4

اسامی نوآورترین دانشگاه‌های جهان اعلام شد

  • کد خبر : 298481
  • ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۸:۳۵

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری با بیان اینکه رویترز گزارش نوآورترین دانشگاه‌های جهان را در سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر کرد و در این رتبه‌بندی ۱۰۰ دانشگاه نوآور جهان معرفی شده است، گفت: هدف از نوآوری اختراع فناوری‌ها، خلق بازارهای جدید، توانمند‌سازی صنایع و انجام فعالیت‌های بسیار پیشرفته در حوزه علوم است.

اسامی نوآورترین دانشگاه‌های جهان اعلام شد

افق انلاین ، جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با بیان اینکه رویترز گزارش نواورترین دانشگاه های جهان را در سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر کرد و در این رتبه بندی تعداد ۱۰۰ دانشگاه نوآور جهان معرفی شده است، گفت: پنج سال متوالی است که دانشگاه استنفورد در صدر جدول نواورترین دانشگاه های جهان قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه هدف از نوآوری اختراع فناوری ها، خلق بازارهای جدید، توانمند سازی صنایع و انجام فعالیت های بسیار پیشرفته در حوزه علوم است، گفت: رویترز داده های رتبه بندی دانشگاه های نوآور جهان را از کلاریوت انالیتکس که عمدتا شامل پروانه های ثبت اختراعات و استناد به مقاله های علمی است، دریافت می کند. رتبه های دوم و سوم دانشگاه های نوآور جهان به  ام ای تی و دانشگاه هاروارد تعلق دارد.

مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خاطرنشان کرد: نوآورترین دانشگاه اروپا که رتبه ۷ دانشگاه های نوآور جهان را در دست دارد، دانشگاه KU Leuven بلژیک است. این دانشگاه ۶۰۰ سال پیش تاسیس شده است. در آسیا، نوآورترین دانشگاه این قاره دانشگاه علوم و فناوری پوهانگ در کره‌جنوبی است که رتبه ۱۲ دانشگاه های نوآور جهان را از آن خود کرده است. این دانشگاه در سال ۱۹۸۶ تاسیس شده است.

* آمریکا دارای بیشترین دانشگاه نوآور جهان

وی ادامه داد: در مجموع، آمریکا با ۴۶ دانشگاه نوآور در جمع ۱۰۰ دانشگاه، بیشترین دانشگاه های نوآور جهان را در اختیار دارد. آلمان با ۹ دانشگاه، فرانسه با ۸ دانشگاه، ژاپن، کره‌جنوبی و بریتانیا هر کدام با ۶ دانشگاه، چین با ۴ دانشگاه، هلند و سوئیس هرکدام با ۳ دانشگاه، بلژیک، کانادا، رژیم صهیونیستی و سنگاپور هر کدام با ۲ دانشگاه و دانمارک تنها با یک دانشگاه، نوآور ترین دانشگاه های جهان را در خود جای داده اند.

مهراد با بیان اینکه در تقسیم بندی منطقه ای، آمریکای شمالی دارای ۴۸، اروپا ۳۲، آسیا ۱۸ و خاورمیانه ۲ دانشگاه نوآور جهان است، گفت: در آفریقا، آمریکای لاتین و اقیانوسیه در بین ۱۰۰ دانشگاه، دانشگاهی که با این معیارها نوآور تلقی شود وجود ندارد.

به گفته مهراد، از نظر عملکرد کشوری، فرانسه با ورود ۲ دانشگاه جدید یعنی  AIX-Marseill (رتبه ۹۶) و دانشگاه سوربن (رتبه ۵۶) به فهرست ۱۰۰ دانشگاه نوآور جهان به پیشرفت بزرگی نایل آمده است.  فرانسه طی سال های گذشته با ادغام موسسات کوچک تر نظام آموزش عالی خود را باز سازی کرده است. در مقابل، دانشگاه های ژاپن به تدریج زمینه را در رتبه بندی های جهانی واگذار کرده، طوری که در ویرایش سال ۲۰۱۹، ۳ دانشگاه  زاینده از فهرست ۱۰۰ دانشگاه نوآور جهان حذف شده است. در ژاپن، دانشگاه ها به شدت به بودجه دولتی وابسته هستند و رکود اقتصادی دهه های اخیر سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و نوآوری را در دانشگاه های این کشور تحت تاثیر جدی قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: مقایسه امتیازات کسب شده در تعدادی از شاخص ها توسط دانشگاه های برتر جهان در مناطق مختلف جغرافیایی، رتبه بندی شده در سال ۲۰۱۹، تفاوت های مهمی را با نخستین دانشگاه این سیستم آشکار می سازد.  برای مثال، دانشگاه استنفورد که در این سیستم در راس جدول نواورترین دانشگاه های جهان قرار دارد، در فاصله سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ دارای ۷۲۸ اختراع و دانشگاه علوم و فناوری پوهانگ در کره‌جنوبی که نوآور ترین دانشگاه قاره آسیا و حائز رتبه ۱۲ جهان است، در همین بازه زمانی دارای ۳۴۹ اختراع است. امتیاز تاثیر تجاری دانشگاه استنفورد ۷۵/۲ و امتیاز تاثیر تجاری دانشگاه پوهانگ ۴۸/۸ است. همینطور، تعداد اختراعات دانشگاه KU Leuven در بلژیک با کسب رتبه ۷ که نوآور ترین دانشگاه اروپا است را فاصله ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ میلادی ۳۰۵ اختراع و امتیاز تاثیر تجاری آن ۴۳/۳ است.

مهراد افزود: امپریال کالج لندن در بریتانیا، نخستین دانشگاه نوآور این کشور  در  فهرست حاضر که رتبه ۱۰ دانشگاه های نوآور جهان را بدست آورده است، در فاصله زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ تعداد ۳۰۷ اختراع به ثبت رسانیده است.  امتیاز تاثیر تجاری این دانشگاه ۳۴/۴ گزارش شده است.

* نوآور ترین دانشگاه‌های جهان

وی خاطرنشان کرد: در فهرست نوآور ترین دانشگاه های جهان، رتبه های اول تا دهم به ترتیب به دانشگاه های استنفورد، ام ای تی، هاروارد، پنسیلوانیا، واشنگتن، کارولینای شمالی، KU Leuven بلژیک، کارولینای جنوبی، کرنل و امپریال کالج لندن تعلق دارد.

به گفته مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، در فاصله رتبه های ۱۱ تا ۲۰، دانشگاه پوهانگ با رتبه ۱۲ در کره‌جنوبی، دانشگاه ارلنگن نورمبرگ با رتبه ۱۴ در آلمان، دانشگاه EPFL  با رتبه ۱۷ در سویس، دانشگاه کمبریج با رتبه ۱۸ در بریتانیا واقع است. رتبه ۱۰۰ دانشگاه های نوآور جهان نیز به دانشگاه شانگهای جیائو تونگ تعلق دارد.

وی خاطرنشان کرد: شاخص های مورد استفاده رویترز برای تعیین نوآور ترین دانشگاه های جهان به ترتیب تعداد پتنت، نسبت تقاضای پتنت به اعطای پتنت طی دوره ارزیابی، پتنت های جهانی در اداره های ثبت پتنت امریکا، اروپا و ژاپن، استناد به پتنت ها، تاثیر استنادی پتنت، درصد پتنت های استناد شده، متوسط تعداد مقاله های استناد شده، تاثیر استنادی مقالات صنعتی، درصد مقاله هایی که با همکاری صنعت نوشته شده است، و کل مجموعه مقالات هسته در وبلاگ او ساینس است

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=298481

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر