4

“امریکا واسرائیل‎به‎دنبال جنگ‎داخلی درلبنان”

  • کد خبر : 9740
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۶:۱۷

“امریکا واسرائیل‎به‎دنبال جنگ‎داخلی درلبنان” سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرده است که انگیزه‎های سیاسی، در اعلام نتایج تحقیقات دادگاه حریری تعیین کننده بوده است . به گزارش خبرنگار شبکه تلویزیونی پرس تی وی، دادگاه ویژه سازمان ملل متحد که مسول تحقیق در مورد ترور رفیق حریری نخست […]

“امریکا واسرائیل‎به‎دنبال جنگ‎داخلی درلبنان”

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان
دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرده است که انگیزه‎های سیاسی، در اعلام نتایج تحقیقات دادگاه حریری تعیین کننده بوده است .

به گزارش خبرنگار شبکه تلویزیونی پرس تی وی، دادگاه ویژه سازمان ملل متحد که مسول تحقیق در مورد ترور رفیق حریری نخست وزیر فقید لبنان است، با انتشار کیفرخواستی ۴۵ صفحه‎ای بر اساس آنچه که نتیجه تحقیقات خود اعلام کرده، در مورد نقش هریک از ۴ عضو متهم شده حزب لبنان در ترور رفیق حریری جزئیاتی را ارائه داده است.

در پی انتشار نتایج رای دادگاه، ائتلاف چهارده مارس بلافاصله از انتشار این رای استقبال و از رهبر حزب الله خواست تا چهار نفری را که از آ‎ن‎ها به عنوان متهم در ترور رفیق حریری نام برد شده است، به د ادگاه ویژه تحویل دهد.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان ، نیز اعلام کرده است که انتشار نتایج تحقیقات دادگاه حریری این حقیقت را فاش کرد که نتاج تحقیقات و برگزاری دادگاه کاملا با انگیزه های سیاسی صورت گرفته‎اند .

نصرالله در همین خصوص تصریح کرد نتایج تحقیقات دادگاه حریری با نفوذ لابی اسراییلی‎ها تنظیم و ارائه شده است.

سید حسن نصرالله همچنین فاش کرد که امریکا و رژیم اسراییل، با برهم زدن هم زیستی مردم لبنان تلاش می‎کنند تا یک جنگ داخلی را در این کشور راه‎اندازی کنند.

دبیرکل حزب‎الله لبنان در ادامه در همین خصوص تصریح کرد: و”اشنگتن و تل آویو برای به راه اندازی جنگ فرقه‎ای در لبنان با هدف تخریب بافت اجتماعی این کشور تلاش می کنند .”

نتایج تحقیقات دادگاه حریری درحالی بصورت علنی منتشر شده است که کارشناسان بر این باورند که این دادگاه کاملا ماهیت سیاسی داشته است و می تواند از سوی کشورهای رقیب مورد بهره برداری سیاسی قرار گیرد.

گفتنی است که علنی شدن نتایج دادگاه ویژه تحقیق در مورد ترور رفیق حریری پس از آن صورت گرفته است که چندی پیش دبیر کل حزب‎الله لبنان مدارکی را فاش کرد که از نقش رژیم اسرائیل در ترور رفیق حریری پرده برداشت.

سید حسن نصرالله در ماه آگوست سال ۲۰۱۰ میلادی شواهدی را ارائه داد که نشان می‌دهد، هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین اسرائیل، به هنگام انفجار خودروی بمب‌گذاری شده، از مسیر عبوری خودروی حریری و صحنه انفجار تصویر برداری کرده‌اند.

این تصاویر و اعترافات برخی از افراد ستون پنجم اسرائیل در لبنان، از دخالت تل‌آویو در ترور نخست وزیر فقید لبنان پرده برداشته است.

به دنبال افشاگری حزب الله لبنان بود که فشار بر روی دادگاه وی‍‍ژه رسیدگی به ترور رفیق حریری از جانب امریکا و رژیم اسرائیل افزایش یافت و از همان جا بود که زمزمه های مربوط به دست داشتن برخی از اعضای حزب الله در ترور نخست وزیر فقید لبنان در اقدامی کاملا از پیش طراحی شده افزایش یافت.

از سوی دیگر از آنجاییکه دادگاه ویژه ترور رفیق حریری صرفا با استناد به برخی مکالمات تلفنی چند تن از اعضای حزب‎الله را متهم معرفی کرده، برخی از کارشناسان سیاسی بر این باورند که شواهد ارائه شده از سوی دادگاه معتبر نیستند.

رامی خوری مدیر موسسه ایسام فارس که در زمینه امور بین المللی و سیاست گذاری‎های عمومی فعالیت دارد و علاوه بر آن سردبیر روزنامه دیلی استار لبنان نیز هست در همین رابطه اعلام کرده است ‘ابتدا انتظار می رفت که اطلاعات منتشر شده از جانب دادگاه ویژه قانع کننده باشند و همه منتظر آن بودند تا با اعلام نتایج تحقیقات بتوانند نتیجه گیری کنند که این یک روند معتبر است و یا اینکه روند رسیدگی به جریان ترور، سیاسی و جانبدارانه است. ‘

وی در ادامه افزود: ‘اما آنچه که اکنون به عنوان نتیجه تحقیقات اعلام شده نشان می دهد که این جزئیات کاملا نامعتبر هستند و زمینه را برای فرا رسیدن یک دوره ملتهب آماده می کنند.’

کمال وزنی یک تحلیل‎گر سیاسی در بیروت نیز در همین خصوص گفته: : ‘شواهد و جزئیات منتشر شده کاملا مشروط هستند چرا که اساسا بر اساس استناد به شبکه مخابراتی و مکالمات تلفنی تهیه شده‎اند و این امر به معنای آن نیست که افراد متهم شده در ترور رفیق حریری دست دارند.’

به گفته وزنی حزب الله این ادعاهای مطرح شده را ساختگی می داند و بطور کلی هیچ مدرک و سند ملموسی وجود ندارد که بتواند متهمان را به ترور ربط دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: ‘به نظر من حزب الله مدارک و اسناد محکم تری در رابطه با نفوذ اسرائیل در خاک لبنان ارائه کرده است که تمامی آن‎ها از جانب دادگاه ویژه رسیدگی به ترور رفیق حریری نادیده گرفته شده است.’

دادگاه ویژه سازمان ملل متحد برای رسیدگی به ترور رفیق حریری در سال ۲۰۰۷ میلادی تشکیل شد. دادگاه مذکور که به شدت تحت نفوذ امریکا و رژیم اسرائیل قرار دارد از همان ابتدای تشکیل خود بر فضای سیاسی داخلی لبنان تاثیر گذاشت و کشور را به دو دسته تقسیم کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=9740

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر