2

۲۰ مؤسسه آموزش عالی و تحقیقاتی برتر در سطح جهان معرفی شدند

  • کد خبر : 6901
  • ۰۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۶

جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در خصوص دانشگاه‌های برتر جهان بر اساس استنادهای بالا گفت: ۲۰ مؤسسه آموزش عالی و تحقیقاتی برتر که از میان ۴۰۵۰ مؤسسه در سطح جهان برگزیده شده‌اند به شرح ذیل است: از بین ۲۰ مؤسسه برتر، ۱۴ مورد در آمریکا، سه دانشگاه در انگلستان و یک […]

جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در خصوص دانشگاه‌های برتر جهان بر اساس استنادهای بالا گفت: ۲۰ مؤسسه آموزش عالی و تحقیقاتی برتر که از میان ۴۰۵۰ مؤسسه در سطح جهان برگزیده شده‌اند به شرح ذیل است:

از بین ۲۰ مؤسسه برتر، ۱۴ مورد در آمریکا، سه دانشگاه در انگلستان و یک دانشگاه در هر یک از کشورهای کانادا، ژاپن و آلمان قرار دارد. این مؤسسات حجم بسیار بالایی از مقالات را منتشر می‌کنند. ۶ مؤسسه برتر بیش از یک میلیون استناد و ۱۴ مؤسسه دیگر بیش از نیم میلیون استناد را به خود اختصاص داده‌اند.

دانشگاه هاروارد با ۹۵۲۹۱ مقاله و با مجموع ۲٫۵۹۷٫۷۸۷ بار استناد تا سال ۲۰۰۹ در مقام اول جای گرفته است. سهم عمده استنادها در دانشگاه هاروارد به رشته‌های علوم بهداشتی و زیستی مربوط می‌شود و ۵ رشته برتر از نظر شمار استنادها عبارتند از پزشکی بالینی، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، بیولوژی وبیوشیمی، علوم اعصاب و رفتار، و ایمنی شناسی است.

هاروارد در علوم طبیعی نیز رتبه‌های بالاتری را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه در بین رشته‌های فیزیک، شیمی، اقتصاد و بازرگانی، علوم زمین، محیط زیست و اکولوژی، ریاضیات و علوم رایانه در بین ۲۰ مؤسسه برتر جهانی قرار دارد.

دانشگاه هاروارد در تحلیل استنادی درباره Underage/College Drinking رتبه اول را کسب کرده است. پژوهش‌گر این موضوع Henry Weschler است که مقام اول پژوهش‌گری را در این حوزه به خود اختصاص داده است.

در موضوع آلزایمر نیز Dennis Selkoeاز برترین‌ها محسوب می‌شود. دو پژوهش‌گر دیگر در رشته دیابت جزو دانشمندان برتر این دانشگاه هستند.

مهراد خاطرنشان کرد: مؤسسه ماکس پلانک با ۶۹٫۳۷۳ مقاله که ۱٫۳۹۶٫۰۸۷ بار مورد استناد قرار گرفته‌اند در جایگاه دوم نشسته است. در این مؤسسه حوزه علوم طبیعی با رشته‌های فیزیک، شیمی و علوم فضا پر استنادترین رشته‌ها به حساب می‌آیند.

وی در ادامه تصریح کرد: در واقع اگر دقیق‌تر بیان کنیم، ماکس پلانک در فیزیک و علوم فضا رتبه اول و در شیمی حائز رتبه دوم است. بیولوژی مولکولی و ژنتیک و بیولوژی و بیوشیمی جزو ۵ رشته برتر این مؤسسه محسوب می‌شوند که از این نظر ماکس پلانک را در مجموع از نظر این دو رشته در رتبه دوم قرار می‌دهد.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری ادامه داد: دانشگاه جانز هاپکینز که در بین ۲۰ مؤسسه برتر مقام سوم را دارد، ۴۵۰۲۲ مقاله تولید کرده است که این تعداد مقاله ۱٫۲۲۲٫۱۶۶ بار استناد دریافت کرده است. دانشگاه جانز هاپکینز در رشته Epigenetics برترین مؤسسه است و دو پژوهش‌گر برتر آن یعنی Stephen Baylin و John Herman به ترتیب مقام‌های اول و دوم را به خود اختصاص داده‌اند.

مهراد اظهار داشت: رتبه چهارم به دانشگاه واشنگتن با ۵۴۱۹۸ مقاله و با کل ۱٫۱۴۷٫۲۸۳ بار استناد تعلق دارد. در دپارتمان علوم زمین و فضا مربوط به این دانشگاه، Minze Stuiver یکی از ۲۰ دانشمند پراستناد در علوم زمین است.

براساس این گزارش، نخستین دانشگاه از پنج دانشگاه کالیفرنیا موجود در این رده‌بندی دانشگاه استنفورد با مجموع ۴۸٫۸۴۶ مقاله و کل ۱٫۱۳۸٫۷۹۵ بار استناد دارای رتبه پنجم است. پژوهش‌گر رتبه دوم در رشته ریاضی یعنی Robert Tibshiran وابسته به این دانشگاه است.
دانشگاه استنفورد در موضوع خاص “ابررساناها با درجه حرارت بالا ” با تولید ۷۴ مقاله(با ۳۱۲۰ بار استناد) در بین ۴ مؤسسه برتر قرار دارد.

سرپرست ISI در ادامه گفت: آزمایشگاه ملی لس‌آلموس، دانشگاه توکیو و آزمایشگاه ملی اوک‌ریج به ترتیب با تولید ۲۱۱ مقاله( ۳۴۱۵ استناد)، ۲۶۳ مقاله( ۳۲۹۹ استناد)، ۲۷۳ مقاله(۳۱۳۳ استناد) به ترتیب دارای رتبه‌های اول تا سوم هستند.

وی افزود: دومین دانشگاه کالیفرنیا که دارای رتبه ۶ است، دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس است. این دانشگاه با ۵۵۲۳۷ مقاله، در مجموع ۱٫۰۷۷٫۶۹ بار مورد استناد قرار گرفته است.

مهراد تأکید کرد: یکی از پراستنادترین پژوهش‌گران در رشته علوم فضا و پژوهش‌گر رتبه اول در موضوع Microwave Background Radiation ، ادوارد رایت است که به بخش آسترونومی و آستروفیزیک این دانشگاه وابسته است. سایر دانشگاه‌های کالیفرنیا عبارتند از دانشگاه برکلی در رتبه ۸(۴۶٫۹۸۴ مقاله با ۹۴۵٫۸۱۷ استناد)، دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو در رتبه ۹(۳۶٫۱۰۶ مقاله با ۹۳۹٫۳۰۲ استناد)و دانشگاه کالیفرنیا در سان دیه‌گو در رتبه ۱۲(۴۰٫۷۸۹ مقاله با ۸۹۹٫۸۳۲ استناد).

همچنین در بین دانشگاه‌های برتر بیست‌گانه، دانشگاه میشیگان در رتبه ۷ با ۵۴٫۶۱۲ مقاله با مجموع ۹۴۸٫۶۲۱ بار استناد قرار دارد.

سهم پزشکی بالینی با ۱۶٫۳۱۴ مقاله و با ۳۲۴٫۷۰۱ بار استناد در بین استنادهای دانشگاه میشیگان قابل توجه است. رتبه ۱۰ مربوط به دانشگاه پنسیلوانیا است.

مهراد در پایان گفت: سایر دانشگاه‌ها در این فهرست شامل دانشگاه ژاپن با رتبه ۱۱، دانشگاه تورنتو در کانادا با رتبه ۱۳ و سه دانشگاه انگلیسی یعنی یونیورسیتی کالج لندن با رتبه ۱۴، دانشگاه کمبریج با رتبه ۱۸ و دانشگاه آکسفورد با رتبه ۱۹ است. چهار دانشگاه آمریکا بقیه فهرست را تشکیل می‌دهد. دانشگاه کلمبیا با رتبه ۱۵، دانشگاه ییل با رتبه ۱۶، انستیتو تکنولوژی ماساچوست با رتبه ۱۷ و دانشگاه ویسکانسین با رتبه ۱۸٫

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=6901

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر