به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، فرسودگی و کمبود ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران یکی از موضوعات چالشی حوزه حمل و نقل عمومی در اواخر دهه ۹۰ بود که مسئولان دوره گذشته مدیریت شهری از آن به عنوان یک وضعیت بحرانی یاد میکردند.
کاهش تعداد قابل توجه اتوبوس ها از حدود ۵۰۰۰ دستگاه در سال ۹۶ به حدود ۱۰۰۰ دستگاه در سال ۱۴۰۰ و روند کند اورهال اتوبوسها ضرورت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی را بیش از پیش نمایان کرده بود اما با روی کار آمدن دوره ششم مدیریت شهری، نوسازی و بهسازی حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی به اولویت اصلی تبدیل شد.
شورای شهر تهران با اختصاص حدود نیمی از بودجه شهرداری به حوزه حمل و نقل عمومی، نخستین گام را برای کمک به تحول در این حوزه برداشت و این رویه را در ۳ سال پیاپی ادامه داد؛ شهرداری تهران نیز با انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان داخلی و خارجی زمینه تحول در این شبکه را فراهم کرد.
طبق اقدامات شهرداری تهران، قرارداد تأمین ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی و ۲۵۰۰ اتوبوس برقی با کشور چین امضا شد؛ اگرچه روند ورود اتوبوسها به ناوگان با کندی و سنگاندازیهایی همراه بود اما طی سه سال گذشته بیش از ۱۴۰۰ اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران اضافه شد.
در سال ۱۴۰۰ از محل قراردادهای مستقیم شهرداری تهران ۱۲۰ دستگاه اتوبوس نو وارد ناوگان اتوبوسرانی تهران شد و در سال ۱۴۰۱ نیز تعداد ۳۰۶ دستگاه اتوبوس، مینی بوس و ون تحویل اتوبوسرانی تهران شد.
در سال ۱۴۰۲ نیز تعداد ۳۹۶ دستگاه اتوبوس و مینی بوس و در سال ۱۴۰۳ نیز در مجموع ۶۷۶ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران شده است که از این تعداد، ۳۶۰ دستگاه از محل قرارداد شهرداری با عقاب افشان، ۱۲۷ دستگاه از محل قرارداد شهرداری تهران با شرکت اسنا و ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی وارداتی هایگر نیز از محل قرارداد شهرداری تهران با چین تأمین شد.
اگرچه طبق برآوردهای صورت گرفته تهران حداقل به ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد و اکنون، با اقداماتی که طی ۳ سال اخیر صورت گرفته تعداد اتوبوسهای فعال در تهران به ۳۰۰۰ دستگاه رسیده است اما طبق اظهارات مسئولان شهری، در سال جاری شاهد تحول خوبی در این حوزه خواهیم بود و بخش قابل توجهی از نیاز شهر تهران به اتوبوس برطرف خواهد شد.
احمد قیومی؛ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در این باره به خبرنگار تسنیم، گفت: امسال از محل قراردادهای داخلی و خارجی بخش دیگری از ناوگان را نوسازی خواهیم کرد؛ بر این اساس از محل قرادادهای داخلی حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی خواهیم داشت که تا پایان سال به صورت تدریجی و ماهانه، تولید و تحویل شهرداری خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه اتوبوسهای بیآرتی یا تندرو نیز بیش از ۱۰ سال قدمت دارند و به سن فرسودگی رسیدهاند، ادامه داد: برای کمک به نوسازی این بخش نیز قرارداد تأمین ۴۰۰ دستگاه اتوبوس بیآرتی در حال تکمیل است و در سال جاری به ناوگان اتوبوسرانی افزوده خواهد شد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینکه فرآیند ورود اتوبوسهای برقی نیز ادامه دارد، گفت: ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی که سال گذشته وارد تهران شد در خطوط مختلف اتوبوسرانی با محوریت مرکز شهر در حال فعالیت هستند و سرویس دهی خوبی دارند. در حال حاضر نیز ۱۰۱ دستگاه اتوبوس برقی در گمرک بندرعباس فرار دارد و باقی اتوبوسها نیز به تدریج در حال ورود است.
وی تصریح کرد: برنامه ما این است که تا پایان بهار، ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی به خطوط اضافه کینم، ۲۰۰۰ اتوبوس برقی باقی مانده از قرارداد با چین نیز به تدریج وارد ناوگان می شود و از هسته مرکزی شهر خدماترسانی آنها آغاز خواهد شد.
قیومی با اشاره به اینکه بدین ترتیب ناوگان اتوبوسرانی تهران بعد از انقلاب به نقطه مطلوبی میرسد، گفت: درحال حاضر حدود ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود دارد که با تحقق برنامه پیشبینی شده تعداد آنها تا پایان سال به حدود ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس خواهد رسید.
به گزارش تسنیم، با تحقق وعدههای مدیران شهری، بعد از سالها وقفه، وضعیت اتوبوسرانی تهران از بحران خارج خواهد شد و بخش قابل توجهی از نیاز تهران به اتوبوس برطرف خواهد شد.
انتهای پیام/