2

عربستان از مواضعش در مورد سوریه عقب نشینی می کند

  • کد خبر : 82278
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۷:۲۲

پایگاه “دبکا فایل” در گزارشی با اذعان به شکست سیاست های آمریکادر قبال بحران سوریه معتقد است که عربستان سعودی به قدرت محور مقاومت در مورد سوریه پی برده و به همین خاطر خواهان مصالحه با ایران در مورد بحران سوریه است.

 

به نقل از دبکا فایل، این پایگاه خبری – تحلیلی صهیونیستی در گزارش خود با اذعان به شکست سیاست های خصمانه رژیم آل سعود علیه دولت بشار اسد” رییس جمهور سوریه می افزاید “عربستان سعودی در صدد گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران در مورد بحران سوریه و چشم انداز سیاسی لبنان برآمده است.” این پایگاه تحلیلی در ادامه با اذعان به شکست سیاست های سعودی در قبال سوریه می افزاید “دبکا فایل از طریق منابعی که در کشورهای خلیج فارس دارد مطلع شده که عربستان سعودی با مشاهده حمایت بی وقفه جمهوری اسلامی ایران و روسیه از دولت بشار اسد در سوریه تصمیم گرفته تا حدود زیادی از سیاست های آمریکا در قبال بحران سوریه فاصله بگیرد.” این پایگاه تحلیلی در ادامه به ناتوانی ترکیه نیز اذعان می کند و می افزاید “ناتوانی ترکیه در مورد بحران سوریه نیز یکی از عواملی است که سبب شده عربستان سعودی از مواضع قبلی خود در قبال بحران سوریه عقب نشینی نماید.”
“دبکا فایل” در ادامه با اشاره به دیدار اخیر دکتر “علی اکبر صالحی” وزیر امور خارجه کشورمان با مقمات سعودی می افزاید “سعود الفیصل” وزیر امور خارجه عربستان سعودی در جریان برگزاری نشست سازمان کنفرانس اسلامی در جده که به منظور رسیدگی به وضعیت کشور مالی برگزار شده بود در تاریخ ۱۳ ماه می (دوشنبه) با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار نمود که توجهات بسیاری را به سوی خود جلب نمود.”
این پایگاه تحلیلی صهیونیستی در ادامه می افزاید “به گزارش منایع ما در ریاض الویت نخست رژیم آل سعود حفظ منافعش در لبنان است با این حال این کشور می داند که  ایران نیز رابطه نزدیکی با آن کشور دارد. هدف دیگر عربستان سعودی کسب توافق با ایران بر سر بحران سوریه است. عربستان سعودی درک کرده که کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی درک صحیحی از بحران کنونی سوریه ندارند . عربستان سعودی می بیند که جبهه سیاسی سنی های لبنان به رهبری “سعد حریری” به حاشیه رانده شده است. سعودی ها از افزایش قدرت حزب الله لبنان در بیروت هراس دارند و می دانند در این صورت حفظ منافع آنان در آن کشور از طریق حمایت از گروههای سیاسی سنی دشوارتر خواهد  شد. سخنرانی اخیر “سید حسن نصرالله” رهبر جنبش حزب الله لبنان در این باره که آن جنبش تا آخر به حمایت از دولت اسد ادامه خواهد نیز بر تغییر دیدگاه سعودی ها تاثیر گذار بوده است.”
این پایگاه تحلیلی صهیونیستی در ادامه با اذعان به افزایش قدرت جنبش حزب الله در لبنان و تاثیر آن بر تغییر موضع عربستان سعودی می افزاید “قدرت حزب الله بطور روزافزون در لبنان در حال افزایش است و این موضوع تهدیدی استراتژیک برای عربستان سعودی محسوب می شود چرا که این مسئله پیروزی ای برای اسد نیز خواهد بود. در نتیجه مذاکرات وزرای امور خارجه ایران و عربستان سعودی حول محور این موارد انجام شده است.”
“دبکا فایل” در ادامه با اشاره به عدم تمایل عربستان سعودی به ادامه پیروی از سیاست های شکست خورده دولت آمریکا در قبال بحران سوریه می افزاید “ریاض دیگر همچون سابق تمایلی به پیروی از سیاست های “جان کری” وزیر امور خارجه آمریکا در مورد سوریه  ندارد و سعی دارد  آمریکایی ها را در کنفرانس بین المللی ای که قرار است پیرامون سوریه تشکیل شود همچون گذشته همراهی نکند.”
“دبکا فایل” در ادامه با اذعان به “سردرگمی” دولت اوباما پیرامون بحران سوریه می افزاید “اوباما شخصا ابهامات زیادی را در کنفرانس خبری مشترک اش با “دیوید کامرون” نخست وزیر انگلیس در روز دوشنبه مطرح ساخت. این سردرگمی زمانی آشکار شد که وی اظهار داشت که نسبت به همگرایی روسیه و آمریکا تردید دارد. وی اظهار داشت که نمی داند آیا روسیه در زمینه بحران سوریه و اهداف آمریکا در این باره که همانا ساقط نمودن دولت اسد است آمریکایی ها را همراهی خواهد کرد یا خیر. واقعیت آنست که “ولادیمیر پوتین” رییس جمهور روسیه به حمایت از دولت اسد در سوریه ادامه خواهد داد همانگونه که در طول دو سال گذشته نیز دولت روسیه در کنار دولت سوریه بوده است.”
این پایگاه تحلیلی صهیونیستی در ادامه با اذعان به هراس دولت اوباما از نزدیکی دیدگاه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در مورد بحران سوریه می افزاید “در صورتی که جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در مذاکرات انجام شده بر سر بحران سوریه با یکدیگر به توافق نظر برسند این مسئله مغایر با برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های دولت اوباما در قبال بحران سوریه خواهد بود. ریاض به دلیل افزایش نقش و حضور جمهوری اسلامی ایران و جنش حزب الله لبنان نیازمند مذاکره با ایرانیان است چرا که این مسئله بر آینده سیاسی سوریه تاثیرگذار خواهد بود. عربستان سعودی همچنین از نقشی که ترکیه در قبال سوریه ایفا می کند نیز ناراضی است. مقامات عربستان سعودی در رقابتی آشکار با ترکیه و پیش از دیدار روز پنجشنبه هفته جاری (۱۶ می) “رجب طیب اردوغان” نخست وزیر ترکیه با “باراک اوباما” رییس جمهور آمریکا با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی دیدار نمودند.”
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=82278

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر