2

سوریه اکنون صحنه جنگ آمریکا است

  • کد خبر : 12456
  • ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۰:۰۴

یک نویسنده عرب، با اشاره به درگیر شدن فرانسه در لیبی برای تحقق منافع خود، تاکید کرد سوریه اکنون صحنه جنگ آمریکا است. به گزارش افق –  شبکه العالم، “عیسى الأیوبی” در مقاله ای در روزنامه الوطن نوشت: در پاریس از خرسندی سارکوزی از نتایج جنگ فرانسه در طرابلس بر اقتصاد این کشور و شرکت […]

یک نویسنده عرب، با اشاره به درگیر شدن فرانسه در لیبی برای تحقق منافع خود، تاکید کرد سوریه اکنون صحنه جنگ آمریکا است.

به گزارش افق –  شبکه العالم، “عیسى الأیوبی” در مقاله ای در روزنامه الوطن نوشت: در پاریس از خرسندی سارکوزی از نتایج جنگ فرانسه در طرابلس بر اقتصاد این کشور و شرکت توتال و شرکت های ساختمانی و فعال در عرصه زیر ساخت ها سخن گفته می شود. طبعا سارکوزی نشست هایی را نیز با مسئولان این شرکت ها پس از تعطیلات تابستانی شان برگزار خواهد کرد..

این نویسنده عرب تاکید کرد: فرانسوی ها از نتایج غیر منتظره این جنگ بر روابط  پاریس – واشنگتن  بیمناکند. اخیرا در آمریکا نزاع میان فرماندهی نظامی و هیلاری کلینتون درباره آفریقا بالا گرفته است. کلینتون در اقدامی بی سابقه قصد دارد از اوضاع افریقا ( لیبی) در راستای انتخابات ریاست جمهوری آتی استفاده کند. فرماندهی نظامی اما ماجراجویی جدید کلینتون را بویژه با توجه به نامعلوم بودن سرنوشت جنگ لیبی رد می کنند.

 وی افزود: بنا بر این شرکای اساسی عرب سارکوزی و کلینتون بویژه قطر و « اتحادیه عرب» و دبیر کل جدیدش نمی دانند که جانب کدامیک از آن دو را خواهند گرفت، و آیا  دوحه قادر است ، مانند اقدام گذشته خود در لبنان، با توجه به نگرانی ها از بروز بحرانی بین المللی مشابه بحران منجر به جنگ جهانی دوم، میزبان طرف های بین المللی متخاصم جویای نفت کشورهای عربی باشد.

الایوبی خاطرنشان کرد: فرانسوی ها در درجه نخست از پیامدهای جنگ لیبی بر الجزایر نگرانند زیرا هر بحران سیاسی، اقتصادی یا امنیتی در الجزائر بازتاب مستقیم بر داخل فرانسه خواهد داشت.

وی با اشاره به وضعیت شکننده فرانسه به دلیل قرار داشتن در آستانه انتخابات و احتمال بروز بحران های اجتماعی، تاکید کرد: از این رو مقامات فرانسه بیش از آن که نگران الجزائر باشند از پیامدهای بحران احتمالی در الجزائر بر کشورشان بیم دارند. بنا بر این اکثر فرانسوی ها خرسندی و ژست پیروزمنشانه سارکوزی را نشانگر آینده ای شکوفا برای فرانسه در شمال آفریقا نمی دانند، بلکه بالعکس آن ها فکر می کنند مشکلات فرانسه در حال جدی شدن است.

الایوبی با اشاره به سفرهای بی نتیجه و فاجعه آمیز سارکوزی به چین و روسیه، خاطرنشان کرد: مدودف کاملا آشکار گفت که نمی تواند تغییر ساختار شمال آفریقا و خاورمیانه را به روشی که اجرا می شود ( روش سارکوزی) بپذیرد. به گفته فرانسوی ها مدودف تصریح کرد که پافشاری غیر مسئولانه اروپایی ها بر بالکانیزه کردن جنوب دریای مدیترانه را درک نمی کند؟

الایوبی اظهار داشت: منابع آگاه تاکید دارند که سارکوزی نتوانسته پاسخی برای ارائه  به چینی ها و روس ها و حتی آمریکایی ها بیابد. آمریکایی ها تلاش دارند از اوضاع کنونی [خاورمیانه شمال آفریقا]  با کمترین هزینه و زیان عبور کنند. آن ها منافع خود را از طریق شرکای سنتی شان تامین شده می بینند و تغییر ساختار خاورمیانه و شمال آفریقا در پروژه آن ها برای این منطقه نمی گنجد. پروژه آمریکایی ها برای خاورمیانه ذیل دو عنوان کلی تامین منافع (آمریکا) و امنیت اسرائیل قرار دارد.

این نویسنده عرب تاکید کرد: نفت لیبی و گاز الجزائر اما بعدا قابل مذاکره است؛ خواه پاریس بر طرابلس حکومت کند و خواه رم.

وی افزود: ساختار و چارچوب رژیم های جدید آخرین مسئله واشنگتن است، و اساسا موضع گیری های آن ها در این باره صرفا شعار و تبلیغات است. سارکوزی به آمریکایی ها وعده داده بود که آن ها را در جنگ سوریه پشتیابی کند و در مقابل، واشنگتن از پاریس در جنگ نفت و زیر ساخت ها در لیبی حمایت کند. او اما نتوانست به آمریکایی ها هیچ کمکی کند، زیرا کسانی که پاریس روی آن ها سرمایه گذاری کرده بود و خود را برای رهبری « انقلاب تغییر»  آماده کرده بودند، ضعیف تر از آن ظاهر شدند که بتوانند ستاره تلوزیونی شوند. بنابراین به نظر می رسد که جنگ لیبی هنوز پایان نیافته است. هدف از این جنگ سقوط یا بقای قذافی نیست؛ همچنان که قتل بن لادن نیز هدف حملات آمریکا نبود. پشت هر هدف ظاهری هدف پنهانی وجود دارد.

الایوبی گفت: بسیار واضح به نظر می رسد که صحنه جنگ آمریکا امروز در سوریه است، و شاید فردا در الجزائر. بنابراین آینده کل منطقه در دست سوری ها است؛ سوری ها یا در این جنگ پیروز می شوند و اشتباهات تکرار نمی شوند، و یا خاورمیانه هسته های بنیادین اش را از کف خواهد داد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=12456

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر