2

ائتلافی که متفاوت است!

  • کد خبر : 73916
  • ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۸

نظام اسلامی در گذر از مرحله های استقرار و تثبیت برای پویایی نیاز به پیشرفت دارد و پیشرفت حاصل نمی شود مگر با جلب اعتماد عمومی، استفاده از خرد جمعی و بها دادن به نخبگان. معطوف به این مولفه هاست که به نظر می رسد ائتلاف سه گانه اصول گرایان علاوه بر اینکه تجربه جدیدی در فضای سیاسی ایران است، می تواند گره گشای مشکلات و یک جهش قابل توجه در کشور باشد.

سایت فردا با انتشار یادداشتی با بررسی وجوه ممیزه ائتلاف اصولگرایان از تحرکات انتخاباتی این روزها، “ائتلاف سه گانه” یا همان ائتلاف پیشرفت را متفاوت از سایر ائتلاف ها معرفی کرد.

در ادامه یادداشت این سایت را می خوانید:
با اتمام تعطیلات نوروزی تحرکات انتخاباتی جریان های سیاسی هم روز به روز بیشتر از بیش می شود و مجموعه های سیاسی شفاف تر و رسمی تر از قبل به ارائه نامزدها و برنامه های خود می پردازند. در این میان البته ائتلاف  سه گانه فعالیت های خود را در آخرین ماههای سال گذشته آغاز کرده و به نظر می رسد تجربه جدید و مبارکی را پیش روی گروه ها و مجموعه های سیاسی گذاشته است. ائتلاف سه گانه اصول گرایان متشکل از آقایان دکتر محمد باقر قالیباف، دکتر علی اکبر ولایتی و دکتر غلامعلی حداد عادل با انتخاب حسین مظفر به عنوان رئیس ستاد این ائتلاف کار خود را برای هماهنگی و تدوین برنامه ها قبل از پایان سال گذشته آغاز کرد و به تعبیر دیگر در همان مرحله اعلام آمادگی و حضور در عرصه یک گام از دیگر مجموعه های سیاسی جلو افتاد.

 

با نگاهی به روند شکل گیری این ائتلاف و اعلام مواضع و برنامه های آن و همچنین با توجه به سابقه و عملکرد هر کدام از اعضای این ائتلاف، مولفه هایی در آن به چشم می خورد که آن را متمایز و منسجم تر از دیگر مجموعه ها می سازد و این امید را به جامعه می دهد که ائتلاف سه گانه، ائتلافی قابل توجه و اتکاست.

 

دغدغه پیشرفت؛ پر بیراه نیست که مهمترین مولفه قابل توجه در این ائتلاف توجه آن به مقوله پیشرفت است. علی اکبر ولایتی چندی پیش در گفتگویی تصریح کرده است؛ بر اساس استباط اعضای ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان از دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب و انتظارات ملت بزرگ ایران اسلامی از دولتمردان خود، در این ائتلاف برای شعار انتخاباتی، بر روی عبارت “ائتلاف برای پیشرفت” توافق شده است. حسین مظفر رئیس ستاد انتخابات ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان نیز در یک نشست خبری تاکید کرده که تلاش برای پیشرفت متناسب با آرمان‌های انقلاب اسلامی و در شأن ملت ایران، و همچنین ارائه برنامه مدون برای رفع مشکلات اقتصادی مردم، از اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی اعضای ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان است.

 

از آنجا که پیشرفت و عدالت محور جهت گیری نظام در دهه چهارم عمر انقلاب اسلامی و از دغدغه های مهم رهبر معظم انقلاب است بی شک همه گروه های حاضر در عرصه سیاسی کشور نسبت به مقوله کشور توجه نشان می دهند. اما آنچه مهم است توانایی های هر کدام از جریان های سیاسی مدعی برای حرکت صحیح و تحقق پیشرفت است. کما اینکه در دوره های گذشته مدعیان و مروجان گفتمان های مختلف اعم از توسعه اقتصادی و سیاسی و عدالت محوری هر کدام در بیان ضرورت تحقق این گفتمان ها بسیار سخن گفتند اما در عرصه عمل و تحقق این مقوله ها نتایج قابل رضایتی حاصل نشد. گفتمان پیشرفت هم با چنین آسیبی روبه روست. از همین منظر آنچه ائتلاف سه گانه را با دیگر مجموعه ها متمایز می کند، سوابق اجرایی و عملکرد اعضای آن است که در مسئولیت های خود اعتقاد به پیشرفت و تحقق آن در حوزه کاری خود را به عینه نشان داده اند. شهرداری تهران در دوره دکتر قالیباف یکی از اعضای ائتلاف یاد شده صحنه بزرگی است که نشان دهنده ظرفیت ها و توانمندی های مدیریتی این مجموعه است. ائتلاف سه گانه در میان مجموعه های دیگر بیشترین نزدیکی را به لحاظ گفتمانی با گفتمان رهبر معظم انقلاب دارد و مهمتر از این این مجموعه توانایی ها و ظرفیت عملی کردن مولفه های گفتمان پیشرفت را درون خود دارد.

 

اخلاق مداری؛ از جمله نکات مثبت دیگر این ائتلاف در طول دوران کوتاه اعلام حضور خود، توجه به اخلاق مداری است. اعضای این ائتلاف هر کدام با حملات و هجمه های مختلف از سوی رقبا و جریان های سیاسی داخلی و خارجی مواجه بوده اند. در این میان شهرداری تهران و شخص دکتر قالیباف بخصوص از سوی رسانه های دولتی هدف تخریب و تهمت بسیار بوده است. با این وجود ائتلاف سه گانه شیوه کار خود را بر مقابله به مثل نگذاشته و در مواجهه با رقبای خود اخلاق اسلامی پیشه کرده است. این به معنای تعطیلی نقد رقبا و مجموعه های سیاسی نیست بلکه این ائتلاف با رعایت حرمت اشخاص و موازین قانونی و اخلاقی نقد را جزیی از فضای با نشاط سیاسی دانسته و برنامه ها و سیاست های جریان های رقیب را نیز مورد نقد و بررسی قرار داده است. آنگونه که از اظهارات و مواضع اعضای این ائتلاف بر می آید، آنها شیوه کار خود را بر نفی و طرد دیگران بنا ننهاده اند و بیش از آنکه بخواهند در مذمت رقبا سخن بگویند و نداشته های آنها را برجسته کنند، هم و غم خود را بر داشته ها و توانایی ها خود متمرکز کرده و سعی بر معرفی و برجسته کردن ظرفیت های خود دارند. سوابق اجرایی هر سه نامزد این ائتلاف نیز گویایی توجه آنها به اخلاق مداری است.

 

برنامه محوری؛ از جمله وجوه تمایزدیگر این ائتلاف با سایر گروه های سیاسی، برنامه محوری آن است. این ائتلاف در راستای شیوه اخلاق مدارانه در معرفی خود، به جای اتخاذ رویکرد سلبی و برجسته کردن نکات منفی رقیبان، رویکرد ایجابی را انتخاب کرده و بر برنامه های خود تکیه دارد. اتخاذ این رویکرد بدون تردید نتیجه داشته ها یا اصطلاحا دست پر آن در برنامه ریزی است. این ائتلاف از مدت ها پیش که گروه های سیاسی درگیر بحث های داخلی و اختلاف نظر بر سر تعیین کاندیدا بودند، با یک تقسیم کار مشخص امر تدوین برنامه های لازم را آغاز کرده و در کارگروه های تعریف شده این مقوله را پیش برده است. تجربه عملکرد شهردار تهران به عنوان یکی از اعضای این ائتلاف نیز به خوبی گویای توجه به برنامه محوری و خرد جمعی است. بدون تردید اگر نمی بود برنامه محوری و استفاده از نظرات کارشناسان و مشاوران نخبه و کاردان، پروژه های بزرگ شهری در پایتخت با موفقیت به انجام نمی رسید.

 

آنچه مورد اشاره قرار گرفت همه ویژگی ها و نقاط مثبت ائتلاف سه گانه نیست. سوابق انقلابی و حضور در صحنه های اجرایی و دفاعی مقدس اعضای این ائتلاف، ارزش گرایی و ولایتمداری آنها، اعتقاد آنها به کار جمعی و پرهیز از تنش سیاسی، میانه رویی و پرهیز از رادیکالیسم، اشراف به حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی و خارجی، همراهی با روحانیت، ارتباط با مراکز آکادمیک و علمی، روحیه جهادگری و … همگی از ویژگی های قابل توجه این ائتلاف است. اما توجه به مقوله پیشرفت و نزدیکی به گفتمان رهبر معظم انقلاب، اخلاق مداری و برنامه محوری به نظر مولفه های تعیین کننده ای هستند که هر کدام از آنها خود می تواند ملاک های مهم و موثری برای انتخاب مردم و برون رفت از وضعیت موجود و رسیدن به وضعیت مطلوب تر باشد. بدون برنامه ریزی و توجه به خرد جمعی بدون شک رفع مشکلات اقتصادی امکان پذیر نیست. بدون توجه به اخلاق امکان ارتباط و جلب اعتماد مردمی وجود ندارد. نظام اسلامی در گذر از مرحله های استقرار و تثبیت برای پویایی و سرزنده ماندن نیاز به پیشرفت دارد و پیشرفت حاصل نمی شود مگر با جلب اعتماد عمومی، استفاده از خرد جمعی و بها دادن به نخبگان. معطوف به این مولفه هاست که به نظر می رسد ائتلاف سه گانه اصول گرایان علاوه بر اینکه تجربه جدیدی در فضای سیاسی ایران است، می تواند گره گشای مشکلات و یک جهش قابل توجه در کشور باشد.

سایت فردا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=73916

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]