2

در مصر دیکتاتور جدیدی متولد می شود

  • کد خبر : 48482
  • ۰۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۵

این امر بسیار ناراحت کننده است که می‌بینیم بعضی از افرادی که از رژیم خودکامه مبارک انتقاد می‌کردند، اکنون از یک دیکتاتور جدید که در حال متولد شدن در مصر است دفاع می‌کنند.»

 

خالد الشامی، دبیر نشریه القدس العربی

یک تحلیل‌گر سیاسیبه پرس تی وی  می‌گوید دیکتاتور جدیدی در حال متولد شدن در مصر است که از سوی کسانی که رژیم خودکامه مبارک را سرنگون کردند حمایت می‌شود.

خالد الشامی، دبیر نشریه القدس العربی روز یک‌شنبه (۵ آذر) در گفتگو با پرس تی‌وی تصریح کرد:«این امر بسیار ناراحت کننده است که می‌بینیم بعضی از افرادی که از رژیم خودکامه مبارک انتقاد می‌کردند اکنون از یک دیکتاتور جدید که در حال متولد شدن در مصر است دفاع می‌کنند.»

الشامی، محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر را دیکتاتوری جدید خواند که انقلاب را «ربوده» و به مردم این کشور خیانت کرده است.

وی افزود:« مرسی مردی است که هرگز به وعده‌های خود عمل نکرد. وی کسی است که به مردمی که به او رای دادند، خیانت کرد.»

الشامی با اشاره به تنش‌ها و اعتراض‌های شدیدی که در پی اعلام فرمان جدید مرسی روی داد افزود مرسی در تحقق اهداف انقلاب ناکام ماند و به تعهدات خود عمل نکرد.

مرسی روز پنج شنبه (۲ آذر) یک بیانیه قانون اساسی صادر کرد تا اختیارات خود را افزایش دهد.

این حکم راه را برای محاکمه مجدد عاملان سرکوب اعتراض‌های مردمی که سرنگونی حکومت دیکتاتوری حسنی مبارک را در فوریه سال ۲۰۱۱ در پی داشت، باز می‌کند. همچنین دادگاه‌های مصر به موجب این قانون نمی‌توانند تصمیمات مرسی را به چالش بکشند و با آن مخالفت کنند.

این بیانیه به رئیس جمهوری مصر اجازه می‌دهد «برای حفاظت از انقلاب هر گونه تصمیم یا تدبیری را اتخاذ کند»؛ ابتکاری که تعدادی از تحلیل‌گران آن را وسیله‌ای برای استحکام نفوذ وی توصیف می‌کنند.

با این وجود بیانیه یادشده با مخالفت مردم مصر و نخبگان سیاسی این کشور روبرو شده است.

الشامی افزود:« این رئیس جمهور که نمی‌تواند بین رهبر اخوان المسلمین بودن و رهبر مردم مصر بودن تمایز قائل شود، تا همین حالا هم در مصر شکاف و اختلاف ایجاد کرده است. به همین دلیل است که وی در سخنرانی خود در روز گذشته تنها خطاب به حامیان خود سخن گفت در حالی که انتظار می‌رفت خطاب به مردم مصر سخنرانی کند و دست کم توضیح دهد که چرا چنین تصمیمی گرفته است.»

وی با اشاره به این‌که طبق بیانیه یادشده هیچ‌یک از نهادهای قضایی نمی‌تواند مجلس موسسان مصر را که در حال حاضر در حال تدوین قانون اساسی جدید این کشور است منحل کند تاکید کرد بنابراین، این مجلس قانون اساسی را تصویب خواهد کرد که صرفا اصول مورد نظر اخوان المسلمین و بعضی از سلفی‌ها را به اجرا می‌گذارد.

از زمان اعلام این بیانیه در روز پنج‌شنبه تاکنون، معترضان مصری برای نشان دادن اعتراض خود در میدان التحریر قاهره چادر زده‌اند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=48482

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]