به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، یکی از موضوعاتی که مدیریت فعلی شهر تهران بهصورت جدی بر آن توجه و تمرکز داشت، تکمیل و توسعه خطوط مترو بود که بر این اساس توانست در سه سال فعالیت خود ۱۸ ایستگاه و ۴۲ کیلومتر مسیر جدید به شبکه مترو اضافه کند.
در ادامه فعالیتهای مربوط به مترو، شهرداری تهران برای اجرای طرح جامع حملونقل ریلی که ایجاد چهار خط جدید مترو (خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱) در آن تعریف شده است، اقدامات اجرایی ساخت این خطوط را در این دوره آغاز کرد و خط ۱۱ نیز در مرحله مذاکرات نهایی برای تعیین پیمانکار قرار دارد.
خط ۱۱ مترو، بهطول ۳۲ کیلومتر و شامل ۲۱ ایستگاه، از خطوط اولویتدار شبکه متروست که بهواسطه پوشش مناطق کمبرخوردار از حیث دارا بودن سیستم حملونقل ریلی، ساخت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
این خط از لحاظ جاذبههای سرمایهگذاری بخش خصوصی نیز یکی از جذابترین خطوط بهشمار میآید چراکه امکان احداث ۳۰ مجتمع ایستگاهی بهمنظور کمک به هزینههای اجرای طرح در طول خط شناسایی شده است.
این خط در مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ ایستگاه خواهد داشت و از ایستگاه تبادلی با اکثر قریب به اتفاق سایر خطوط ساختهشده و دردستاحداث برخوردار خواهد بود، ضمن اینکه بهرهبرداری از آن به کاهش ترافیک خط ۵ و مسافرانی که از استان البرز بهسمت تهران (و بالعکس) تردد دارند، کمک میکند.
این خط از سهراه تقیآباد ورامین آغاز میشود و از محلاتی چون ابنبابویه، حمزهآباد، جوانمرد قصاب، شهرک وصال، خانیآباد، میدان میوه و ترهبار مرکزی، شکوفه، عبدلآباد، شهید سعیدی، شهرک ولیعصر(عج)، الغدیر، شادآباد، خلیج فارس، شهید متوسلیان، شهرک پاسداران و تهرانسر عبور میکند و ایستگاه پایانی آن در بوستان چیتگر جانمایی شده است.
۵ ایستگاه از این خط نیز بهصورت تبادلی با سایر خطوط متروی تهران و ۳ ایستگاه بهصورت تبادلی با خطوط راهآهن سراسری اتصال دارد.
طبق برنامهریزیهای صورتگرفته، ایستگاههای فاز نخست این خط تا سال ۱۴۱۰ و باقی آن تا سال ۱۴۲۰ به بهرهبرداری خواهد رسید.
انتهای پیام/؛+