3

نتانیاهو قادر به تشخیص منافع اسرائیل نیست

  • کد خبر : 59805
  • ۰۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۲

باراک اوباما اخیرا در مکالمه‌ای خصوصی گفته است که نتانیاهو قادر به تشخیص منافع اسرائیل نیست و اقدامات وی منجر به انزوای شدید بین‌المللی اسرائیل خواهد شد.

 

گلدبرگ با اشاره به اختلافات اوباما و نتانیاهو طی چهارسال گذشته نوشته است کاخ سفید تا کنون بارها به نتانیاهو در مورد مواضعش در قبال ایران و سوریه تذکر و پیغام داده است.

جفری گلدبرگ روزنامه نگار سرشناس آمریکایی

گلدبرگ در مطلب خود در بلومبرگ که تلویحا از زبان مقامات بلندپایه کاخ سفید نقل شده است، عدم اطمینان کاخ سفید به نتانیاهو و ناامیدی از وی را بازتاب داده است. وی در مقاله خود می‌نویسد اوباما از تصمیم نتانیاهو به ادامه شهرک‌سازی در منطقه‌ای نزدیک بیت‌المقدس اطلاع داشت اما حتی ناراحتی خود را نیز ابراز نکرد و به خود زحمت عصبانی شدن و واکنش نشان دادن را به خود نداد. اوباما به اطرافیان خود صراحتا گفته است که انتظار این گونه اقدامات از نتانیاهو را دارد و در برابر اقدامات مخرب و متناقض او دیگر مقاوم شده است!

رفتار نتانیاهو از تهدید ایران برای اسرائیل خطرناک‌تر است

به گفته گلدبرگ، پس از انتخاب شدن فلسطین به عنوان عضو ناظر در سازمان ملل، اوباما در جمعی خصوصی گفت “اسرائیل نمی‌داند که منافعش‌ در چه چیزی است”. وی همچنین در مورد تصمیم نتانیاهو به ادامه شهرک‌سازی‌ها گفته است: نتانیاهو دارد اسرائیل را به سوی انزوای کامل بین‌المللی می‌برد.

به اعتقاد اوباما، اگر دولت کوچک اسرائیل که در منطقه‌ای نه چندان مهمان‌نواز تشکیل شده، تنها دوست و متحد خود – آمریکا – را از دست بدهد، نابود خواهد شد. ایران تهدیدی کوتاه مدت برای اسرائیل است، اما رفتار مقامات خود اسرائیل در بلند مدت دولت اسرائیل را تهدید می‌کند.

گلدبرگ در مقاله خود در مورد نظر اوباما پیرامون موضوع فلسطین اظهار می‌دارد: اوباما معتقد است نتانیاهو سیاستمداری بزدل است اما رهبری بلامنازع در اسرائیل است که با این حال تمایلی به استفاده از سرمایه سیاسی در جهت پیشبرد طرح سازش و توافق با فلسطین ندارد.

این روزنامه‌نگار نزدیک به کاخ سفید همچنین از تمایل جان کری به از سرگیری روند سازش اشاره ‌می‌کند اما خاطرنشان می‌کند که اوباما اشتیاق کمتری نسبت به این موضوع دارد. باراک اوباما نتانیاهو را گرفتار لابی شهر‌ک‌نشینان در اسرائیل می‌داند که به هیچ عنوان تمایلی به گرفتن ژست‌های سازشکارانه در برخورد با فلسطینیان ندارد و به همین دلیل تلاش دیپلماتیک از جانب رئیس جمهور آمریکا در چنین شرایطی چندان هوشمندانه نیست.

وی در پایان این نکته را از جانب اوباما یادآور می شود که اسرائیل در رأی‌گیری بعدی سازمان ملل بیش از پیش خود را منزوی خواهد دید.

گفتنی است جفری گلدبرگ روزنامه‌نگار مشهور و با سابقه آمریکایی نزدیک به مقامات کاخ سفید و با سابقه فعالیت در واشنگتن پست، جروزالم پست، نیویورکر، نیویورک تایمز، بلومبرگ، نشریه آتلانتیک و … است.

منبع مشرق

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=59805

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]