3

برخی پیش از آغاز نمایشگاه به دلیل مسائل اقتصادی آیه یأس می‌خواندند

  • کد خبر : 81359
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰

حضور میلیونی مردم نشان داد مردم دوستدار علم و دانش هستند و تعداد کتابخوانان حرفه‌ای کم که نشده هیچ بلکه از سراسر کشور هم به نمایشگاه آمده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ۵۶ درصد بازدید‌کنندگان از نمایشگاه کتاب رضایت داشته‌اند، گفت: برخی پیش از آغاز نمایشگاه به دلیل مسائل اقتصادی آیه یأس می‌خواندند.

آئین اختتامیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز شنبه بیست و یکم اردیبهشت از ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه در ضلع جنوبی مصلی امام خمینی بدون حضور معاون اول رئیس جمهور و با حضور سید‌محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی اسماعیلی رئیس نمایشگاه کتاب برگزار شد.

سید‌محمد حسینی وزیر ارشاد ضمن تبریک حلول ماه رجب و ولادت امام محمد باقر(ع) اظهار داشت: خدا را شاکریم که آغاز نمایشگاه کتاب همزمان با ولادت حضرت زهرا و پایان هم با ولادت امام باقر (ع) همزمان شد دو نوری که قطعا از وجود و برکات آنها این نمایشگاه بهره‌مند خواهد شد به ویژه اینکه امام باقر (ع) شکافنده علوم است و کار کتاب هم در ارتباط با عالمان و دانشمندان است. که محصول دانش تجارب خود را در کتاب گرد‌آورده و تقدیم به بشریت می‌کنند.

حسینی با تأکید بر اینکه در اسلام هم به علم و دانش‌اموزی سفارش شده ابراز داشت: هر جا که نسبت به پیامبری خداوند خواست عنایت خود را نشان دهند سخن از دانش به میان آورده است. امام باقر می‌فرماند عالمی که از دانش او دیگران بهره می‌گیرند ارزش او از ۷۰ هزار عابد بیشتر است، عابد در نهایت در مسیری عبادت می‌کند و گلیم خود را از آب می‌کشد اما این عالم است که مسیر را نورانی و دیگران را هدایت می‌کند.

به گفته وزیر ارشاد این نمایشگاه هم قطعا خدمت به علم و دانش در کشور می‌کند دانشگاهیان، حوزویان، تازه‌های کتاب را از سراسر کشور و نقاط مختلف دنیا دریافت می‌کنند و قطعا این تهیه آثار به ارتقاء سطح دانش در کشور ما کمک می‌کند.

وی در جملاتی با اشاره به اینکه باید از ناشران داخلی، خارجی، سازمان‌ها و نهادها قدردانی کرد گفت: شب گذشته از برخی متولیان نمایشگاه و نیروهای پشت‌صحنه تقدیر شد. چرا که اگر این همه همدلی نبود قطعا شاهد نمایشگاهی با شکوه نبودیم.

وزیر ارشاد با بیان گلایه‌هایی از برخی‌ها که برای نمایشگاه آیه یأس می‌خواندند بیان کرد: خیلی‌ها بیش از آغاز نمایشگاه برایمان آیه یأس می‌خواندند و می‌گفتند در این اوضاع اقتصادی مگر کسی از نمایشگاه کتاب هم استقبال می‌کند، مردم به فکر معیشت و زندگی روزمره خود هستند و نخبگان درگیر مسائل سیاسی و انتخابات قطعا این نمایشگاه به حاشیه خواهد رفت. اما حضور میلیونی مردم نشان داد مردم دوستدار علم و دانش هستند و تعداد کتابخوانان حرفه‌ای کم که نشده هیچ بلکه از سراسر کشور هم به نمایشگاه آمده‌اند. چرا که افراد به دلیل جمعیت نمی‌توانند از این نمایشگاه صرفه‌نظر کنند.

این مقام مسئول با ارائه آماری که از بازدید‌کنندگان نمایشگاه دریافت شده بود توضیح داد: ۵۶٫۳ درصد بازید‌کنندگان رضایت بسیار زیاد و زیاد داشتند. اما ۳۷٫۷ درصد رضایت متوسط و ۶ درصد رضایت کم داشتند.

به گفته وی؛ در مجموع علی‌ رغم اینکه عده ای فکر می‌کردند نمایشگاه کتاب رونق همیشگی نخواهد داشت طبیعی است که اوضاع اقتصادی متفاوت و قیمت‌ها افزایش داشته است اما ما شاهد تفاوت بارزی نبودیم. اما اگر قیمت کتاب کمتر بود استقبال بیش از اینها می‌شد.

عالی‌رتبه‌ترین مقام وزارت ارشاد خاطر نشان کرد: در کنار عرضه کتاب که رسالت اصلی نمایشگاه است برنامه‌های فرهنگی راش اهد بودیم برپایی چند غرفه به مناسبت‌های گوناگون از جمله غرفه ۱۵ خرداد، بیداری اسلامی، بانوی نور و …

وی افزود: امروزه هجمه‌های فراوانی صورت می‌گیرد حتی این برخی از این هجمه‌ها فکری است و شاهد برخی جسارت‌ها هم به مرقد حجر‌بن عدی و جعفر طیار شد که لازم است بیشتر مکتب اهل بیت و دوستان ائمه را شناخته و به دنیا معرفی کنید. از این رو سعی شده فضای معنویت نمایشگاه بیشتر فراهم شود و در ۵ نقطه نماز جماعت و تمثال ۵ شهید برجسته در نمایشگاه نصب شد.

وزیر ارشاد تصریح کرد: صنعت چاپ امسال برای اولین بار در نمایشگاه دارای غرفه شد و مراحل تهیه و تولید کتاب به مخاطبان نشان داده شد. که امروز از ۱۰ کتاب که در نمایشگاه تولید شده رونمایی می‌کنیم که اغلب این آثار با موضوع کتاب هستند.

وی در ادامه گزارش خود به حضور مسئولان و در رأس آنها رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب ارشاد و اضافه کرد: رهبر انقلاب اسلامی هر سال با سعه‌صدر حدود ۲ ساعت وقت برای بازدید از نمایشگاه صرف می‌کند. که این مهم باعث دلگرمی همه دست‌اندرکاران است و مطالب ارزنده‌ای درباره مباحث کتاب مطرح فرموده‌اند که اینکه باید در داخل تولید کاغذ را داشته باشیم تا نیاز ما به خارج برطرف شود. از سوی دیگر ما در نمایشگاه حضور سران سه قوا، مدیران و … شاهد بودیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه هنرمندان ما هم باید اطلاعات خود را افزایش داده و به کتاب روی آورند گفت: سال گذشته که جشنواره فرهنگی، هنری امام رضا برگزار کردیم اعلام شد سطح کارها در حال تنزیل است. از این رو برای افزودن به دایره اطلاعات هنرمندان اکنون در مشهد ۹۰ نفر از این افراد از شهرستان‌های مختلف در حال آموزش هستند تا با آموزه‌های رضوی بیشتر آشنا شوند.

وی به سالن کارنامه نشر با حدود ۶ هزار کتاب نشر الکترونیک با ۱۰۲ ناشر اشاره و افزود: امسال در نمایشگاه کتاب شاهد کمترین میزان تخلف بودیم و در ادامه سعی داشت مستند‌سازی از تمام مراحل این نمایشگاه ثبت شود و تا در آینده از آن استفاده کنیم.

وزیر ارشاد با مخاطب قراردادن نمایندگان مجلس در بهارستان خاطر نشان کرد: اگر ما حمایت بیشتر کنیم منجر به رونق فرهنگ خواهد شد اما همه چیز دست وزارت ارشاد نیست. در نماز جمعه هم گفتم که الان فصل بودجه است نمایندگان همت کنند و ردیف اختصاص یافته به نشر را افزایش دهند تا ما هم بتوانیم حمایت بیشتری داشته باشیم. کتاب بیشتر خریداری کنیم، ناشران در نمایشگاه بین‌المللی خارج از کشور حضور جدی داشته باشند و به تجهیز کتابخانه‌ها بپردازیم و یارانه بیشتر به دانشجویان اختصاص دهیم که همه این موارد رونق بازار کتاب را به همراه دارد.

این مقام مسئول در خاتمه سخنان خود به همکاری تمام نهادها و سازمان‌ها اشاره و از برپایی نمایشگاهی اینگونه باشکوه تقدیر کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=81359

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر