وی افزود: کاندیداها دو نوع شرط دارند، نوعی که باید واجد آن باشند مثل تابعیت ایران یا مدرک تحصیلی و شرایطی که نباید داشته باشند از جمله محکومیت کیفری موثر مثل فعالیت در تحکیم رژیم گذشته، وابستگی به احزاب منحلهای که علیه نظام فعالیت کردهاند و نیز محکومین به ارتداد و حدود شرعی میشود.
وی در ادامه در تفاوت بین بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای شهر و روستا گفت: در مورد ریاست جمهوری و مجلس، شورای نگهبان احراز صلاحیت میکند ولی در انتخابات شوراها این احراز ملاک نیست و حداقلهایی تعریف شده لازم است تا شوراها شکل بگیرد.
سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراها افزود: از ۴ مرجع شامل قوه قضاییه و وزارت اطلاعات استعلام میشود و اگر مورد علیه فرد نباشد اصل بر برائت است؛ چراکه مثلا برای روستایی با ۱۰۰ تا ۲۰۰ خانوار، اگر سختگیری شود، شورا شکل نمیگیرد، آنجا توانایی خواندن و نوشتن شرط است.
وی تصریح کرد: نظارت در انتخابات شورا دو بخش است؛ یکی نظارت بر صلاحیت افرادی که کاندیدا میشوند و بخش دیگر نظارت بر صیانت از آرای مردم است از این رو برای ۶۶ هزار شعبه، ۱۱۰ هزار نفر از طرف هیات نظارت تعیین شدهاند.
وی گفت: با اطلاعرسانیهای انجام شده از جمله از طریق صداوسیما، انتخابات شورا هم مورد توجه مردم قرار دارد و شور و شوقی که بین مردم هست به همان میزان که برای منطقه خودشان وجود دارد با نگاه بزرگتر، به کل جغرافیای کشور است.
داود محمدی، سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراها نیز با اشاره به تعیین بیش از ۱۰۰ هزار نفر ناظر بر صندوق های رای گفت: کلاسهای بسیار فشردهای در آنها در نظر گرفته و ۱۳۰ هزار جزوه آموزشی هم توزیع شده است.
وی افزود: پس از دریافت استعلام از مراجع ۴ گانه، بررسی صلاحیتها آغاز میشود و کسانی که صلاحیت آنها تایید نشده باشد میتوانند در ۲ مرحله اعتراض کنند.
وی زمان پایان رسیدگیهای هیات نظارت استانها را ۴ خرداد ذکر کرد و گفت: براساس توافق انجام شده قرار است تا ۱۲ خرداد، یعنی ۵ روز مانده به زمان تبلیغات، اسامی کاندیدهای تایید شده اعلام شود.
سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراها درباره علت سپرده شدن کار تعیین صلاحیت کاندیداهای شوراهای شهر و روستا به مجلس شورای اسلامی گفت: شاید علت آن ارتباط بیشتر و نزدیکتر نمایندگان با کسانی است که در این عرصه ثبت نام میکنند و نظارت هم میتواند جامعتر باشد.