در سال ۸۹ بار دیگر ایران خودرو ۵۰ درصد سهم بازار خودروی کشور را در دست گرفت و رکوردهای تولید و فروش را در بهمن ماه شکست.
به گزارش افق با ارتقای ۴۰ درصدی کیفیت، تمامی خودروهای سواری تولید ایران خودرو به رتبه خوب و خیلی خوب نایل شده و بازدهی سایت ها در داخل و خارج از کشور افزایش یافت.
طراحی و تولید محصولات جدید، خودکفایی کامل در بیشتر محصولات به ویژه پژو ۲۰۶ ، کسب رتبه اول خدمات پس از فروش خودروی سواری و جهش بی سابقه سهم خودرو ملی در صادرات از دیگر رویدادهای سال ۸۹ به شمار می رود. افزایش تیراژ تولید و کسب درآمد بیشتر یک هدف اصلی در برنامه راه ۹۰ ایران خودرو تعریف شده است. با توجه به افزایش بهای حامل های انرژی و به تبع آن نهاده های تولید در نتیجه اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها، شرکت با افزایش بهره وری عوامل تولید و اعمال کنترل و کاهش هزینه ها در حفظ و افزایش سودآوری و توسعه بازار مبادرت می ورزد.
در گزارش حاضر مهم ترین دستاوردهای ایران خودرو در سال گذشته و برنامه سال جاری آن می آید.
تولید
در سال ۸۹ ایران خودرو ۷۴۸ هزار و ۶۹۰ دستگاه تولید کرد و تعداد فروش سواری در شرکت های گروه به ۷۵۹ هزار و ۳۱۰ دستگاه بالغ شد. سورن ای ال ایکس به بهره برداری رسید و محصولاتی نظیر پژو i207، سمند اس ای و سوزوکی گراندویتارای ۲۴۰۰ سی سی به بازار عرضه و دنا به عنوان نخستین و لوکس ترین خودروی ایرانی با برند ملی معرفی شد.
فروش و خدمات
نتایج عملکرد فروش و بازاریابی در سال ۸۹ از افزایش ۱۵ درصدی تعداد فروش و ۲۱ درصدی ارزش ریالی آن و رشد بیش از ۱۲ درصدی ثبت نام از طریق نمایندگی ها نسبت به سال قبل حکایت دارد. یکی از سیاست های به کار گرفته شده در بخش فروش در سال گذشته تغییر ترکیب سبد محصولات تولیدی به سوی کاهش تولید محصولات با حاشیه سود پایین و افزایش تولید محصولات با سودآوری بیشتر است.
خدمات پس از فروش
در سال ۱۳۸۹ شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو رشد ۲۴ درصدی در بخش تامین قطعات در حوزه سایر منابع خارجی و رشد ۶۹ درصدی در حوزه سایر منابع داخلی را تجربه و نمایندگی ها را به تجهیزات مدرن مجهز کرد.
تغییر سبد محصولات
عرضه سوزوکی جدید و ورود به بازار محصولات جدید لوکس برند پژو، در برنامه ایران خودرو قرار گرفته و برنامه جامع واردات سی بی یو تدوین شده است. بازاریابی و فروش ۳۳ هزار دستگاه انواع خودروهای سفارشی، معرفی پژو i 207، ارتقای سورن به سورن ای ال ایکس، سمند ال ایکس به سمند ال ایکس بهینه و سمند به سمند اس ای، از دیگر اقدامات سال ۸۹ ایران خودرو است.
پژو پارس به پارس سال ارتقا و سوزوکی مدل فول و مدل ۲٫۴ لیتر توسعه یافته است. علاوه بر برنامه ریزی برای عرضه ون جدید، محصولات سفارشی در کلاس های جدید لیمیتد و فاز ۲ تعریف شده است.
طراحی و توسعه دو پلتفرم کاملاً جدید با بهره گیری از فناوری های روز جهانی از مهم ترین برنامه های راهبردی ایران خودرو است. در سال ۹۰ ایران خودرو ۸۰۰ هزار دستگاه سواری به بازار عرضه خواهد کرد که تا سه سال آینده به یک میلیون دستگاه افزایش می یابد.
تولید انبوه رانا در شهریور ماه امسال آغاز و عرضه سمند جدید با طراحی کاملاً ایرانی و برخوردار از فناوری روز جهان درسال ۹۱، آغاز می شود.
صادرات
ایران خودرو از سال ۱۳۸۲ تا کنون به بیش از ۳۰ بازار دنیا عمدتاً در کشورهای مشترک المنافع ، خاورمیانه و شمال آفریقا و اروپا و آمریکا صادرات داشته است. ارزش کلی صادرات شرکت در سال های ۸۲ تا ۸۹ بالغ بر ۱۱۶۰ میلیون دلار شامل ۴۴٫۶ میلیون دلار قطعات ریخته گری است. ایران خودرو در سال ۸۹ توانست معادل ۲۳۶میلیون دلار صادرات داشته باشد.
ایران خودرو با ۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری، ۱۶۶ نمایندگی در ۲۶ کشور بر اساس استانداردها و رویه های مورد نیاز مشتریان ایجاد کرده و دارای ۲۵ نمایندگی توزیع محصول و شش خط تولید سواری در خارج از کشور است.
در حال حاضر ایران خودرو در شمال افریقا (تونس) ، اروپای شرقی ، اروپای غربی (فرانسه) ، آسیا ( ترکیه) ، آمریکای جنوبی و شمال آمریکا شبکه فروش قطعات صادراتی خود را دارد.
با توجه به شرایط جدید بازارهای بین المللی و با محوریت بازارهای کشورهای اسلامی، برند ملی، صادرات از شبکه ایران خودرو، اقتصادی کردن صادرات و استراتژی صادراتی شرکت مورد بازنگری قرار گرفته است. تغییر در ترکیب صادرات و افزایش بیش از ۲۲۰ درصدی صادرات خودروی ملی، از عوامل موثر در رشد ارزش صادرات شرکت در سال ۸۹ است.
ایجاد پایگاه های مونتاژ از طریق سرمایه گذاری مشترک و اعطای امتیاز لیسانس تولید، صادرات سی بی یو و تولید مشترک با سایر برندها مانند پژو، سوزوکی، مرسدس بنز و رنو، راهبردهای اصلی صادرات ایران خودرو هستند.
بهره برداری از خطوط جدید
سایت ایران خودرو مازندران با ظرفیت تولید ۱۵ هزار دستگاه پژو پارس ای ال ایکس و سمند سریر و سایت ایران خودرو فارس برای تولید پژو پارس و سمند به بهره برداری رسیده و عملیات احداث خط تولید با ظرفیت سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه در سمنان آغاز شده است.
زنجیره تامین
بیش از ۹۰ درصد قطعات پژو ۴۰۵، پارس و سمند در داخل کشور تامین می شود. ساخت داخل پژو i207 در شروع تولید بیش از ۶۵ درصد است که تا ۹۰ درصد افزایش خواهد یافت. در حال حاضر ۷۰ درصد درآمد ایران خودرو به قطعه سازان پرداخت می شود و متوسط زمان پرداخت به قطعه سازان ۹۰ روز است که به ۷۵ و سپس ۶۰ روز کاهش خواهد یافت
شرکت ساپکو که مسوولیت تامین قطعات ایران خودرو را بر عهده دارد، در سال ۱۳۸۹ از نظر فروش ۱۶ در صد و از نظر تامین قطعات ۹ درصد نسبت به سال ۸۸ رشد کرد. توقفات خط تولید ایران خودرو، ۶۰ درصد کاهش یافت و تولید آزمایشی قطعات خودرو با استفاده از نانو کامپوزیت های پلیمری و تولید باک خودرو با آلیاژهای لایه ای آغاز شد.
اهم برنامه های سال ۹۰ در این خصوص عبارتند از: خودکفایی در موتور TU3A و خودکفایی ۱۰۰ درصد در پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو ۲۰۶ صندوق دار V8، شروع تولید رانا با خودکفایی ۱۰۰ درصد قطعات، رشد ۲۵درصدی تولید موتورهای کم مصرف و افزایش در تولید خودروهای دوگانه سوز، توسعه فروش قطعات یدکی و تامین قطعات برای تولید ۸۶۰ هزار خودرو و ارتقای همه سازندگان گرید C به گرید A و B و یا حذف آن ها
مصرف سوخت
ایران خودرو در سال ۹۰ بیش از ۵۰۰ هزار موتور کم مصرف تولید خواهد کرد و میانگین مصرف سوخت محصولات از هشت و نیم به هفت و نیم لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت. تولید موتور دیزل ملی و تولید موتور ای اف ۷ توربو شارژ آغاز و علاوه بر تولید ۲۰۶ با موتور دیزلی، تیراژ تولید روزانه این محصول به ۱۲۰۰ دستگاه و سمند از ۷۰۰ به هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
راهبرد قوای محرکه
افزایش تیراژ موتورهای تی یو ۵، ۱٫۴ لیتری و ای اف ۷ در دو نسخه بنزینی و پایه گازسوز، طراحی، توسعه و تولید موتورهای دیزل، توسعه فناوری های هیبرید، تزریق مستقیم بنزین، زمان بندی متغیر سوپاپ ها و مانند آن در محصولات و توسعه موتورهای پایه گازسوز نظیر ایکس یو ام ، ای اف ۷ و موتور ۱٫۶ لیتری جدید از مهم ترین موارد در راهبرد قوای محرکه ایران خودرو است.
بر این اساس، موتورهای با فناوری پایین تر نظیر ایکس یو ۷ و او اچ وی، از رده خارج و موتورهای جدید ۱٫۲ و ۱٫۶ لیتر در راستای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی طراحی و تولید و حداکثر توان شرکت در راستای تحقق طرح جایگزینی خودروهای فرسوده و فناوری های کاهش وزن خودرو به کار گرفته می شود.
تولید سمند با سیستم میکروهیبرید که مصرف سوخت را تا ۱۰درصد کاهش می دهد، طراحی خانواده موتور دیزل ملی و پروژه سورن با موتور دیزل سبک آغاز و پژو ۲۰۶ صندوقدار دیزلی برای بازار داخل عرضه می شود. دست یابی به استاندارد زیست محیطی یورو ۴ و قابلیت تامین یورو ۵ برای بازارهای صادراتی، از دیگر برنامه های راه ۹۰ ایران خودرو است.
طراحی و توسعه موتور
طراحی موتور بنزینی EF7-EF ، طرح موتور ۷/۱ لیتری پرخوران EF7TC ، ارتقای موتور بنزینی XU7 به XUM و طرح توسعه خانواده موتور دیزل، از اقدامات مهم سال ۸۹ و الگو برداری موتور L55 ، طرح توسعه موتور V35 ، طرح توسعه جعبه دنده ملی NG5-OPT و توسعه قوای محرکه هیبرید، از برنامه های سال ۹۰ ایران خودرو در این بخش به شمار می رود.
ایمنی
برخی محصولات نظیر پژو ۲۰۶ ، تندر ۹۰ و سوزوکی گرند ویتارا کیسه هوای سرنشین دارد و سورن و سمند نیز به کیسه هوای سرنشین تجهیز می شوند. کیسه هوای جانبی و پرده ای نیز در برنامه توسعه محصولات آتی ایران خودرو خصوصاً نسل جدید سمند قرار دارد. فرمان تلسکوپی بر روی سورن و سوزوکی گرند ویتارا نصب و برای محصولات جدید آتی نیز در نظر گرفته شده است. سیستم ای بی است نیز روی تمامی محصولات سواری قرار دارد. ترمز EBD ( سیستم توزیع نیروی ترمز) روی خودروهایی نظیر سوزوکی، پارس، پژو ۲۰۶، سورن و سمند و محصولات آتی شرکت نصب می شود. سیستم ESP ( سیستم کنترل پایداری خودرو) در سمند نسل جدید و محصولات آتی به کار می رود. سیستم تعلیقTwist Beam برای افزایش رفاه و پایداری خودرو، روی سمند و سورن در حال نصب است و از آن در محصولات آتی شرکت استفاده خواهد شد.
منبع: ایکوپرس