به گزارش افق نیوز ، سید رضا فاطمی امین با حضور در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما افزود: برنامه دوساله برای بهبود وضع خودرو داریم و بعضی از طرحها ششماهه و یکساله میباشد.
وی گفت: به مردم اطمینان میدهیم از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل در زمینه قرعهکشی، کیفیت و موضوعات دیگر یک به یک حل خواهد شد ولی یک دوره ۲ساله نیاز دارد تا بهطور کامل بتوانیم این مسائل را حل کنیم.
فاطمی امین درباره دستورالعمل ۸مادهای رئیس جمهور برای صنعت خودروسازی هم گفت: برای این ۸ محور مطالعه شده است و از ابتدای شهریور حداقل هفتهای دو تا سه جلسه در حوزه خودرو داشتم.
وی خاطرنشان کرد: وزارت صمت از ادغام ۴ وزارتخانه تشکیل شد اما خودرو بهتنهایی یک وزارتخانه است چون بهاندازه یک وزارتخانه حاشیه و دغدغه دارد.
وزیر صمت تصریح کرد: دستورالعمل ۸ مادهای یک اقدام بزرگ است بهعنوان نمونه یکی از موضوعاتی که مطرح شد این است که سال آینده تولید خودرو یکونیم برابر شود، امسال کمتر از یک میلیون خودرو تولید شد.
وی گفت: نکته اینجاست که این اهداف را ما بهتنهایی ترسیم نکردیم بلکه برای تک تک این محورها با شرکتهای خودروسازی بررسی کردیم و این یک برنامه یکپارچه است و اکنون میزان تولید ماهانه ایران خودرو در سال آینده مشخص است.
وزیر صمت اضافه کرد: تولید خودرو در سال آینده ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت البته باید زیرساختها فراهم شود و یکی از زیرساخت ها، تأمین مالی زنجیره است.
وی ادامه داد: ایران خودرو در سال آینده خودروهای ۴۰۵ و سمند و سایپا هم تیبا را از رده خارج خواهند کرد که این اقدام کمنظیری است.
فاطمی امین گفت: برنامهریزی برای معرفی ۳ خودروی جدید در سال آینده انجام شده است و ما این اهداف و دستورالعمل را کنترل میکنیم.
وی درباره وجود مافیای خودرو هم گفت: مافیا وجود دارد اما در جاهایی که شاید با تصور مردم متفاوت باشد یعنی ما یک شبکههایی داریم که منافع اینها اجازه نمیدهد که اتفاقات خوبی بیفتد و یک منافعی شکل گرفته است که با منافع مردم همراستا نیست بنابراین وظیفه ما شناسایی اینها و حل مسائل است.
وزیر صمت خاطرنشان کرد: باید مدیریت خودروسازی را به مردم واگذار کنیم یعنی دولت خارج شود، اکنون دولت سهم کوچکی در ایران خودرو و سایپا دارد اما یکی از نقصها، ساختار سهامداری ایران خودرو و سایپاست، در یک دورههایی بهاشتباه ایران خودرو و سایپا سهامدار خودشان شدند یعنی سایپا درآمد داشته است و بهجای اینکه درآمد را صرف تحقیق و توسعه محصول کند خودش ۴۰ درصد از سهام شرکت را خریداری کرده است که این شرایط دو نقص دارد؛ اول اینکه منابع از تولید خارج شد و دوم اینکه مدیرعامل سایپا، مدیرعامل شرکتی را تعیین میکند که این شرکت به هیات مدیرهای که در شرکت سایپا باشد رأی میدهد و هیات مدیره سایپا، مدیرعامل را تعیین میکند البته در مورد ایران خودرو این شرایط خفیفتر است و یکی از دستورات رئیس جمهور اصلاح این شرایط است.
وی گفت: مشکلات صنعت خودرو زیاد است اما قابل حل است.
توقف واردات خودرو برای مدیریت تراز ارزی کشور بود
فاطمی امین گفت: ممنوع شدن واردات خودرو برای حمایت از صنعت خودرو نبود بلکه برای مدیریت تراز ارزی کشور بود.
وی درباره واردات خودرو افزود: واردات خودرو در سال ۹۷ بهدلیل تراز ارزی کشور ممنوع شد چون در آن زمان تحریمها اعمال شد و فروش نفت کاهش پیدا کرد و برای اینکه مصارف ارزی مدیریت شود واردات یکسری کالاها از جمله خودرو ممنوع شد و مصوبه آن تا اواخر اردیبهشت سال آینده بهنوعی فرصت دارد و در دولت قصد نداریم آن را تمدید کنیم و بهطور خودکار از اواخر اردیبهشت سال آینده واردات خودرو آزاد خواهد شد.
وزیر صمت با یادآوری اینکه “در سنوات گذشته تا یکصد هزار خودرو واردات داشتیم” ادامه داد: فکر نمیکنم در سال آینده بیش از این تعداد واردات انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: در کشور حدود یکمیلیون و پانصد هزار تقاضا وجود دارد اما عرضه تولیدات داخل در این سالها به یکمیلیون رسیده است بنابراین این فاصله را خودروساز پوشش نداده است تا جلوی واردات را بگیرد.
امسال صادرات غیرنفتی به بیش از ۴۷میلیارد دلار میرسد
فاطمی امین عنوان کرد: تراز ارزی کشور روند بسیار خوبی دارد و امسال به بیش از ۴۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی خواهیم رسید، سال گذشته این رقم ۳۵ میلیارد دلار بود بنابراین یک کار جهشی و بزرگ در حوزه صادرات اتفاق افتاد و در سال آینده نگران تراز ارزی نخواهیم بود و دیگر لازم نیست بهخاطر اینکه مصارف ارزی مدیریت شود واردات خودرو ممنوع گردد و از طرفی بهلحاظ رقابت و اینکه شائبه انحصار نباشد لازم است این کار صورت پذیرد.
وزیر صمت با اشاره به اینکه واردات خودرو ضوابطی دارد که آییننامه دولت است گفت: افرادی که واردات خودرو میکنند باید شبکه خدمات پس از فروش داشته باشند و همچنین ضوابط گذشته اجرا خواهد شد.
قرعهکشی خودرو بهتدریج حذف میشود
فاطمی امین گفت: از اواسط سال آینده بهتدریج قرعهکشی حذف میشود و اینطور نیست که از ابتدای سال ۱۴۰۱ قرعهکشی نداشته باشیم چون هنوز تولید در حال رشد است و با تقاضا فاصله دارد.
وی درباره حذف قرعهکشی خودرو در سال آینده افزود: برآورد ما این است که نیاز خودرو در ایران حداکثر ۱میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است.
وزیر صمت ادامه داد: برآورد میکنم تعداد قابلتوجهی خودرو وارد خواهد شد چون سه سال واردات خودرو نداشتیم یک تقاضای انباشته وجود دارد و میتواند تا یکصد هزار خودرو و شاید بیشتر واردات انجام شود چون دولت این محدودیت را ندارد بنابراین واردات خودرو و افزایش تولید داخل، بازار را تأمین خواهد کرد.
وی متذکر شد: وقتی خودرو بهاندازه کافی باشد دیگر انگیزه سوداگری موضوعیت ندارد.
وی تصریح کرد: سال آینده ۱۵ درصد قیمت تمامشده خودرو کاهش پیدا میکند که این زیان خودروساز را کاهش میدهد الآن قیمت تمامشده بیشتر خودروها بالاتر از قیمت فروش آن است و این زیان موجب میشود خودروساز در تولید دچار مشکل شود.
وزیر صمت درباره دونرخی بودن خودرو و اختلاف زیاد با بازار در سال آینده گفت: قطعاً کاهش پیدا میکند چون الآن جذابیت وجود دارد و تقاضا بیشتر از عرضه میباشد و بین قیمت بازار با قیمت تولید فاصله وجود دارد بنابراین با تعادل بازار، تنظیم میشود.
زیرساختها برای تحقق رشد ۸درصدی اقتصاد وجود دارد
وزیر صمت درباره تحقق هدف رشد ۸درصدی اقتصاد اظهار کرد: در دهه گذشته رشد اقتصادی بسیار پایینی داشتیم حتی در برخی سالها منفی بود و اگر در سال ۱۴۰۱ رشد ۸ درصد داشته باشیم به سال ۹۶ و ۹۷ میرسیم یعنی از سال ۹۷ تا پایان ۱۴۰۰ رشدها بهگونهای بود که سطح تولید پایینتر آمد بنابراین زیرساختها وجود دارد و ما سرمایهگذاری زیادی برای افزایش تولید و نرخ رشد نیاز نداریم و باید سه مؤلفه اصلی مواد اولیه، تأمین مالی و سرمایه در گردش و تقاضا را با هم هماهنگ کنیم.
وی ادامه داد: در بخش تقاضا، تقاضای داخلی تا حدی با اصلاح دستمزدها، تحریک تقاضا، اعتبار خریدار و صادرات افزایش پیدا میکند، یکی از اولین کارهایی که در دولت سیزدهم انجام دادیم کاهش موانع صادرات بود و یک رشد فزاینده را در چند ماه گذشته شاهد هستیم بنابراین برای محصول داخلی، تقاضا ایجاد میکنیم.
فاطمی امین گفت: در بخش تأمین مالی دو طرح پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورتحساب و تأمین مالی زنجیرهای را امسال شروع کردیم، در این طرحی که از سه ماه گذشته با همکاری بانک مرکزی آغاز کردیم تسهیلاتی که به واحدهای تولیدی پرداخت میشود بر اساس صورتحسابی که در سامانه جامع تجارت صادر میشود مستقیم به حساب فروشنده واریز میشود بنابراین تقریباً انحراف منابع را از بین میبریم و منابع موجود باعث میشود سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی بهتر تأمین شود.
وزیر صمت خاطر نشان کرد: برآورد می کنم با طرح پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت حساب و تأمین مالی زنجیره ای از اواسط سال آینده تقریباً ۷۰ درصد مشکلات در سرمایه در گردش حل شود.
تسنیم/ وی تصریح کرد: یکی از کارهایی که در بخش مواد اولیه متمرکز شدم بازار کالاهای پایه است، یک اتفاق عجیبی در اقتصاد ایران طی سه تا چهار ماه اخیر افتاد و شاهد بودیم قیمت ارز تا ۳۰ هزار تومان افزایش داشت ولی پایین آمد، در چند ماه گذشته گاز واحدهای فولادی قطع شد یا در بعضی موارد به یک سوم رسید اما قیمت فولاد کاهش پیدا کرد و ورق ، میلگرد و شمش الآن ارزان تر از شهریور است؛ در این زمینه یک ساز و کاری در بورس کالا ایجاد کردیم ۲۵ ابزار طراحی کردیم که از این تعداد ۱۵ ابزار را اجرایی کردیم بنابراین نه تنها قیمت ها کاهش پیدا کرد بلکه سهمیه بندی را در بسیاری از مواد از بین بردیم.
وزیر صمت گفت: در حال حاضر در حوزه ورق، فولاد، میلگرد و فلزات به طور کامل سهمیه بندی را حذف کردیم همچنین در بخش پتروشیمی هم این کار آغاز شده است البته امکانات زیادی از قبیل خریدهای آتی را ایجاد کردیم یعنی تولید کننده می تواند برای چند ماه آینده از امروز ورق خریداری کند که این کار موجب حذف نگرانی برای تولید ۳ ماه آینده می شود.
وی افزود: اصلاح ساختار بازار کالای پایه که با بورس کالا انجام شد ادامه خواهد داشت.
فاطمی امین ادامه داد: برای سال آینده آمادگی داریم که در تأمین مواد اولیه با قیمت مناسب و در دسترس بودن را انجام دهیم همچنین در تولید با موضوع سرمایه در گردش و دو طرح پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت حساب و تأمین مالی زنجیره ای و در بازار با صادرات، تحریک تقاضا و اعتبار خریدار این زنجیره را کامل کنیم.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا سال آینده حذف تعهد ارزی صورت می گیرد؟ گفت: خیر، شرایط را ما تسهیل کردیم چون درآمد ارزی مناسب شد مثلاً شرایط امکان واردات در برابر صادرات تسهیل شد، برای طرح های خدمات فنی مهندسی تسهیلات بیشتری قرار دادیم و امکان سرمایه گذاری در خارج از کشور را فراهم کردیم، البته هنوز الزام به اظهار صادرات و بازگشت ارز وجود دارد اما موانع آن را برطرف کردیم.
وزیر صمت خاطر نشان کرد: قطعی گاز و برق ضربه شدیدی به تولید می زند، در این زمینه چند کار مشخص انجام دادیم اول ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه در بخش صنعت شروع به احداث شد که سه تا چهار سال آینده به بهره برداری می رسد و نیاز صنعت را تأمین می کند و دوم قیمت گاز برای نیروگاه های تحت مدیریت وزارت نیرو و نیروگاه های واحدهای صنعتی یک قیمت واحد شد و سوم بازار برق را متشکل می کنیم که مباحث نیروگاه مجازی را مطرح می کند و چهارم اینکه طرح هایی در حوزه کاهش مصرف انرژی در صنعت است که به آن می پردازیم که با این طرح ها در چند سال آینده مسائل ما را در حوزه برق را بر طرف می کند.
وزیر صمت درباره برنامه حمایت از صادرات گفت: در ۷ ماه گذشته با ۷ کشور مذاکره کردم که به ۴ کشور سفر کردم و مسئولان ۳ کشور به ایران سفر کردند که این کشورها مکمل ما در تجارت بین المللی هستند، ما ظرفیت هایی در ایران داریم که مورد نیاز این کشوهاست و در تمام کشورهایی که سفر کردم نسبت به استفاده از فناوری های موجود در ایران اعلام آمادگی کردند.
وی افزود: در تجارت خارجی به ۳ راهبرد توجه می کنیم؛ اول ارتباط کسب و کار با کسب و کار است، ما زمانی در صادرات موفق می شویم که کسب و کارهای ایرانی با کسب و کارهای ازبکستانی، ارمنستانی، روسی، قطری و عمانی ارتباط پیدا کنند.
فاطمی امین ادامه داد: تا زمانی که ارتباط فقط در سطح دولت ها باشد دستخوش مسائل سیاسی خواهد شد، در سوریه شاهد هستیم کشورهایی که معارض بودند و بر علیه مردم سوریه کار کردند الآن شرکت های این کشورها با شرکت های سوریه ای کار می کنند چون بین شرکت ها ارتباط وجود دارد.
وی گفت: محور دوم در تجارت خارجی این است که نباید فقط به روابط دو جانبه فکر کنیم و باید زنجیره های بین المللی شکل دهیم و خودمان در جایگاه مناسب قرار گیریم.
وزیر صمت خاطر نشان کرد: محور سوم در تجارت خارجی اصلاح ترکیب مبادی و مقاصد و ترکیب واردات و صادرات است ما نباید بعضی از کالاها را به طور خاص از برخی کشورها وارد کنیم که اگر آن کشور دچار مشکل شد ما هم دچار مشکل شویم همچنین نباید به صادرات به کشور خاصی وابسته شویم.
وی تصریح کرد: باید به سمت صادرات دانش بنیان برویم و این موضوع را در سال آینده پیگیری خواهیم کرد.
وزیر صمت گفت: این سه محور در تجارت خارجی، زمینه های کاری زیادی را برای ما فراهم می کند.