3

خط و نشان قاطعانه سپاه به واشنگتن/ ‌‌مقامات آمریکایی عازم امارت شدند

  • کد خبر : 381949
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸

در پی استقرار جدید نیروهای آمریکا در خلیج‌فارس به ادعای جلوگیری ایران از اذیت و آزار کشتی‌های تجاری، تهران حملات لفظی خود علیه واشنگتن را تشدید کرد.

خط و نشان قاطعانه سپاه به واشنگتن/ ‌‌مقامات آمریکایی عازم امارت شدند

به نقل از خبرگزاری افق، روز دوشنبه، ایران در آخرین واکنش خود هشدار داد که پس از تشدید حضور پنتاگون در خلیج‌فارس و دریای سرخ، می‌تواند کشتی‌های آمریکایی را تصرف کند. سرتیپ رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران گفت: «جمهوری اسلامی قادر است هر گونه شرارت آمریکایی‌ها را متقابلاً پاسخ دهد؛ از جمله توقیف کشتی‌های آن‌ها».

واکنش به عبور از خط قرمز

به نوشته المانیتور، این واکنش یک روز پس از آن رخ داد که ایالات متحده یک گروه ۳ هزار نفری تفنگداران دریایی و پرسنل آمریکایی را به دریای سرخ فرستاد. اوایل ماه گذشته نیز ارتش آمریکا هواپیماهای جنگی اف۳۵، اف۱۶ و اِی۱۰ را به همراه ناوشکن‌های نیروی دریایی آمریکا به خلیج‌فارس اعزام کرد. به گفته مقامات آمریکایی، افزایش نیروها برای انجام گشت‌زنی مشترک در تنگه هرمز صورت گرفته است.

ایالات متحده مدعی شده که این حضور به طور خاص با هدف محدودکردن ایران انجام می‌شود که به ادعای او، کشتی‌های تجاری در آب‌های استراتژیک را مورد آزار قرار می‌دهد. آمریکا ادعا می‌کند که ایران «تهدیدی آشکار برای امنیت دریایی منطقه و اقتصاد جهانی» است.

تضمین تخصص در هوش مصنوعی

تهران دخالت خود را در اکثر موارد انکار نکرده و دلیل اقدامات خود را «جنگ با قاچاق نفت» یا اقدام بر اساس دستور دادگاه برمی‌شمارد. سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسمی در شهر قم گفت: «کشورهای منطقه به درستی دریافته‌اند که ایران در حال تبدیل‌شدن به یک قدرت بزرگ منطقه‌ای است».

دو هفته پیش، وزارت دفاع ایران در واکنشی آشکار به همان استقرار جدید نیروهای آمریکایی، ده‌ها فروند موشک بالستیک دریایی دوربرد خود را که گفته می‌شد کاملاً «بومی» بوده و قابلیت «انهدام کامل» را دارند، به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در سخنانی با بیان اینکه این کشورها به ضعف آمریکا و قدرت جمهوری اسلامی در رویارویی‌های سال‌های اخیر پی برده‌اند، گفت: «امنیت خلیج‌فارس باید توسط کشورهای منطقه حفظ شود».

یکی از این کشورهای منطقه، امارات متحده عربی و رقیب اصلی جمهوری اسلامی است که از توقیف کشتی‌ها و همچنین تنش‌های دریایی دیگر عصبانی شده است. علی‌رغم فشارهای اخیر برای آشتی با ابوظبی به عنوان بخشی از موج عادی‌سازی روابط منطقه‌ای، هفته گذشته، تهران با مباهات بر پیشرفت و قدرت دفاعی خود در اطراف جزایر سه‌گانه رزمایشی نظامی برگزار کرد. این جزایر در مرکز مناقشه ارضی چند دهه‌ای ایران و امارات قرار دارد.

دیدار بن‌زاید و سالیوان 

در همین شرایط، در بحبوحه تنش‌ها با ایران و تحولات نظامی آمریکا در منطقه، شیخ محمد بن زاید، حاکم امارات، روز سه شنبه میزبان جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا بود. خبرگزاری رسمی امارات گزارش داد که این دو «بر اهمیت اقدام مشترک برای تضمین صلح و ثبات در خاورمیانه تاکید کردند».شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات و علی بن حمد الشمسی، دبیرکل شورای عالی امنیت ملی و سایر مقامات در این نشست حضور داشتند.

یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی کاخ سفید به المانیتور گفته که سالیوان پس از مذاکرات در عربستان سعودی درباره جنگ در اوکراین با بن‌زاید در ابوظبی ملاقات کرد و دو طرف درباره موضوعات مورد علاقه دوجانبه گفتگو کردند و توافق کردند که در تماس باقی بمانند. عربستان سعودی شنبه و یکشنبه میزبان نشستی درباره جنگ بود.

این ماجرا از این بابت  مهم است که گفت‌وگوی بن‌زاید و سالیوان در مورد ثبات در خاورمیانه در بحبوحه تنش های قابل توجه در منطقه، به ویژه در مورد ایران انجام می شود. یک گروه متشکل از ۳۰۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی روز یکشنبه به سمت کانال سوئز حرکت کردند. این استقرار در حالی صورت می گیرد که ایالات متحده در حال بررسی اقدامات بیشتر برای جلوگیری از توقیف نفتکش های تجاری توسط ایران در خلیج فارس است.

همچنین روز سه شنبه، سنتکام ایالات متحده گفت که فرمانده آن، ژنرال مایکل کوریلا، با یک ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده به امارات و بحرین سفر کرده است. کوریلا با سپهبد عیسی سیف محمد المزروعی، رئیس ستاد ارتش امارات متحده عربی و همچنین حمید بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین برای بحث درباره امنیت در منطقه دیدار کرد. سنتکام در بیانیه ای اعلام کرد این سفر از یکشنبه تا سه شنبه به طول انجامید.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=381949

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر