1

از غیر علنی بودن دادگاه کهریزک تا عدم انتشار جزئیات آن !

  • کد خبر : 78465
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۸

تشکیل غیر علنی جلسات دادگاه متهمان پرونده تاسف بار کهریزک و تاکید بر عدم انتشار مطالب و وضعیت آن، با وجود انتظار شدید افکار عمومی داخلی و بین المللی نسبت به لزوم تعقیب و روند رسیدگی عادلانه و قانونی و پیگیری جزئیات مراتب آن؛ از دیگر جلوه های محاکمه مزبور بوده که خود ایجاد شائبه های متعددی را در عمل، فراهم خواهد ساخت.

افق نیوز: رئیس دادگاه چهارم پرونده کهریزک ضمن تذکر به شکات و متهمان و وکلای آنها، بر لزوم عدم انتشار جزئیات دادگاه تاکید داشت!. تشکیل غیر علنی جلسات دادگاه متهمان پرونده تاسف بار کهریزک و تاکید بر عدم انتشار مطالب و وضعیت آن، با وجود انتظار شدید افکار عمومی داخلی و بین المللی نسبت به لزوم تعقیب و روند رسیدگی عادلانه و قانونی و پیگیری جزئیات مراتب آن؛ از دیگر جلوه های محاکمه مزبور بوده که خود ایجاد شائبه های متعددی را در عمل، فراهم خواهد ساخت
چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده بازداشتگاه کهریزک صبح  امروز دوشنبه مورخ ۹/۲/۱۳۹۲ با حضور  سعید مرتضوی و علی‌اکبر حیدری‌فر، دو تن از متهمان پرونده، اولیاء دم  و شکات پرونده و وکلای آنها در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیرخراسانی برگزار شد. این جلسه نیز به مانند جلسات قبلی این دادگاه،برخلاف اصل ۱۶۵ قانون اساسی و ۱۸۸ قانون ائین دادرسی کیفری به صورت غیر علنی برگزار شد! (۱) رئیس دادگاه ضمن تذکر به شکات و متهمان و وکلای آنها، بر لزوم عدم انتشار جزئیات دادگاه تاکید داشت!. تشکیل غیر علنی جلسات دادگاه متهمان پرونده تاسف بار کهریزک و تاکید بر عدم انتشار مطالب و وضعیت آن، با وجود انتظار شدید افکار عمومی داخلی و بین المللی نسبت به لزوم تعقیب و روند رسیدگی عادلانه و قانونی و پیگیری جزئیات مراتب آن؛ از دیگر جلوه های محاکمه مزبور بوده که خود ایجاد شائبه های متعددی را در عمل، فراهم خواهد ساخت. جالب آنکه، در جلسه نخست دادگاه مزبور، شکات پرونده بر علنی بودن تشکیل دادگاه درخواست و تاکید داشته،(۲) ، لکن با وجود عدم تحقق درخواست قانونی آنها و متعاقب تشکیل چهار جلسه از آن، این بار بر لزوم عدم انتشار جزئیات آنها بنا به دستور دادگاه ملزم شده اند؟!
بدیهی است عدم انتشار مطالب و جزئیات مطروحه در دادگاه به مانند برگزاری غیرعلنی و مکرر جلسات قبل آن، مانع از قضاوت و برداشت های مختلف مردم و رسانه ها نسبت به فرایند دادرسی مزبور و تعقیب متهمان پرونده نبوده، بلکه سبب بروز قضاوت های درست و نادرستی نسبت به آن نیز خواهد شد. برخلاف عملکرد گذشته قاضی مخلوع و متهم اصلی پرونده کهریزک؛ سعید مرتضوی که در متعاقب جلسه دوم دادگاه مزبور، مورخ ۲۰/۱۲/۱۳۹۱ با حضور مجدانه و داوطلبانه در میان خبرنگاران و اصحاب رسانه ها، سعی در موجه جلوه دادنِ دفاعیات خویش و به زیر سئوال بردنِ اتهامات مطروحه علیه خود، با اشاره به عملکرد گذشته قضائی خویش  داشته است ( ۳)، لکن این بار، سکوت خبری و رسانه ای را  ظاهراً، به حکم عقل و تدبیر یا تجویز و احتمالاً، دستور معموله نسبت به وی برای خویش اتخاذ نمود و از مصاحبه با خبرنگاران خودداری کرده است؟! علت این امر را باید در واکنش ها و تحلیل های حقوقی و مکرر حقوقدانان و وکلای دادگستری نسبت به دفاعیات مطروحه از سوی وی و اظهارات هدفمند و جهت دارِ مطرح شده نامبرده در رسانه ها و مصاحبه های وی دانست که به منظور پرهیز از تکرار این روند، سکوت را بر طرح هرگونه اظهار نظری غیر کارشناسی در این باره ترجیح داده است.! شاید نیز در ظاهر، در مقام تمکین به تاکید ریاست دادگاه ،مبنی بر عدم انتشار مطالب دادگاه بوده، لکن عملکرد قبلی وی در جلسات دادگاههای پیشین با وجود آگاهی نامبرده از منع انتشار جزئیات دادگاه و رسانه ای کردن دفاعیات خود مغایر با دیدگاه مزبور می باشد.
علاوه بر مراتب مزبور، نارضایتی برخی از شکات و اولیاء دم قربانیان پرونده کهریزک مانند عبدالحسین روح الامینی؛ نسبت به روند دفاعیات و اظهارات متهمان و عدم مسئولیت پذیری قانونی آنان- عدم احضار شهود معرفی شده در دادگاه- تخصیص قسمت عمده وقت دادگاه به اظهارات و دفاعیات علی‌اکبر حیدری‌فر، یکی دیگر از متهمان پرونده مزبور ، تلاش وی برای مخدوش ساختنِ وجاهت قانونی شهود مزبور و تاسف شاکی فوق نسبت به جهت گیری غیر مسئولانه وی ، به همراه اقرار حیدری فر در اعمال بازداشت های معموله در کهریزک، بدون تجویز قاضی مرتضوی به مانند اظهارات قبلی روح الامینی، پس از جلسه سوم دادگاه مزبور ، دائر بر لزوم جلوگیری از تکرار فجایع کهریزک نسبت به دیگر فرزندان مردم و ضرورت جلوگیری از اقدامات غیر قانونی نسبت به افراد فاقد پارتی یا آشنا در جامعه محل تامل و تعمق هست.! (۴)
به جهت غیر علنی بودن دادگاه مزبور و تجمع خبرنگاران در مجاورت دادگاه و کاخ گلستان، حضور فراگیر آنها توجه عابران و نیز خارجیان و توریست های حاضر در منطقه را به خود جلب کرد! در این میان، زن میانسالی نیز از صبح در مقابل در دادگاه منتظر ایستاده بود تا یک جمله را به دادستان سابق بگوید. او در جمع خبرنگاران گفت : دخترم را در آمریکا کشتند. برای پیگیری پرونده اش چند بار به دادسرا رفتم. اینقدر به آنجا رفت و آمد داشتم که یک روز مرتضوی مرا به سخره گرفت و گفت : امروز کارت ورود زده ای؟ امروز اینجا آمدم تا وقتی از دادگاه می آید به او بگویم ؛ کارت ورود و خروجت را زده ای؟ این مادر هنگام خروج مرتضوی از محوطه دادگاه خود را به ماشین دادستان سابق رساند و با صدای بلند گفت : بالاخره، تو هم کارت زدی؟
پس از جلسه دادگاه حیدری فر به از دید خبرنگاران ناپدید شد و معلوم نشد چطور محل دادگاه را ترک کرد. زمانی که روح الامینی در جمع خبرنگاران حاضر شد، پدر کامرانی به او اعتراض کرد و گفت: قرار بود کسی درباره دادگاه حرف نزد (۵). تعارض دیدگاه و نگاه این دو شاکی نسبت به روند رسیدگی و عملکرد متهمان و دادگاه نیز با وجود انتظار هر دو نفر نسبت به استیفای حقوق شرعی و قانونی خویش و فرزندان مقتول خود و تعقیب و مجازات متمهان پرونده قابل تعمق است!. جلسه بعدی و پنجم دادگاه مزبور در روز چهارشنبه مورخ ۱۱/۲/۱۳۹۲ در همان محل برگزار خواهد شد.

منابع :
۱- محمد رضا زمانی درمزاری( فرهنگ) ؛ از محاکمه سعید مرتضوی تا دادگاه محمود احمدی نژاد؛ رئیس جمهور ! :http://www.vangnews.com/note/2894-2013-02-28-14-33-04
۲-http://www.asremrooz.ir/vdcjytex.uqemazsffu.html
۳-       محمد رضا زمانی درمزاری ( فرهنگ)، نقد و نگاهی بر دادگاه دوم مرتضوی و کهریزک :http://khabaronline.ir/detail/281604/weblog/zamanidarmazari
۴-         http://khabaronline.ir/detail/289853/society/judiciary
۵-        http://khabaronline.ir/detail/289821/society/judiciary#Scene_1

خبرآنلاین

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=78465

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر