2

وزیر خارجه آمریکا دیروز پذیرای رئیس سازمان اطلاعات مصر در واشنگتن بود

  • کد خبر : 7548
  • ۰۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۷

وزیر خارجه آمریکا بدور از چشم رسانه‌ها دیروز پذیرای رئیس سازمان اطلاعات مصر در واشنگتن بود تا طی آن آخرین تحولات جاری در مصر و منطقه را بررسی کند. به گزارش فارس به نقل از روزنامه المصری الیوم، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور با سر لشکر “مراد موافی ” […]

وزیر خارجه آمریکا بدور از چشم رسانه‌ها دیروز پذیرای رئیس سازمان اطلاعات مصر در واشنگتن بود تا طی آن آخرین تحولات جاری در مصر و منطقه را بررسی کند.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه المصری الیوم، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور با سر لشکر “مراد موافی ” رئیس سازمان اطلاعات مصر در واشنگتن دیدار کرد.

تونر گفت: محور گفت‌وگوهای کلینتون با موافی تحولات جاری در مصر و تحولات منطقه‌ای بوده است.

تونر با اشاره به حوادث اخیر مصر گفت: ارتش مصر در حوادث اخیر این کشور نهایت خویشتن‌داری در رویارویی با تظاهرات‌کنندگان را از خود نشان داده است.

وی افزود: کلینتون در دیدار با رئیس سازمان اطلاعات مصر از ارتش این کشور خواست اجازه دهد، روند تحول دموکراتیک در مصر گامی به جلو بردارد و ارتش مانع این تحولات نشود.

تونر با تاکید بر این نکته که کاخ سفید آماده است، هرگونه کمک مورد نیاز تا فراهم شدن زمینه برگزاری انتخابات در این کشور را به قاهره ارائه دهد، گفت: اگرچه مصر مرحله گذار حساس و تاریخی را سپری می‌کند، اما اوضاع جاری در مصر امیدوار کننده است.

سر لشکر محمد قدری سعید، رئیس دایره پژوهش‌های امنیتی مرکز تحقیقات استراتژیک الاهرام در این دیدار گفت: موافی در این دیدار احتمالا بحث کمک‌های نظامی آمریکا به مصر را نیز مطرح ساخته، بویژه در حال حاضر که آمریکا با بحران مالی سنگینی مواجه است.

این دیدار در حالی صورت گرفت که صدها هزار شهروند مصری دیروز با حضور در میدان التحریر ضمن تاکید بر تبعیت از قانون، خواستار پاک‌سازی دستگاه‌های دولتی از بقایای حزب حاکم و اجرای شریعت اسلامی در این کشور شدند.

با آغاز نخستین روز انقلاب مصر در ۲۵ ژانویه، “هیلاری کلینتون ” وزیر خارجه آمریکا از اوضاع مصر، ابراز نگرانی کرد و گفت: معتقدیم که دولت مصر، با ثبات است و اقداماتی را در دست تهیه دارد تا نیازهای مشروع مردم مصر و منافع آنان را تأمین کند، در مرحله بعد، موضع آمریکا تغییر کرد و “باراک اوباما ” از رئیس جمهور مصر خواست تا اصلی‌ترین دغدغه آمریکا یعنی سلامتی و حفظ جان مردم را در اولویت قرار دهد. با اوج‌گیری و تداوم اعتراضات مردمی، موضع آمریکا نیز شدیدتر شد و کاخ سفید تأکید کرد که واشنگتن از تشکیل یک دولت انتقالی که برآیند خواسته‌های مشروع مردم مصر باشد، حمایت می‌کند و اجرای تغییرات مهم را ضروری می‌داند. در عین حال کاخ سفید متذکر شد که مشروعیت خواسته‌های مردمی به معنای تغییر حکومت کنونی مصر نیست.

به عقیده تحلیلگران سیاسی، درخواست واشنگتن از مصر برای اجرای اصلاحات، سابقه ای بیست ساله دارد، اما زمامداران آمریکا، بی توجهی مبارک و رژیم تحت امر او به انجام اصلاحات حقیقی را جدّی نگرفته بودند. تفاوت مواضع جدید و قدیم آمریکا در قبال مصر این است که واشنگتن، هم اکنون سعی می‌کند با عقب نماندن از پایداری و اصرار مردم مصر، حکومت مصر را هر چه بیشتر تحت فشار بگذارد و هر روز چیزهای تازه‌ای از آن بخواهد، با این توضیح که واشنگتن به خاطر ترس از کابوسی به نام استقرار دموکراسی حقیقی که بر توان، اهمیت و از همه مهمتر استقلال هر چه بیشتر مصر خواهد افزود، این جرأت را به خود راه نمی‌دهد که خواسته‌هایش را با خواسته‌های مردم مصر منطبق کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=7548

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر