رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: شاید بعد از گذشت ۳۳ سال از انقلاب اسلامی در ردههای بالای کشور اعم از روحانی و غیرروحانی کسانی باشند که هنوز ولایتفقیه را قبول ندارند، در حالیکه ولایتفقیه عمود خیمه نظام است.
به گزارش به گزارش جهان به نقل از مرکز خبر حوزه آیتالله محمدتقی مصباحیزدی در دیدار با جمعی از روحانیان با اشاره به مسائل فرهنگی در دو بخش رفتاری و نظری اظهار داشت: دشمن در هر دو زمینه به شدت فعالیت میکند و متأسفانه در برخی زمینهها نیز به جایی رسیده که شدیدا نگرانکننده است.
وی با اشاره به القای شبهاتی چون نقدپذیری قرآن و تعدد قرائات بیان داشت: با القای این شبهات، قرآن را که منبع اصلی همه مسلمانان است، به حدی پایینتر از کتاب تاریخ تنزل میدهند.
وی با اشاره به برخی دیگر از تلاشهای دشمنان که مستقیما مذهب تشیع را زیرسؤال میبرد، ادامه داد: امروزه انبوهی از عوامل شیطانی برای مبارزه با اسلام و تشیع دست به دست هم دادهاند.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به کوتاهی ما به عنوان امالقرای جهان اسلام بیان داشت: مسئله ولایت فقیه یکی از مسائل فرهنگی نظری است که شیعه بر اساس اعتقاداتش خود را ملزم به تبعیت از ولایتفقیه میداند و این با حکومت در دیگر کشورها بسیار متفاوت است چون در دیگر کشورها حداکثر مسئولی با آرای مردم انتخاب شده و مردم از باب وفای به عهد فرامین او را اجرا میکنند.
وی با اشاره به اینکه ولایت فقیه رکن معنوی نظام است، گفت: اعتبار مشروعیت ولیفقیه به انتساب آن به خدای متعال است که در درجه اول پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله و بعد از او ائمه معصومین علیهمالسلام و در زمان غیبت معصوم اقرب و اشبه افراد به معصوم در رأس نظام قرار میگیرد و در حقیقت وجوب پیروی از ولایتفقیه از جانب خداست.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: با این توضیح قوانین و مصوبههایی که سایر قوا تحت امر ولایتفقیه وضع میکنند نیز مشروعیت مییابد و عمل به آنها واجب میشود.
وی با اشاره به سخن امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه اطاعت از دولت اسلامی شرعا واجب است، اظهار داشت: امام نفرمودند عرفا و یا قانونا، اطاعت از دولت واجب است بلکه فرمودند شرعا، و وجوب شرعی تنها در صورتی است که انتساب به خدا داشته باشد.
مصباحیزدی با تأکید بر اینکه اصلیترین مسئله نظری و فکری در فرهنگ ما ولایتفقیه است، ادامه داد: حیات جامعه اسلامی به ولایتفقیه است و حتی دشمنان سرسخت نظام، کشور ما را به ولایت فقیه میشناسند و پیشرفتهای امروز کشور در زمینههای مختلف در سایه همین ولایتفقیه شکل گرفته است.
این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به کوتاهی حوزویان در این زمینه اظهار داشت: وقتی ما طلاب این چنین کوتاهی کرده باشیم چگونه میتوان توقع داشت فارغالتحصیلان رشتههای دانشگاهی چون عمران و فیزیک و پزشکی و… از ولایتفقیه دفاع کنند.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: با وجود اهمیت فوقالعاده مسئله ولایتفقیه از لحاظ دینی و اعتقادی، حق مسئله ادا نشده است. کار در این زمینه فقط با یک فتوا در رساله عملیه حل نمیشود، بلکه این مسئله نیازمند حل علمی و آکادمیک است و جز با تبیین درست ریشههای آن قابل بیان برای جهانیان نیست.
این فیلسوف بزرگ جهان اسلام با اشاره به اینکه باید همه زیربناهای مسئله ولایتفقیه حل و به سؤالات ریشهای آن پاسخ داده شود، گفت: معتقدم اگر این مسایل به سادگی، انصاف و اندکی حسن سلیقه تنظیم شود، در بهترین شکل آکادمیک میتوان آن را مطرح کرد و حتی در تمام محافل علمی دنیا قابل ارائه است.
مصباحیزدی ادامه داد: شاید بعد از گذشت ۳۳ سال از انقلاب اسلامی در ردههای بالای کشور اعم از روحانی و غیرروحانی کسانی باشند که هنوز ولایتفقیه را به طور کامل قبول ندارند، در حالیکه ولایت فقیه عمود خیمه نظام است.
وی ادامه داد: بنده به عنوان طلبهای که حدود ۶۰ سالی در حوزه بودهام، پرداختن عمیق و وسیع به مسئله ولایت فقیه را از واجبترین وظایف روحانیان میدانم.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به کوتاهی در این زمینه اظهار داشت: روشنی مسئله حاکم شرع و مجتهد جامع الشرائط به خاطر زحمات چندصدساله علما و فقهاست. مسئله ولایتفقیه نیز تبلور همین فکر ارتکازی است و باید به گونهای فعالیت کنیم که این مسئله نیز جایگاه خود را در فرهنگ عمومی جامعه بیابد.
مصباحیزدی ادامه داد: امروزه پرسشی که در بیشتر کشورها درباره ایران مطرح است، مسئله ولایت فقیه است و حتی خبرنگاران از همان ابتدا در فرانسه از امام خمینی(ره) درباره نوع حکومت میپرسیدند و امام(ره) نیز در حد قابل فهم برای آنها جملاتی را مطرح میکردند، با اینکه قبل از آن در نجف اشرف مسئله ولایت فقیه را به طور کامل تدریس کرده بودند.
وی با اشاره به اینکه ما باید هم از لحاظ تئوری به تدوین مسئله بپردازیم و هم از لحاظ عملی، الگویی مناسب برای آن طراحی کنیم، اظهار داشت: یکی از ابهامها قید مطلقه در ولایت فقیه است که سبب شده افراد از آن برداشت دیکتاتوری کنند و هنوز برخی نمیدانند حوزه اختیارات ولی فقیه کدام است و مطلقه بودن ولایت فقیه در برابر کدام مقیده است و برخی از خودیها ولایت را به مسائل شخصی هم سرایت میدهند. وقتی این مسائل برای افراد خودی هنوز مشخص نیست، چگونه باید انتظار داشت برای کشورهای غربی مشخص باشد بنابراین عدم درک صحیح از ولایتفقیه سبب ایجاد نوعی بدبینی نسبت به نظام و ولایتفقیه شده است.
وی اضافه کرد: اینکه یک نفر هرچه به ذهنش رسید بگوید و همه ملزم به تبعیت باشند، تفکری عقبافتاده است، در حالیکه به فرمایش امام (ره) اصل ولایتفقیه از مترقیترین اصول است.
مصباحیزدی خاطرنشان کرد: بسیاری از کمبودها به خودمان برمیگردد که انشاءالله قصور بوده و نه تقصیر، چرا که در این صورت گناهی بزرگ مرتکب شدهایم.
وی با اشاره به بعد رفتاری و علمی فرهنگ نیز گفت: امروزه با پیشرفت امکانات و ارتباطات، عوامل ضدفرهنگی به سادگی در اختیار حتی بچههای کوچک قرار میگیرد، اما سرمایه عظیمی که خدا به روحانیت داده است اعتمادی است که جامعه به روحانیت دارد و هنوز هم قشرهای مختلف جامعه در عمق وجودشان برای روحانیت احترام قائلند و این به خاطر سادهزیستی و عدم دنیازدگی روحانیان است که باید حفظ شود، چرا که اگر روحانی دنیازده شد، مردم سخنان حق او را هم نمیپذیرند.
وی در پایان با اشاره به مسئولیتهای خطیر شناخت، و تربیت فرهنگی و ترویج اخلاق اسلامی خاطرنشان کرد: تببین مسائل اصلی اسلامی و بیان آن از وظایف ماست که در وهله اول مبتنی بر شناخت و فهم صحیح خود ما از اسلام است. در مورد ترویج اخلاق اسلامی نیز اول باید خودمان تربیت یافته باشیم.