1

اوباما:برای دستگیری افشاگر آمریکایی معامله نمی‌کنیم

  • کد خبر : 91116
  • ۰۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۳

رئیس جمهوری آمریکا گفته است که حاضر نیست در خصوص استرداد ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعات محرمانه دولت آمریکا، با روسیه و چین وارد “معامله و چانه‌زنی” شود.

به گزارش ایسنا، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که برای دیدار و گفت‌وگو با رهبران کشورهای آفریقایی به این قاره سفر کرده است، در یکی از سخنرانی‌های خود در سنگال این موضوع را مطرح کرد و گفت که رسیدگی به این پرونده از طریق مجاری حقوقی صورت خواهد گرفت.

وی در این باره گفت: “نمی‌خواهم برای به دست آوردن یک هکر ۲۹ ساله دست به عملیات ویژه یا اقدام خارق‌العاده‌ای بزنم. من در این مورد با روسای جمهوری روسیه و چین تماس نگرفته‌ام زیرا فکر می‌کنم نیازی نیست که چنین کاری را انجام دهم”.

وی افزود: “من از روسیه و سایر کشورهایی که درباره اعطای پناهندگی به اسنودن فکر می‌کنند، این توقع را دارم که بدانند آنها بخشی از جامعه بین‌المللی هستند و باید تابع قوانین بین‌المللی باشند.”

موضوع استرداد ادوارد اسنودن در روزهای اخیر باعث تنش‌های فزاینده بین آمریکا با روسیه و چین شده است. آمریکا این دو کشور را متهم می‌کند که به این افشاگر کمک کرده‌اند؛ اتهامی که روسیه و چین آن را انکار می‌کنند.

دولت آمریکا روز سه‌شنبه از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مجددا خواست که اسنودن، را به “بدون تاخیر” به این کشور مسترد کند. پوتین نیز گفت که اسنودن در محوطه ترانزیت فرودگاه مسکو به سر می‌برد.

وی گفت که اسنودن، همچنان آزادی کامل دارد و هر چه زودتر تکلیف مقصدش تعیین شود، بهتر خواهد بود.

کیتلین هیدن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: “ما با پوتین توافق نظر داریم که این مسئله نباید تاثیری منفی بر روابط دوجانبه دو کشور بگذارد.”

هیدن افزود: “با وجودی که ما قرارداد استرداد متهمان با روسیه نداریم، اما با این حال روسیه با توجه به وضعیت پاسپورت اسنودن و اتهام‌های علیه او دلایل روشنی برای اخراجش دارد.”

وزارت دادگستری آمریکا وی را به جاسوسی و سرقت اسناد محرمانه متهم کرده و آمریکا گذرنامه وی را باطل کرده است.

در این بیانیه همچنان آمده است که استرداد “بدون تاخیر” اسنودن می‌تواند همکاری امنیتی بین دو کشور را که از زمان بمب‌گذاری بوستون تقویت شده بود، حفظ کند.

آمریکا پیشتر نیز گفته بود که به دنبال “رویارویی” با روسیه نیست اما دولت روسیه باید اسنودن را تحویل آمریکا دهد.

ادوارد اسنودن ۲۹ ساله که برای افشای عملیات عظیم و محرمانه جاسوسی توسط آژانس امنیت ملی آمریکا ابتدا به هنگ‌کنگ رفته بود، حالا در وضعیتی برزخی در بخش ترانزیت فرودگاه مسکو به سر می‌برد و امیدوار است بتواند به اکوادور یا ایسلند پناهنده شود.

آمریکا پیمانی برای استرداد مجرمان با روسیه ندارد، اما مقامات آمریکایی معتقدند او مدارک لازم برای سفر به روسیه را در اختیار نداشته و روسیه باید او را از خاک خود اخراج کند. با این حال ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به این درخواست‌ها گفته که “ادوارد اسنودن از نظر حقوقی مرز روسیه را رد نکرده و برای همین نیازی به ویزا ندارد.”

پیش‌تر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که روسیه باید ادوارد اسنودن را به آمریکا تحویل دهد و با این اقدام رفتاری “آرام و عاقلانه” در پیش گیرد. وی تاکید کرد که آمریکا به دنبال رویارویی با روسیه نیست و قصد دستور دادن ندارد، اما به اعتقاد وی استرداد اسنودن “درخواستی کاملا مطابق با عرف جاری” است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در هفته جاری دولت چین و روسیه را به حمایت از ادوارد اسنودن متهم کرده است. دولت آمریکا پاسپورت اسنودن را باطل کرده و قرار بازداشت او هم از سوی وزارت دادگستری ایالات متحده صادر شده است.

ادوارد اسنودن٬ متخصص شبکه‌های کامپیوتری و همکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، اوایل ماه ژوئن اطلاعات مربوط به شبکه عظیم جاسوسی دیجیتال آمریکا را در اختیار روزنامه‌های گاردین و واشنگتن ‌پست قرار داده بود.

دولت آمریکا ادوارد اسنودن را به “خیانت” و “افشای اسناد محرمانه” متهم کرده و مدعی است که با اقدامات وی، امنیت ملی آمریکا به خطر افتاده است. در مقابل، این متخصص کامپیوتر گفته است که به‌رغم خطرات، تنها به دلیل “حراست از حقوق پایه‌ای شهروندان جهان” دست به افشاگری زده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=91116

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]