1

ساده زیستی و ضدیت با اشرافی‌گری

  • کد خبر : 11942
  • ۰۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۰

یحیی آل اسحاق اظهار داشت: مقام معظم رهبری در ماه مبارک رمضان جلسات متعددی با گروه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نخبگان و دانشگاهیان به‌صورت خاص و عمومی داشتند و جمع‌بندی جلسات قبلی در قالب جلسه با دولت برگزار شد و گزارش‌هایی که از همه نخبگان و نیز از اعضای دولت داشتند به‌صورت جمع‌بندی […]

یحیی آل اسحاق اظهار داشت: مقام معظم رهبری در ماه مبارک رمضان جلسات متعددی با گروه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نخبگان و دانشگاهیان به‌صورت خاص و عمومی داشتند و جمع‌بندی جلسات قبلی در قالب جلسه با دولت برگزار شد و گزارش‌هایی که از همه نخبگان و نیز از اعضای دولت داشتند به‌صورت جمع‌بندی در این جلسه مطرح کردند.
وی افزود: در حوزه اقتصادی مسائلی که مقام معظم رهبری ایراد داشتند صریح و روشن بود و لازم است تا هر یک از مخاطبان این مباحث برای بررسی این رهنمودها کمیته‌ای برای چگونگی عملیاتی کردن این رهنمودها داشته باشند و در اتاق بازرگانی هم ما تمام مسائل را پیگیری می‌کنیم تا پیشنهادات و رهنمودهای مقام معظم رهبری عملیاتی شود.
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: ضروری است دولت با توجه به شرایطی که دارد یکی از جلسات هیئت دولت را به این کار اختصاص دهد تا رهنمودهای مقام معظم رهبری عملیاتی شود و من معتقدم که همه مخاطبان باید جلسه ویژه‌ای برای چگونگی عملیاتی کردن فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری داشته باشند.

* ساده زیستی و ضدیت با اشرافی‌گری در دولت دهم کمرنگ شده است

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری و حضرت امام (ره) درباره خط‌مشی دولت گفت: ضدیت با اشرافی‌گری و ساده‌زیستی یکی از نقاط مثبت این دولت مخصوصاً دولت نهم بوده است و یکی از عوامل قدرت دولت نهم نیز این مسئله بوده است.
آل اسحاق افزود: اشاره مقام معظم رهبری بر این بود که باید این مسیر ادامه پیدا کند و نباید تزلزل داشته باشد شاید درخصوص دولت دهم احساس کمرنگ شدن وجود داشته باشد اما باید توجه داشته باشیم که این موارد جزو آرمان‌های نظام است و اگر دولت می‌خواهد موفق شود باید ساده‌زیستی و مقابله با اشرافی‌گری را در برنامه‌های خود داشته باشد و هیچ‌گونه تساهل و تسامحی در این امر روی ندهد هر‌چند به‌نظر می‌‌رسد در دولت دهم این موضوع کمرنگ‌تر شده باشد.

* دولت سهم بخش تولید از هدفمندی یارانه ها را بدهد

آل اسحاق با اشاره به هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار داشت: تأکید مقام معظم رهبری بر توجه به تولید و اینکه مواردی که در قانون و بودجه تصویب شده است باید به بخش تولید برگردانده شود مربوط به سهم ۳۰ درصدی تولید از هدفمند کردن یارانه‌هاست که در راستای حمایت از تولید در شرایط اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و بر اساس قانون باید به بخش تولیدی کشور بازگردانده شود.
وی افزود: اهمیت دادن به هدفمند کردن یارانه‌ها و اجرای این قانون یکی از عوامل مهمی است که دولت نهم و دهم اقبال آن را داشته است تا اجرا کند لذا اهداف این طرح بر اساس قانون باید تقویت شود برای توسعه و اجرایی شدن هدفمند کردن یارانه‌ها سیاست‌هایی لازم است که آن سیاست‌ها باید از جنس اقتصاد و با استفاده از ابزارهای اقتصادی باشد.

* با نظام امریه و دخالت و دستور نمی‌توان قیمت‌ها را تعیین کرد

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سیاست قیمت‌گذاری گفت: اگر قرار است با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قیمت شفاف شود باید از مسائل غیراقتصادی و برخورد با حوزه‌های اقتصادی اجتناب کرد. باید روش اجرای این سیاست از جنس اقتصاد باشد و مسائل و چالش‌های آن از روش‌های اقتصادی حل شود. قیمت‌گذاری جز از راه بازار رقابتی و عرضه و تقاضا قابل حل نیست. با نظام امریه و دخالت و دستور نمی‌توان قیمت‌ها را تعیین کرد چرا که این روش‌ها به اهداف هدفمند کردن یارانه‌ها ضربه می‌زند. اگر قرار است برخی صنایع مثل پتروشیمی‌ها که در اختیار دولت است افزایش قیمت داشته باشد باید محصولاتی که در اختیار مردم هست هم مورد توجه قرار گیرد البته دولت نگران تورم است اما نحوه برخورد با قیمت‌ها باید اقتصادی باشد و اگر قرار است کالایی گران شود باید از طریق عرضه و تقاضا حل شود و از ابزارهای اقتصادی استفاده شود. باید از سیاست‌هایی که منجر به تقویت اجرایی شدن یارانه‌های است استفاده شود که در این زمینه اتاق بازرگانی هم آمادگی کامل دارد تا در تبیین الزامات  و چگونگی عملیاتی شدن فازهای بعدی هدفمندی یارانه‌ها به عنوان یار شاطر در خدمت دولت باشد.

* واردات باید برای تولید در جهت صادرات و مصرف بهینه داخلی صورت گیرد

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ضرورت مدیریت واردات گفت: واردات باید مدیریت شود چون جهت‌گیری اقتصاد ما تولید‌محور است تولید ما باید صادرات‌ محور باشد ، صادرات باید جهت تولید باشد و واردات باید برای تولید در جهت صادرات و مصرف بهینه داخلی صورت گیرد که نیازمند مدیریت صحیح است. مدیریت واردات یک کار مبتنی بر سیاست‌گذاری است و اتاق بازرگانی هم تاکنون همکاری لازم را داشته و این به بعد نیز آمادگی خود را برای همکاری در مدیریت واردات اعلام می‌کند.
درباره مدیریت واردات کالاهای کشاورزی هم حساسیت‌های ویژه‌ای وجود دارد که باید رعایت شود.

* باید با برخوردهای جهادی معیشت مردم بهبود پیدا کند

وی با اشاره به جهاد اقتصادی گفت: جهاد اقتصادی از ۳ منظر ضرورت دارد و باید به عنوان کار عملیاتی، برنامه ریزی لازم در خصوص آن صورت گیرد. جهاد اقتصادی باید کمک‌کار بهبود و معیشت مردم باشد نباید به گونه‌ای باشد که معیشت مردم به مشکل برخورد باید قدرت خرید مردم در تمام طبقات تأمین شود.
وی افزود: گروه متوسط جامعه که حقوق‌بگیر شهری در قالب کارمند دولت، کارمند بخش خصوصی و یا کسبه جزء هستند درآمد ثابت دارند و در شرایطی که هزینه‌ها بالا رفته است ممکن است به چالش‌هایی بربخورند و از آن جمله می‌توان به اجاره مسکن، هزینه‌های بهداشت، آموزش و تأمین مواد غذایی اشاره کرد که باید با برخوردهای جهادی معیشت مردم بهبود پیدا کند.
رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اهداف سند چشم‌انداز گفت اگر قرار است در منطقه اول شویم جز با منش جهادی امکان رسیدن به آن نیست و باید حتما برخورد جهاد داشته باشیم تا بتوانیم به اهداف سند چشم‌انداز در کلیه شاخص‌ اقتصادی در سال ۱۴۰۴ برسیم.

* دولت هزینه ها را به مردم و بخش تولیدی تحمیل نکند

آل اسحاق با اشاره به منظر سوم فرمایشات مقام معظم رهبری در جهاد اقتصادی که به اهداف خصمانه نظام سلطه بر ضد ایران اشاره دارد، گفت: دشمن در حوزه های نظامی و سیاسی تلاش خود را کرده است اما با عنایت الهی رهبری نظام و حضور مردم تیر دشمن به اهداف اصابت نکرده و امروز در حوزه اقتصادی وارد شده است تا به اقتصاد لطمه بزند.
وی افزود: وظیفه دولت، اتاق بازرگانی، فعالان اقتصادی و هر انسان متدین و ایرانی این است که این تهدید جدی گرفته شود. این موضوع تعارف نیست باید همه دست به دست هم دهیم تا با روحیه جهادی مشکلات به وجود آمده را حل کنیم.
آل اسحاق گفت: در جهاد نظامی دولت و مردم مشترکا وارد عمل شدند. در جهاد اقتصادی هم لازم است تا دولت و مردم به صورت مشترک وارد شوند و این درست نیست که دولت هزینه‌هایی را که به آن تحمیل می‌شود به مردم یا واحدهای تولیدی تحمیل کند. در خصوص تقسیم هزینه‌ها نیز باید بین مردم و دولت اشتراک وجود داشته باشد.

* دولت با نخبگان اقتصادی مخاصمه نکند

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره هماهنگی بین تمام بخش‌ها اظهار داشت: انتقادات و پیشنهادات نخبگان اقتصادی باید جدی گرفته شود، باید به نظرات نخبگان توجه شود و نباید با آنها به مخاصمه پرداخت. باید همدلی و هماهنگی بین مسئولان و نخبگان وجود داشته باشد.
وی افزود: اتاق تهران اعلام آمادگی می‌کند تا نظرات نخبگان را جمع‌آوری و با بررسی در کمیسیون‌های این اتاق به دولت ارائه کند؛ لذا از دولت تقاضا می‌کنیم تا مثل گذشته روحیه تعاملی خود را بیشتر کند و در همین راستا اتاق بازرگانی تهران در نظر دارد تا جلسات صبحانه‌خوری خود را راه‌اندازی کند و از مسئولان دعوت می‌کنیم تا از این جلسات استقبال کنند چرا که برگزاری این جلسات به نفع دولت، بخش خصوصی و همه مردم است.

* راه اندازی مجدد جلسات صبحانه خوری در اتاق تهران

وی گفت: از تأثیرگذاران اقتصاد تقاضا داریم از آرمان‌های بزرگ، امکانات بالقوه و منابع ارزی خوب و نیروی انسانی کارآمدی که در اختیار داریم در شرایط حاضر و در مقابل تهدید‌ها استفاده کنند. مشکل ما در واقع در هماهنگی و نظام تدبیر است که امیدواریم سامان خوبی بگیرد.
وی افزود: لازم است تا همه سازمان‌ها، مسئولین دولتی و فعالان اقتصادی و همه مدیران برنامه‌های خود را با رهنمودهای مقام معظم رهبری و با جمع‌بندی که ایشان کردند هماهنگ کنند.
آل اسحاق گفت: پتانسیلی به نام اتاق بازرگانی تهران و ظرفیت خوبی وجود دارد تا در آن نظرات و پیشنهادات و رهنمودهای مقام معظم رهبری جمع‌آوری و به صورت سیاست‌گذاری در قالب عملیاتی و اجرایی با همکاری دولت و مجلس ارائه شود/فارس

گفت‌وگو از رضا کیمیایی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=11942

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر