3

قیمت آب باید به نرخ واقعی برسد

  • کد خبر : 82115
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو در مورد رساندن قیمت آب به نرخ واقعی گفت: نگاه ما برای افزایش قیمت آب، افزایش درآمد نیست بلکه رساندن قیمت آب به نرخ واقعی برای مدیریت نوع مصرف است.

علیرضا دائمی در حاشیه دومین نشست برنامه بین المللی خشکسالی در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر ایران دچار خشکسالی است و برای مصرف صحیح آب در کشور نیاز به استفاده از ابزارهای مختلف از جمله واقعی کردن نرخ آب احساس می‌شود؛ در حال حاضر برداشت‌های بیش از حد آب‌های زیرزمینی باعث فرونشست زمین در چندین نقطه از ایران شده که باید به این نکته توجه کرد.

 

وی باا اشاره به این‌که قیمت آب تا پایان برنامه پنجم باید به نرخ واقعی برسد گفت: افزایش قیمت آب به صورت پلکانی و با رعایت شرایط مردم باشد.

 

وی افزود:‌ نگرانی کنونی از این است که اجرای برنامه سبد اقتصادی مردم را محدودتر کند بنابراین با احتیاط قیمت آب باید به هزینه تمام شده برسد اما بالاخره این کار انجام می‌شود.

 

سرپرست امور آب و آبفای وزارت نیرو افزود: قیمت تمام شده آب شرب براساس هزینه‌های سال ۹۰ ،۵۹۰ تومان و هزینه تمام شده آب کشاورزی ۸۰ تومان است که درحال حاضر حدود نصف قیمت واقعی آب شرب و ۰٫۱ هزینه واقعی آب کشاورزی دریافت می‌شود.

 

دائمی تصریح کرد: ابزار مدیریت مصرف آب فقط قیمت نیست بلکه برای این کار ابزارهای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، تعرفه و ایجاد لوازم کاهش مصرف وجود دارند که ما باید از تمام ابزارها استفاده کنیم و صرفا استفاده از ابزار اقتصادی کفایت نمی‌کند.

 

وی در این همایش همچنین با اشاره به بحث ریزگردها گفت: ۱۰ سال خشکسالی در شمال آفریقا، خاورمیانه و کشور ما رخ داده و اثرات محیط زیستی دارد بنابراین ایران پیشنهاد برگزاری برنامه بین المللی خشکسالی را داد و کشورمان محور مباحث علمی مربوط به خشکسالی شده است.

 

دائمی اشاره کرد: درحال حاضر قیمت آب در کشور ما ۱۰ سنت و حدود ۳۰۰ تومان است.

 

سرپرست امور آب و آبفای وزارت نیرو در مورد حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی کشورما به نتیجه خشکسالی‌ها پس از یک دهه اشاره کرد و گفت: کشاورزان برای تامین آب به منابع زیرزمینی رجوع کردند، آب‌های زیرزمینی بسیار شکننده هستند و یک حجمی از آن‌ها نباید برداشت شود چرا که باعث فرونشست می‌شود.

 

وی افزود:‌در حال حاضر فرونشست در استان‌های کرمان، یزد و اصفهان اتفاق افتاده است.

ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=82115

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر