2

بزرگ‌ترین خطر در اقتصاد کشور

  • کد خبر : 12205
  • ۱۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۷

حذف چهارصفر از پول ملی یک بحث انحرافی است که در بیان اهداف و نتایج و انتظاراتی که از آن می‌رود، غلط‌نمایی بسیاری داشته است. برخی بر این باورند که اگر ۴ صفر از پول ملی حذف شود، تولید ناخالص داخلی بالا می‌‎رود، اقتصاد رشد می‌کند و مشکلات ریال حل می‌شود. برخی دیگر نیز بر […]

حذف چهارصفر از پول ملی یک بحث انحرافی است که در بیان اهداف و نتایج و انتظاراتی که از آن می‌رود، غلط‌نمایی بسیاری داشته است. برخی بر این باورند که اگر ۴ صفر از پول ملی حذف شود، تولید ناخالص داخلی بالا می‌‎رود، اقتصاد رشد می‌کند و مشکلات ریال حل می‌شود. برخی دیگر نیز بر این باورند که این اتفاق، در رشد و توسعه اقتصادی کشور نقش کلیدی دارد؛ در حالی که اینطور نیست. حذف ۴ صفر از پول ملی موضوعی است که اجرای آن، آثار منفی روانی بسیاری دارد و توفیق آن در گرو کنترل این آثار است.

 

از سوی دیگر، ممکن است گردکردن عددها و تعیین واحدهای خرد، کشور را با مشکل مواجه کند، چراکه هم‌اکنون اجزای خرد پول همچون ۱۰۰ تومان و ۵۰ تومان در معاملات رایج است و کالایی در کشور معامله می‌شود که قیمت ۵۰ تومانی دارد؛ بنابراین، این ارقام به صورت اتوماتیک‌وار گرد شده و وارد ارقام تورم می‌شود و حتما آثار منفی روانی دارد. در مقابل این طرح مزایایی دارد که البته این مزایا باعث رشد و توسعه اقتصادی نخواهد شد و تنها دامنه آن در رابطه با کم کردن هزینه چاپ اسکناس و اثرگذاری در نقل و انتقالات پول است.

موضوع حذف ۴ صفر از پول ملی بیش از حد خود بزرگ شده است و به نظر می‌رسد برای گم کردن ردپای برخی معضلات روز در اقتصاد ایران است، البته برخی بر این باورند که پروژه‌ای تعریف شده و ذهنیت مردم را به این سمت ببرند و نخبگان اقتصادی و فعالان اقتصادی را نیز مشغول این موضوع کنند. این موضوع هم‌اکنون ابهام دارد و مردم نیز فکرهای مختلفی در رابطه با آن دارند که تاثیر مفنی بسیاری بر فضای روانی اقتصاد دارد. دولت نیز این موضوع را مبهم نگاه داشته است و هر فردی هم از دولت حرفی می‌زند، به این ابهام اضافه می‌شود.

بزرگ‌ترین خطر در اقتصاد، ابهام است که نتایج زیاد روانی دارد؛ موضوع این‌قدر که روی آن تبلیغات کرده‌اند، مهم نیست و اگر بدبین نباشیم که در این مسئله غرض‌ورزی هست و می‌خواهند حال و هوای جامعه را عوض کنند، باید گفت که آثار مثبت آن نسبت به هزینه چاپ اسکناس و نگهداری آن‌که مزایای این طرح است، بسیار بالا است و نقش مهمی در اقتصاد ندارد.

یحیی آل‌اسحاق

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=12205

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر