2

تحقیقات گسترده‌ای برای پی بردن به عمق فجایع در زندان گوانتانامو نیاز است

  • کد خبر : 7444
  • ۰۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۹:۲۳

سایت انجمن پزشکان طرفدار حقوق بشر در مقاله‌ای با عنوان “پزشکان آمریکایی نشانه‌های شکنجه را در گوانتانامو مخفی می‌کنند ” به قلم “استیو کورنر ” به ابعاد این فاجعه پرداخته است. بنابر این گزارش، بررسی مفصلی در این خصوص توسط یک مجله علمی اینترنتی با عنوان “پلاس مدیسن ” منتشر شده و رفتار پزشکانی را […]

سایت انجمن پزشکان طرفدار حقوق بشر در مقاله‌ای با عنوان “پزشکان آمریکایی نشانه‌های شکنجه را در گوانتانامو مخفی می‌کنند ” به قلم “استیو کورنر ” به ابعاد این فاجعه پرداخته است.
بنابر این گزارش، بررسی مفصلی در این خصوص توسط یک مجله علمی اینترنتی با عنوان “پلاس مدیسن ” منتشر شده و رفتار پزشکانی را نشان می‌دهد که مسئول مراقبت از آن دسته از زندانیان گوانتانامو بودند که تحت وحشیانه‌ترین روش‌های بازجویی قرار می‌گرفتند و این در حالی است که این روش‌ها حدود یک دهه قبل از سوی دولت آمریکا به عنوان نوعی شکنجه شناخته شده است.
وینسنت ایاکوپینو، مشاور ارشد پزشکی انجمن پزشکان طرفدار حقوق بشر و سرگرد استفن زناکیس، افسر پزشک بازنشسته ارتش آمریکا در حالی که پیش از این به عنوان وکلای مدافع پزشکی افراد بازداشتی در گوانتانامو عمل می‌کردند، به سوابق پزشکی آنها دسترسی داشته‌اند.

– امکان عدم توجه به جراحت‌های ناشی از بکارگیری روش‌های وحشیانه شکنجه از سوی هیچ پزشکی وجود ندارد

آنها معتقدند هیچ پزشکی نمی‌تواند علایم و نشانه‌های پزشکی روش‌های وحشیانه بازجویی و تعرض‌های غیرقانونی را که دیگر پزشکان از آن به عنوان شکنجه یاد می‌کنند مانند ضرب و شتم شدید که منجر به شکستگی استخوان ‌شود، تعرض جنسی، اعدام‌های مصنوعی و یا غرق کردن مصنوعی را نادیده بگیرد.
نویسندگان این گزارش معتقدند: “یافته‌ها درباره ۹ مورد شکنجه در زندان گوانتانامو نشان می‌دهد که پزشکان و پرسنل بخش بیماری‌های روانی منتسب به وزارت دفاع آمریکا شواهد مربوط به آسیب‌های عمدی را نادیده گرفته و یا مخفی کرده‌اند. ”

– پزشکان آمریکایی در گوانتانامو اعتبار اخلاقی جامعه پزشکی را زیر سوال بردند

به گفته این افراد، “میزان پیچیدگی پروند‌ه‌های مربوط به شکنجه تا زمانی که تحقیقات دقیق و بی‌طرفانه از جمله درباره اطلاعات محرمانه مربوطه انجام نشود، مشخص نخواهد شد. ما معتقدیم که تا زمانی که چنین تحقیقاتی انجام نشده و افراد مسئول چنین شکنجه‌هایی مجبور به پاسخگویی نشوند، اعتبار اخلاقی جامعه پزشکی با تردید روبروست. ”

– شکنجه‌های گوانتانامو نمی‌توانسته در درازمدت از دید پزشکان مخفی بماند

بر اساس این تحقیقات، بسیاری از زندانیان گوانتانامو اعلام کرده‌اند که آنها همچنین مورد سوء‌استفاده‌های غیرقانونی که دردهای عصبی و جسمی درازمدت و وخیمی را برای آنها ایجاد کرده، قرار گرفته‌اند. این سوءاستفاده‌ها نمی‌توانسته مدت طولانی از دید پزشکان گوانتانامو مخفی بماند.

* تحقیقات گسترده‌ای برای پی بردن به عمق فجایع در زندان گوانتانامو نیاز است

دکتر ایاکوپینو می‌گوید: “آنها شواهد پزشکی مربوط به شکنجه را به شدت مخفی می‌کنند، حتی در شرایطی که هیچگونه قوانینی در این خصوص وجود ندارد، وظیفه اخلاقی پزشکان حکم می‌کند که این مسئله را نادیده نگیرند. آنها باید جرأت گردآوری اسناد مربوط به این سوءاستفاده‌ها را به خود می‌دادند اما متاسفانه چنین اقدامی انجام نشده است. ما نیاز به تحقیقاتی جامع و انتشار اطلاعات محرمانه برای پی بردن به عمق فاجعه داریم. ”
دولت آمریکا در سال ۲۰۰۲ قوانینی مانند غرق کردن مصنوعی افراد، منع خوابیدن، بالا بردن درجه حرارت، استفاده از شرایط استرس‌زا و استفاده از سلول‌های انفرادی در درازمدت را بار دیگر به عنوان روش‌هایی “ایمن، اخلاقی و موثر ” درباره تروریست‌های مظنون تعریف کرد.
هر ۹ فرد بازداشت‌شده‌ای که درباره آنها تحقیقاتی انجام شده به وکلای خود گفته‌اند که ماهها و در برخی موارد سالها مورد بدرفتاری‌هایی مانند ضرب و شتم شدید، تهدید به تجاوز یا عریان شدن اجباری قرار گرفته‌اند.
بر اساس این تحقیقات، “سوءاستفاده‌هایی که در این مورد گزارش شده نمی‌تواند بدون آگاهی ناظران پزشکی و بازجویان از دردهای روحی و جسمی درازمدت و شدیدی که متوجه این افراد می‌شد، انجام شده باشد. ”

– مجوز پزشکی پزشکانی که از اخلاق حرفه‌ای خود در گوانتانامو تخطی کرده‌اند، باید لغو شده و آنها دادگاهی شوند

دکتر ایاکوپینو اظهار می‌دارد که اگر پزشکان از اخلاق حرفه‌ای خود با نادیده گرفتن شواهد شکنجه تخطی کرده باشد، باید دستکم مجوز پزشکی آنها لغو شود.
وی افزود: “مجوز پزشکی افرادی که به شکنجه کمک کرده یا در آن مشارکت داشته‌اند و یا به اسناد مربوط به شکنجه بی‌اعتنایی کرده‌اند، باید دستکم لغو شود و آنها باید بر اساس قانون دادگاهی شوند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=7444

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر