5

رئیس جمهور بلندترین سد بتنی کشور در استان چهارمحال و بختیاری را افتتاح کرد

  • کد خبر : 4681
  • ۱۵ تیر ۱۳۹۰ - ۹:۳۶

دقایقی پیش با حضور محمود احمدی‌نژاد، زئیس جمهور بلندترین سد بتنی کشور در استان چهارمحال و بختیاری به‌بهره‌برداری رسید. مطالعات مرحله نخست این طرح در سال ۷۴، مطالعات مرحله دوم در سال ۷۶، عملیات اجرایی انحراف آب در سال ۷۶، آغاز بتن‌ریزی سد در سال ۸۵ و عملیات ساخت نیروگاه کارون ۴ نیز از سال […]

دقایقی پیش با حضور محمود احمدی‌نژاد، زئیس جمهور بلندترین سد بتنی کشور در استان چهارمحال و بختیاری به‌بهره‌برداری رسید.
مطالعات مرحله نخست این طرح در سال ۷۴، مطالعات مرحله دوم در سال ۷۶، عملیات اجرایی انحراف آب در سال ۷۶، آغاز بتن‌ریزی سد در سال ۸۵ و عملیات ساخت نیروگاه کارون ۴ نیز از سال ۸۰ توسط متخصصان داخلی انجام و از این منظر میان سایر پروژه‌های سدسازی کشور به نوبه خود شاخص و حائز اهمیت است.
تنظیم آب رودخانه کارون به میزان ۳٫۷ میلیارد متر مکعب در سال،کنترل طغیان و سیلاب‌های مخرب رودخانه کارون، تولید انرژی برق‌ آبی به میزان ۲ هزار و ۱۰۷ میلیون کیلو وات در ساعت از مهم‌ترین اهداف احداث این سد عظیم و ملی است.
سد ۲۳۰ متری کارون ۴ به عنوان بزرگترین و بلندترین سد بتنی کشور هم اکنون به حساب میآید و به گفته یک مجله معروف آمریکایی در حوزه سد سازی کارون ۴ به عنوان پنجمین سد و نیروگاه بزرگ دنیا شناخته می‌شود.
این سند بتنی ۲ قوسی تماما به دست مهندسان و متخصصان توانمند ایرانی ساخته شده است. کارون ۴ صددرصد ایرانی و نیروگاه آن تا ۹۰ درصد از کارشناسان ایرانی استفاده شده است.
حجم مخزن آبی این سد بتنی ۲٫۲ میلیارد متر مکعب اعلام شده و این سند رکورد بتن‌ریزی ماهیان ۹۲ هزار متر مکعب را در خاورمیانه به خود اختصاص داده است.
در پروژه ملی و بومی سد و نیروگاه کارون ۴ ، ۱۳ هزار نیرو به صورت مستقیم و شبانه‌روزی و ۱۳ هزار نفر دیگر به صورت غیر مستقیم در مراحل ساخت این پروژه خدمت کرده‌اند.
سد مخزنی کارون ۴ در استان چهارمحال و بختیاری در فاصله ۱۸۰ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد و چهار کیلومتری پایین دست محل تلاقی رودخانه‌های ارمند و بازفت واقع شده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=4681

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]