطعا تغییر می‌کند گفت: اطلاعات مسئولان معاونت برنامه‌ریزی در مورد بودجه دقیق است.

وزیر اقتصاد در مورد مرکز مبادلات ارزی و اینکه برخی خودروسازان در ابتدای ساعت کاری این مرکز تمام ارزهای ارائه شده را خریداری کرده و دیگر ارزی برای سایر متقاضیان باقی نمی‌ماند گفت: در مرکز مبادلات ارزی با نگاه اولویت و مدیریت منابع ارزی عمل می‌شود و غیر از اولویت کالاهای اساسی – معیشتی مواد اولیه تولید و دارو که ارز با اولویت به آنها اختصاص می‌یابد تدبیر شده تا اولویت‌های ۳، ۴ و ۵ نیز به تدریج در مرکز مبادلات ارزی به منابع ارز دسترسی پیدا کنند.

وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسشی که آیا دلار به قدر کافی در کشور وجود دارد گفت: شما رسانه‌ها کمک کنید این مسئله بیشتر خود را نشان دهد اما آنچه واقعیت دارد رفته رفته الگوی تجاری و ارزی کشور باید تغییر پیدا کند.

حسینی افزود: برخی شرکای تجاری با جمهوری اسلامی ایران خریدار نفت هستند و از طرفی ما نیز متقاضی کالاهای آنها هستیم که می‌توان بسیاری از واردات را از همان کشور که نفت صادر کرده‌ایم تأمین کنیم.

وی افزود: همچنین بازرگانان بر اساس سهولت و ارتباطاتی که با شرکای خارجی دارند از جاهایی که ثبت سفارش انجام داده‌اند کالا وارد می‌کنند.

وزیر اقتصاد افزود: تحریم‌ها اشکالاتی در تبدیل ارزهای خارجی ایجاد کرده است اما باید الگوی تجاری و مدیریت ثبت سفارش و عرضه و تقاضای ارز تغییر کند.

سخنگوی اقتصادی دولت تأکید کرد: برای چندمین بار می‌گویم کمبود ارز در کشور نداریم بلکه موضوع دشواری انتقال و افزایش هزینه‌ها است و بنابراین تغییراتی در کشورهای مقصد برای صادرات نفت ایران ایجاد می‌شود.

وزیر اقتصاد در مورد اتحادیه اروپا و تحریم‌ها علیه ایران و همچنین صادرات نفت به آن کشورها گفت: قبلا هم اشاره شد با کشورهایی که به تحریم ایران رأی داده‌اند رابطه تجاری را با آنها تجدید نظر می‌کنیم به عنوان مثال کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس که طرفدار تحریم ایران هستند در واقع بازرگانان خود را از مبادله با ایران محروم کرده‌اند و آنها باید مراقب منافع تجار خود باشند. ما که نمی‌توانیم کاسه داغ‌تر از آش برای منافع آنها باشیم اگر آنها مانعی برای تجارت با ایران ایجاد می‌کنند تجار ما براساس تجربه با سایر کشورها رابطه مبادله تجاری برقرار می‌کنند در نتیجه جریان صادرات و ارزی از غرب به شرق از جمله کشوری مانند ترکیه منتقل می‌شود.

وزیر اقتصاد در مورد احتکار برخی از کالاهای داخلی گفت: قرار شد تنظیم بازار به صورت یک چرخه و مجموعه در نظر گرفته شود و مجموعه صادرات و احتکار و عرضه کالا را با هم در نظر گرفته و اگر نقیصه‌ای وجود دارد آن را برطرف کنیم.

وزیر اقتصاد در پاسخ به خبرنگار فارس که آیا دولت مسئول حفظ ارزش پول ملی نیست و با التهاب ارزی چقدر ارزش پول ملی کاهش یافته است گفت: هنوز محاسبه نکردیم که بر اثر التهاب ارزی چقدر ارزش پول ملی کاهش یافته است.

حسینی تأکید کرد: البته این اطمینان را می‌دهم که کاهش ارزش پول ملی تعمدی نبوده است و حفظ ارزش پول ملی یک وظیفه است که باید انجام شود آنچه اهمیت دارد به هر حال نمی‌توان نسبت به عدم تعادل‌ها در اقتصاد بی‌تفاوت باشیم.

وزیر اقتصاد در مورد این پرسش که برخی از بانک‌ها برای سپرده‌های ارزی سود ریالی می‌پردازند گفت: هر کس در هر بانک سپرده گذاری کرده مالک سپرده‌هایش است اما برداشت از سپرده چه ارزی و چه ریالی طبق مقررات بانک است که بانک‌ها موظف و متعهد هستند قوانین پولشویی را رعایت کنند.

حسینی افزود: در مواقعی صاحبان سپرده می‌خواهند یکباره ۵۰۰ هزار دلار پول نقد از بانک بگیرند اما مقررات پولشویی اجازه نمی‌دهد همه این منابع را یکباره برداشت کند همانطور در مورد سپرده ریالی که براساس قانون مبارزه با پولشویی صاحبان سپرده در یک روز بیشتر از ۱۵ میلیون تومان نمی‌تواند از حسابش پول نقد برداشت کند البته می‌توان تا هر میزان که می‌خواهد پول از طریق حواله جابجا کند.

حسینی افزود: اگر یک بانک مقررات پولشویی را رعایت نکند مورد بازخواست قرار می‌گیرد اما در عین حال بانک‌ها بازپرداخت سپرده ارزی را تعهد کرده‌اند.

وزیر اقتصاد همچنین به برنامه طرح جامع مالیاتی اشاره کرد و گفت: این طرح سابقه ۱۰ ساله دارد گرچه زحمات زیادی کشیده شد ولی عملیاتی نشده بود و از دو سال قبل پیمانکاران برای تهیه طرح اقدام کردند.

حسینی افزود: طرح جامع مالیاتی چند مرحله دارد که سیستم یکپارچه نرم افزاری مالیات کشور راه‌اندازی شد و امسال این طرح در چند استان به صورت انتخابی و آزمایشی اجرا می‌‌شود.

وی گفت: براساس سیستم جامع مالیاتی ۶۰۵  نقطه کشور از نظر اطلاعات مالیاتی همزمان به هم متصل شده‌اند همچنین وزیر اقتصاد اظهار امیدواری کرد لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که از سوی دولت تقدیم مجلس شده و یک فوریت آن از تصویب گذشته خود این لایحه نیز به زودی تصویب شده و برای اجرا به دولت ابلاغ شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=44839

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر