طبق گفته علی اصغر زارعی نقض آییننامه داخلی مجلس در تصویب ادغام ۳ وزارت خانه علی اصغر زارعی در گفتوگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، اظهار داشت: بر اساس ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم در خصوص ادغام وزارتخانهها، دولت پیشنهاد ادغام وزارت مسکن با وزارت راه را داد و البته معتقدم کار کارشناسی دولت چندان متناسب با تخصصهایی که در این وزارتخانهها داریم، نیست.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما از باب اینکه تصمیم دولت بوده و لایحه به مجلس آورده شده، تصور میکنم حتی اگر ادغام مسکن و راه تا حدودی دارای منطق باشد، اما ادغام سریع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این دو وزارتخانه، نه تنها توجیه کارشناسی ندارد، بلکه دارای اشکالاتی نیز هست.
* نقض آییننامه داخلی مجلس در تصویب ادغام ۳ وزارت خانه
زارعی تصریح کرد: از جمله اشکالات اینکه در مسیر تصویب این سه ادغام، آییننامه داخلی مجلس رعایت نشده است.
وی گفت: یک فوریت لایحه دولت در روز یکشنبه در مجلس رأی نیاورد و این به معنی این است که این لایحه باید به صورت عادی در مجلس مورد برسی قرار میگرفت.
* تضییع حقوق نمایندگان برای اظهارنظر در خصوص این ادغام
این کارشناس در مسائل مخابراتی اظهار داشت: معمولاً در چنین لوایحی باید اعلام عمومی شود تا نمایندگان اظهارنظر کنند، انتقادهای خود را به کمیسیون بدهند که معمولاً یک هفته تا ۱۰ روز برای این کار وقت لازم است و بعد از آن کمیسیون وارد لایحه میشود تا بررسی کند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین حقوق نمایندگان در اظهارنظر قبل از رسیدگی کمیسیون مدنظر قرار نگرفته و ضایع شده است.
* ایراد به مخدوش بودن فرایند تصویب در مجلس
زارعی افزود: بحث دوم این است که کمیسیون تخصصی بررسیکننده این موضوع باید کمیسیون صنایع باشد و در این رابطه نه تنها نظر کمیسیون صنایع اخذ نشده، بلکه فرصت هیچ اظهارنظری نیز برای اعضای کمیسیون فراهم نشده و بنابراین کمیسیونهای تخصصی ذیربط باید ابتدا اظهارنظرهای تخصصی خود را انجام میدادند و بعد در کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار میگرفت که فرآیند تصویب در مجلس تا حدودی مخدوش است.
* گزارش تخلف هیئت رئیسه مجلس، به کمیسسون اصل ۹۰
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به بررسی خارج از نوبت لایحه وزارت امور زیربنایی گفت: این موضوع میتواند جزء تخلفات هئیت رئیسه نیز قلمداد شود و در این خصوص نیز تعدادی از نمایندگان شکایتی را به کمیسیون اصل ۹۰ دادند که مورد بررسی قرار بگیرد.
زارعی گفت: تصور میکنیم هیئت رئیسه با این توجیه که هرچه سریعتر این موضوع خاتمه یابد و وزارتخانهها تعیین تکلیف شود؛ این کار را انجام داده است.
وی ادامه داد: اما اگر میخواستیم این کار را انجام دهیم، باید همان لایحه دولت را میپذیرفتیم و بیشتر از این عمل نمیکردیم و به نظر میرسد که در این زمینه برخی از عناصری که از دولت هستند، یک توافق ضمنی با هیئت رئیسه انجام دادهاند.
* رئیس جمهور از شنیدن ادغام وزارت ارتباطات تعجب کردند
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شنیدههای من حاکی از این است که وقتی وزارت ارتباطات نیز در مجلس به همراه این طرح تصویب شده و رئیس جمهور این موضوع را شنیدهاند، به شدت تعجب کردهاند و گفتهاند، چرا مجلس این کار را انجام داده است؟
وی ادامه داد: در صورتی که برخی از نمایندگان دولت به نوعی موافقت دولت را قبلاً در حین بررسی در صحن اعلام کرده بودند که این موضوع نیز جای تناقض و گله دارد.
زارعی اظهار داشت: در حالی که رئیس جمهور از شندین این خبر تعجب کرده،نمایندگان دولت در این باره اظهار رضایت کردند و در صحن نیز این طور مطرح کردند که اگر مجلس رای به ادغام دهد، موافق هستیم.
* این عقیده که ” ارتباطات جزء زیرساخت است ” متعلق به ۵۰ سال پیش است
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نکته بعدی، عدم سنخیت وزارتخانههای ادغامی با یکدیگر است؛ وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات براساس دانش امروز طیف وسیعی از موضوعات مهم را شامل میشود، از جمله: مخابرات، الکترونیک، کامپیوتر، نرمافزار، سختافزار، هوش مصنوعی، سیستمهای رادیویی، ماهواره، کنترل فضا، اینترنت و اینترانت، فضای سایبری، امنیت، جنگ نرم، دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک که تخصصهایی نسبتاً پیچیده و متنوعی است.
این کارشناس در مسائل مخابراتی تصریح کرد: حدود ۵۰ یا ۶۰ سال پیش مخابرات جزء زیرساختها به حساب میآمد اما امروز اینطور نیست.
وی ادامه داد: مخابراتی که عمدتاً متکی به ارتباطات فیزیکی و کابلی بود و باید در کنار هر جاده و خیابانی که کشیده میشد، محلی برای عبور کابلها منظور میکردند.
زارعی افزود: در واقع در گذشته ارتباطات نوعی خدماتدهی عمومی و زیرساخت به حساب میآمد؛ اما امروزه که عمده ارتباطات ما متکی بر سیستمهای رادیویی و امواج رادیویی است، این برداشت منتفی است؛ ضمن اینکه در تمام این ۵۰ سال گذشته، تمامی کشورها براساس تکنولوژیهای جدیدی که در بحث فناوری اطلاعات به وجود آمده، ساختار و عناوین وزارتخانهها نیز تغییر پیدا کرده است.
* تنها در دو کشور مالت و گینه بیسائو وزارت ارتباطات با زیرساخت یکی است
وی ادامه داد: به گونهای که امروز از مجموع ۱۲۰ کشور عضو ITU (اتحادیه جهانی مخابرات) تنها دو کشور مالت و گینه بیسائو ارتباطات را در وزارت زیرساخت قرار دادهاند و برای مثال در کشور ترکیه وزارت حملونقل و ارتباطات وجود دارد.
این کارشناس در مسائل مخابرات و جنگ سایبری گفت: این در حالی است که ما وزارت ارتباطات را در وزارت مسکن و راه قرار دادیم.
* وزارت ارتباطات با طرح نمایندگان برای همیشه مستقل میشود
زارعی همچنین تصریح کرد: با توجه به عدم سنخیت وزارت ارتباطات و وزارت راه و مسکن، به همراه برخی از نمایندگان مجلس طرحی را در دست تهیه داریم که در هفته آینده به صحن ارائه میکنیم.
وی توضیح داد: بر اساس این طرح و در راستای ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به صورت مستقل اداره شود و این طرح باعث جدا شدن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از وزارتخانه مسکن و راه خواهد شد.
وی گفت: با تصویب این طرح، چون مصوبه موخر است، مصوبه اول را لغو میکند و حاصل مصوبه نخست تنها ادغام وزارت مسکن و راه خواهد بود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح با یک فوریت به صحن فرستاده خواهد شد و در صورتی که فوریت طرح رأی بیاورد، موضوع را برای طرح در صحن علنی پیگیری میکنیم.