2

خطر قطع ورود دارو به ایران

  • کد خبر : 82007
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۸:۲۹

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اشاره به اینکه تصمیمات خلق‌ الساعه در حوزه دارویی باعث عقبگرد ۱۰۰ ساله در دانش پزشکی کشور می‌شود، نسبت به خطر قطع ورود دارو به ایران هشدار داد.

 

ایرج خسرونیا در تشریح مشکلات دارویی کشور اظهار داشت: در حال حاضر یکسری دارو در گمرک کشور مانده است که شرکت‌های دارویی برای ترخیص آن اقدام نمی‌کنند زیرا منتظر هستند تا وضعیت اختصاص ارز دارو مشخص شود.

 

دارو از نان شب هم واجب‌تر است

وی افزود: دولت چند وقت پیش اعلام کرد که دارو از این به بعد ارز مبادله‌ای می‌گیرد ولی بعد از مدتی متوجه شدند که این کار اشتباه است چون دارو از نان شب هم واجب‌تر است زیرا می‌توان به جای نان گندم، جو مصرف کرد ولی یک مریض نمی‌تواند دارو مصرف نکند چون بیماریش وخیم می‌شود.

 

شرکت های دارویی به فکر مردم گرفتار نیستند

خسرونیا با بیان اینکه شرکت‌های داروی منتظر هستند تا ارز دارو از نظر تخصیص ۱۲۰۰ تومانی یا ۲۴۰۰ تومانی مشخص شود تا آن زمان داروهایشان را از گمرک ترخیص کنند، تصریح کرد: این در شرایطی است که این شرکت‌های دارویی به دنبال سودهای کلان خود هستند زیرا اگر دارو را با هر ارزی دریافت کنند می‌خواهند با قیمت بالاتری به مردم بفروشند و به فکر گرفتاری مردم نیستند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که مگر وزارت بهداشت این شرکت‌های دارویی را کنترل نمی‌کند، بیان داشت: چرا کنترل می‌کند ولی همه این شرایط منوط به  آن است تا دولت دقیقاً ارز دارو را مشخص کند تا این داروهایی که در حدود دو الی سه ماه است در گمرک باقی مانده است ترخیص شود.

 

قطع واردات دارو به ایران

خسرونیا به دیگر مشکل حوزه دارو مبنی بر قطع واردات دارو به کشور اشاره  کرد و افزود: بسیاری از شرکت‌های دارویی بزرگ دنیا تصمیم گرفته‌اند دیگر به ایران دارو ارسال نکنند و بر این مبنا کارمندان خود که در ایران مشتری پیدا می‌کردند را مرخص کرده‌اند زیرا عنوان می‌کنند که ارسال دارو به ایران دیگر سودی ندارد و اگر هم سودی داشته باشند پول آن به موقع پرداخت نمی‌شود.

 

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران ادامه داد: این در شرایطی است که معاونت سابق سازمان غذا و دارو بخشنامه‌ای را مصوب و اعلام کرده بود مبنی بر اینکه شرکت‌های دارویی دیگر حق تبلیغ داروهایشان را در ایران ندارند و این به معنای آن است که ما یک عقب گرد ۱۰۰ صد ساله به گذشته خواهیم داشت.

 

خسرونیا تصریح کرد: به هرحال بسیاری از هزینه‌های کنگره‌های علمی و پزشکی را شرکت‌های دارویی تامین می‌کنند و وقتی آنها نتوانند در ایران تبلیغ دارو خود را داشته باشند که بسیار هم این کنگره‌های علمی و پزشکی برای متخصصان ضروری است هیچ انگیزه‌ای برای حضور این شرکت‌های داروسازی خارجی در ایران نیست.

 

عقبگرد ۱۰۰ ساله در حوزه دارویی کشور

وی ادامه داد: این در شرایطی است که یک پزشک نیز باید از داروهای جدید برای درمان بیماران خود مطلع شود و اگر این داروهای جدید تبلیغ نشود مسلماً دانش پزشکی کشورمان یک عقب گرد ۱۰۰ ساله خواهد داشت.

 

پزشکان داروهای ارزان و ایرانی تجویز کنند

خسرونیا با اشاره به برگزاری بیست و چهارمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی  ایران اظهار داشت: البته ما در این کنگره هم به پزشکان توصیه خواهیم کرد که در وهله نخست داروی ارزان و ساخت مملکت خودمان را برای بیماران تجویز کنند تا مردم گرفتار در شرایط کنونی دچار هزینه‌های سنگین داروهای گران  نشوند.

 

وی با غلط عنوان کردن بخشنامه و مصوبه معاونت غذا و دارو مبنی بر جلوگیری از تبلیغ شرکت‌های داروی خارجی بیان داشت: این  تصمیم بر این مبنا شده است که پزشکان از داروهای جدید خارجی اطلاع نیابند تا آن را برای بیماران تجویز نکنند زیرا کشور در حال حاضر دچار مشکل ارز است و نمی‌تواند این داروها را وارد کند در حالی که این روند صحیح نیست و بهتر است مجلس و دولت هر چه سریعتر ارز دارو را مشخص کنند و یک شبه اقدام به تصمیمات عجیب و قریب نگیرند.

 

مجلس و دولت تکلیف ارز دارو را زودتر مشخص کنند

خسرونیا با اشاره به میلیون‌ها دلار دارو که در گمرک کشور به دلیل عدم مشخص شدن ارز همچنان در انبارها باقی مانده است، خاطرنشان کرد: سازمان غذا و دارو باید هر چه سریعتر مصوبه قبلی خود مبنی بر منع تبلیغ داروهای خارجی در کشور را باطل کند و به شرکت‌های وارداتی نیز فشار لازم را بیاورد تا آنها داروهای مورد نیاز مردم را از گمرک ترخیص کنند که لازمه همه این موارد مشخص شدن تکلیف ارز دارو است.

مشرق

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=82007

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر