2

اعتراض چاوشی بر سر تلویزیون

  • کد خبر : 88128
  • ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۷:۵۰

باز هم تلویزیون و باز هم ماجرای پخش بدون اجازه آثار اهالی موسیقی در ایام خاص. این بار بهروز صفاریان و محسن چاوشی به عملکرد خودسرانه تلویزیون اعتراض کرده اند و با انتشار متن هایی اعلام کرده اند که تلویزیون آثار آنها را بدون اجازه روی آنتن برده است.

باز هم تلویزیون و باز هم ماجرای پخش بدون اجازه آثار اهالی موسیقی در ایام خاص. این بار بهروز صفاریان و محسن چاوشی به عملکرد خودسرانه تلویزیون اعتراض کرده اند و با انتشار متن هایی اعلام کرده اند که تلویزیون آثار آنها را بدون اجازه روی آنتن برده است.

البته این اولین باری نیست که چنین اتفاقی می افتد. پیش از این هم هنرمندانی چون محمدرضا شجریان. شهرام ناظری و فرهاد مهراد (از زبان همسرش) نیز به پخ شبدون مجوز آهنگ های خود اعتراض کردند. اعتراضی که در نهایت منجر به قطع پخش همه آثار شجریان از رسانه ملی شد و حتی الان چند سالی هست که خبری از «ربنا»ی معروف استاد نیست.

یکی از گلایه های همیشگی اهالی موسیقی مساله کپی رایت است. قانونی که تقریبا در اکثر کشورهای دنیا حالت اجرایی دارد تا از این طریق از حقوق مولفین آثار هنری به نوعی دفاع شود اما در کشور ما هنوز این قانون به تصویب نرسیده است و چیزی به نام کپی رایت وجود ندارد. به نظر می رسد عدم رعایت حق مولفین از سوی تلویزیون باعث از دست دادن سرمایه های ملی می شود. مثلا خیلی از کارشناسان عرصه موسیقی و رسانه معتقدند تلویزیون رفتار حرفه ای در قبال شجریان داشت، امروز همچنان می توانستیم از «ربنا»ی استاد در لحظات افطار ماه مبارک رمضان و همچنین دیگر آهنگ های وی در مناسبت های مختلف استفاده کنیم.

نمونه دیگر محسن چاوشی است. خواننده خاصی که طرفداران بی شماری دارد و حضورش به عنوان خواننده در هر برنامه تلویزیونی باعث اعتبار و افزایش بینندگان آن برنامه می شود اما رفتار اخیر صدا و سیما در قبال وی باعث دلخوری او شده، رفتاری که شاید به همان اتفاقی که برای شجریان افتاد منجر شود و مردم از شنیدن صدای یکی دیگر از اسطوره های موسیقی محروم شوند و تلویزیون فرصت جذب مخاطب از طریق صدای چاوشی را از دست بدهد.

چاوشی: مام وطن را، برای خونین شهر خوانده ام، نه جا و کس دیگری

«مام وطن»، «پرچم سفید» و «خلیج ایرانی» تنها چند نمونه از آهنگ های محسن چاوشی است که بدون اجازه وی در برنامه های مختلف تلویزیونی از جمله «ساعت ۲۵ شب» و «هفت ترانه» پخش شده است. آهنگ اول در مورد خرمشهر خوانده شده، آهنگ دوم راجع به ایام جنگ و خاطرات آن است و آهنگ سوم همانطور که از اسم آن مشخص است درباره خلیج فارس خوانده شده است اما در چند وقت اخیر این آهنگ ها در برنامه های مختلف تلویزیون و به مناسبت های مختلف و تصاویر گوناگون پخش شده که ظاهرا باعث ناراحتی آقای خاص موسیقی شده است. او که کمتر تن به حواشی می دهد و عادت به واکنش به مسائل حاشیه ای ندارد، این بار دست به قلم شده و در مورد این ماجرا نوشته: «قبل ترها حوصله ام بیشتر بود و گهگاهی یه جاهایی یه حرفایی می زدم و اگر لازم بود از خودم دفاعی می کردم …»

محسن در ادامه اینطور می نویسد: «از این – ور و اون – ور مدام می شنوم و صدام به هیچ جا نمی رسه و چه فایده که هِی بگو آقا خواهش می کنم! به جای من تصمیم نگیرید آقا خواش می کنم با من هماهنگ کنید، آقا خواهش می کنم من رو توو نظرسنجی ها وارد نکنید. به من چه ربطی داره که از اول کی آخره از آخر کی اول، نه برام مهم بوده و نه هست … قطارِ من همیشه سر ساعت به مقصدش میرسه چون همیشه مسافراش رو دوست داشته، قطارغ من ۲۴ ساعته در خدمت شماست نه ۲۵ ساعته! خدا راز خوشبختی آدمارو توو قلبشون گذاشت و من قلبا مام وطن را برای شهرم، خونین شهر خواندم و نه جای دیگه و نه کسِ دیگه و نه موضوع دیگه.»

صفاریان: برای مدیران صدا و سیما متاسفم

صفاریان هم یکی دیگر از هنرمندانی است که به عملکرد صدا و سیما طی چند وقت اخیر اعتراض دارد. از قرار معلوم صفاریان چند سال پیش آثاری برای سازمان تولید می کند و … بهتر است ادامه ماجرا را از زبان خود صفاریان بخوانید، او در این مورد می گوید: «تا اینکه از یک هفته پیش در نهایت بهت و تاسف، دوستان به من خبر دادند که در شناسنامه برخی قطعاتی که در برنامه های ویژه این ایام پخش می شود، درج شده: تنظیم کننده «بهروز صفاریان». بعد از کمی تحقیق و پرس و جو فهمیدم آثاری که آن زمان در اختیار صدا و سیما قرار گرفته، در یک اقدام غیرحرفه ای و دور از شأن، «وکال» جدید رویشان با اشعار جدید میکس شده و در حال پخش است.»

صفاریان از عدم هماهنگی مسئولین صدا و سیما با او در این باره گفت و افزود: «هیچ هماهنگی مسئولین صدا و سیما با او در این باره گفت و افزود: «هیچ هماهنگی با من در این باره صورت نگرفت. حتی از من نپرسیدند که این خواننده را می شناسی؟ کارش را قبول داری/ اجازه می دهی روی اثر تو بخواند؟ خواننده ای که من نه اصلا دیده ام و نه اصلا می شناسمش، روی اثر من خوانده و این قطعه به نام من از رسانه ای مثل تلویزیون در حال پخش است. جالب است … اسم این کار صدا و سیما دزدی است … یک دزدی واقعی و هنری که من به شدت پیگیر این ماجرا هستم و از طریق مراجع ذیصلاح در پی این ماجرا و این رفتار غیرحرفه ای هستم.»

بهروز درباره اینکه آیا در این باره با مدیران صدا و سیما صحبت و اعتراضی هم کرده، گفت: «با آقای «امیر عرب لو» (مدیر تولید صدا و سیما) که در این داستان نقش مهمی داشت حرف زدم و ظاهرا مدیران صدا و سیما خواسته بودند که در جلسه ای این رفتارشان را توجیه کنند و من حضورم در این جلسه را منوط به توقف پخش این آثار دانستم و این اتفاق هنوز نیفتاده و جلسه ای هم طبیعتا برگزار نشده است. برای همه مدیران صدا و سیما که با این رفتار باعث شده اند که هجمه های عجیبی به سمت من متصاعد شود متاسفم و قطعا از طریق قانون با این رفتارها مقابله خواهم کرد.»

روزنامه تماشا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=88128

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر