3

هاشمی : هیچکس حق تصمیم خارج از قانون اساسی را برای مردم ندارد

  • کد خبر : 4854
  • ۱۶ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۰

  در مورد نظام قانونگذاری اسلام باید گفت که خدا برای زندگی بشر حدودی را ترسیم کرده اما حق تعیین مرز برای زندگی مردم را حتی به شخص پیغمبر (ص) نداده است چرا که جهان بینی الهی راه را برای هدایت از طریق خدا باز می داند در ایران؛”رهبری اسلامی”انقلاب را هدایت کرد و این […]

 

  • در مورد نظام قانونگذاری اسلام باید گفت که خدا برای زندگی بشر حدودی را ترسیم کرده اما حق تعیین مرز برای زندگی مردم را حتی به شخص پیغمبر (ص) نداده است چرا که جهان بینی الهی راه را برای هدایت از طریق خدا باز می داند
  • در ایران؛”رهبری اسلامی”انقلاب را هدایت کرد و این مردم بودند که انقلاب را به ثمر رساندند و همین مردم نیز جمهوری اسلامی را انتخاب کردند
  • ما منابع اسلامی را برای قانونگذاری و رأی مردم را برای بیعت در اختیار داریم نظام موجود حق قانونگذاری دارد البته حق نداردخارج از چارچوب قانون اساسی عمل کند
  • «قرآن» احادیث، سنت و اجتهاد منابعی است که در جمهوری اسلامی برای قانونگذاری به آنها استناد می شود
  • اگر از مردم بخواهیم مالیات بدهند یا ندهند، بجنگند یا نجنگند و یا در مورد چیز دیگری که به نوعی تصرف در زندگی مردم است باید به طریقی عمل کنیم که در پیشگاه خدا جوابگو باشیم

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۶۶ تاکید کرد : در ایران ؛ ” رهبری اسلامی ”  انقلاب را هدایت کرد و این توده مسلمان مردم بودند که انقلاب را به ثمر رساندند و همین مردم نیز جمهوری اسلامی را انتخاب کردند ؛ در جمهوری اسلامی ما حاکم بدون بیعت نداریم و این بیعت با انتخابات و آرای مردم انجام می پذیرد بنابراین در نظام  قانونگذاری چنین زمینه ای دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی ؛ در بخشی از سخنرانی ایشان پیرامون نظام قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران آمده است : ” در مورد نظام قانونگذاری اسلام باید گفت که خدا  برای زندگی بشر حدودی را ترسیم کرده، اما حق تعیین مرز برای زندگی مردم را حتی به شخص پیغمبر (ص)  نداده است چرا که جهان بینی الهی راه را برای هدایت از طریق خدا باز می داند. «قرآن» احادیث، سنت و اجتهاد منابعی است که در جمهوری اسلامی برای قانونگذاری به آنها استناد می شود اگر از مردم بخواهیم مالیات بدهند یا ندهند، بجنگند یا نجنگند و یا در مورد چیز دیگری که به نوعی، تصرف در زندگی مردم است، قانون وضع کنیم، باید به طریقی عمل کنیم که در پیشگاه خدا جوابگو باشیم.

متن کامل این سخنرانی بدین شرح است :
۱۲/خرداد/۱۳۶۶
۵/شوال/۱۴۰۷
۱۹۸۷/Jpun/2
سخنرانی:
در سمینار بزرگداشت هفته مجلس
پیرامون:
ویژگیهای نظام قانون گذاری جمهوری اسلامی ایران
تأیید نظام

بسم اللّه الرحمن الرحیم
«اَلحَمدُالِلّهِ ربِّ العالَمین وَ اَلصَّلوهُ وَالسَّلامِ عَلی رَسولِ اللّهِ و آلِهِ أَجمَعین»

در نظام دیکتاتوری سازمان قانون گذاری معنای چندانی ندارد، بلکه این شخص دیکتاتور است که تصمیم میگیرد و شیوه تدوین قوانین نیز به خصوصیات حاکم بستگی دارد. در مورد نظام قانونگذاری اسلام باید گفت که خدا برای زندگی بشر حدودی را ترسیم کرده، اما حق تعیین مرز برای زندگی مردم را حتی به شخص پیغمبر نداده است. جهان بینی مسلمانان و الهیون راه را برای هدایت از طریق خدا باز می داند. «قرآن» احادیث، سنت و اجتهاد منابعی است که در جمهوری اسلامی برای قانونگذاری به آنها استناد می شود. اگر از مردم بخواهیم مالیات بدهند یا ندهند، بجنگند یا نجنگند و یا در مورد چیز دیگری که به نوعی، تصرف در زندگی مردم است، قانون وضع کنیم، باید به طریقی عمل کنیم که در پیشگاه خدا جوابگو باشیم.

در قانونگذاری جمهوری اسلامی ما حاکم بدون بیعت نداریم و این بیعت با انتخابات و آرای مردم انجام می پذیرد. بنابراین در نظام ما قانونگذاری چنین زمینه ای دارد. در ایران رهبری اسلامی، انقلاب را هدایت کرد و این توده مسلمان مردم بودند که انقلاب را به ثمر رساندند و همین مردم نیز حکومت اسلامی را انتخاب کردند. حالا هم ما شک نداریم که بعد از گذشت ۸ سال از پیروزی انقلاب که مردم خیلی چیزها در مورد حکومت اسلامی می دانند، اگر دوباره رفراندوم کنیم، اکثریت قوی مردم نظام را تأیید می کنند و دلیل این امر حضور میلیونی مردم در صحنه تظاهرات و انتخابات ریاست جمهوری و مجلس است.
با توجه به اینکه ما منابع اسلامی را برای قانونگذاری و رأی مردم را برای بیعت در اختیار داریم، نظام موجود حق دارد قانونگذاری کند، البته حق نداریم خارج از چارچوب خاصی عمل کنیم، زیرا این چارچوب را قانون اساسی مشخص می کند. در مورد هرقانونی، اکثریت نمایندگان مردم در محدوده احکام اسلامی و قانون اساسی رأی می دهند و تشخیص این مطلب که قوانین با شرع و قانون اساسی مطابقت داشته باشد به عهده شورای نگهبان است.
به نظر من در سالهای آینده مجتهدینی پیدا می شود که در برخورد با واقعیت های زندگی و اجرای احکام اسلامی در همه ابعاد زندگی اعم از: اقتصادی – اجتماعی و اخلاقی ممکن است تفکر آنها با مجتهدان امروز تفاوت داشته باشد، اما ما باید امیدوار باشیم که فقهایی جامع تر از امروز داشته باشیم. البته نه از لحاظ تقوا، بلکه از نظر آشنایی به خصوصیات جامعه و مردم زیرا، فکر تکامل پیدا می کند و قانونگذاری هم باید تکامل یابد. مجلس ۱۰ سال بعد و شورای نگهبان ۱۰ سال دیگر می توانند ضمن حفظ اصول، با مبنای صحیح حرکت کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=4854

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]