مهندس علی علمی، معاون صادرات و امور بین الملل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این مطلب، گفت: در مذاکره با شرکت های خارجی، این ایده در دستور کار قرار دارد.
وی بازارهای ایجاد شده بدون دخالت دولت ها را کاملا باثبات عنوان کرد و افزود: محصولات ایران خودرو به دلیل کیفیت و قیمت مناسب قابل رقابت در بازارهای هدف است.
مهندس علمی خاطرنشان کرد: بازارهای جدیدی که مطالعه آن ها شروع شده و یا بازاریابی در آن ها جریان دارد نیز، از این قاعده جدا نخواهند بود.
معاون صادرات ایران خودرو، محدودیت های بین المللی، معضلات کلان اقتصادی کشور و تغییرات سیاسی و مقررات در بازارهای هدف را از مهم ترین عوامل افت صادرات خودرو دانست.
وی ادامه داد: وقتی نقل و انتقال پول و یا محصول با مشکل مواجه می شود، مشتریان بالقوه منتظر نمانده و به سراغ تولید کنندگان دیگر می روند. نمایندگان ما هم در سایر کشورها نیز به سراغ تامین کنندگانی می روند که برای خرید محصولات آنان با مشکلات پیچیده روبه رو نباشند.
معاون صادرات ایران خودرو تاکید کرد: صادرات ۵۰ درصد تولیدات از ایده آل های صنعت خودرو کشور است که هنوز تا رسیدن به این حجم فاصله زیادی داریم، اما در برخی سال ها حدود ۱۰ درصد تولیدات را صادر کرده ایم.
وی در خصوص تکیه بیش از حد خودروسازان به بازار داخلی گفت: وقتی تیراژ تولید به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه درسال رسید، بازار امکان جذب آن را نداشت و خودروسازان کشور به این نتیجه رسیدند که باید برای حفظ تولید، به بازارهای صادراتی تکیه داشته باشند و به همین دلیل، کوشش های مضاعفی در جهت بازاریابی انجام داده اند.
معاون صادرات ایران خودرو در مورد شرکای جدید در بازار ایران گفت: صنعت خودروی ایران به دلیل توان و دانش فنی متخصصان، تقاضای بازار و موقعیت جغرافیایی، مطلوب خودروسازان است و دلیلی برای عدم حضور آنان در این بازار وجود ندارد.