3

همه حکومت و مومنان باید برای تقویت دستگاه قضایی بسیج شوند

  • کد خبر : 23303
  • ۰۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۰

کسی که می‌خواهد بر منصب قضا تکیه بزند آثار و اختیاراتی را به دست می‌آورد که از حیث تقوا باید دارای جایگاه بسیار بالایی باشد.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی طی سخنانی در افتتاحییه پنجاه و چهارمین دوره کارآموزی قضایی روحانیون افزود: ما با آن‌چه که شان دستگاه قضایی است فاصله داریم و این موارد هشداری به دستگاه قضاست که اگر این اعتبار پایین بیاید کل نظام آسیب می‌بیند.

وی ادامه داد: اگر به اعتبار جمهوری اسلامی ایران که الگویی برای دنیاست لطمه بزنیم جرم و معصیتی بزرگ را مرتکب شده‌ایم.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن خاطرنشان کرد: جایگاه و شان قضا در کتاب و سنت و قانون اساسی شانی بسیار بالاست که برای قاضی در اسلام و بلکه در همه ادیان الهی به این جایگاه بالا اشاره شده است.

رییس قوه قضاییه افزود: کسی که می‌خواهد بر منصب قضا تکیه بزند آثار و اختیاراتی را به دست می‌آورد که از حیث تقوا باید دارای جایگاه بسیار بالایی باشد.

وی خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که به اهمیت این مساله در قانون اساسی نیز اشاره شده است و اختیاراتی در این قانون است که به قاضی باز می‌گردد.

وی با اشاره به وظایف قانونی این دستگاه یادآور شد: در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد که یک دستگاه تا به این حد دارای استقلال باشد و حتی رییس‌جمهور هم نتواند هیچ دستوری را به قوه قضاییه بدهد.

آملی لاریجانی تصریح کرد: در دستگاه قضایی قضات فاضل و دانشمند و با شخصیتی داریم که تابع این و آن نیستند و با سابقه بیش از ۳۰ سال هنوز در خانه‌های استیجاری زندگی می‌کنند در صورتی که می‌توانستند همان چیزی را که بعضی‌ها حلال می‌دانند به عنوان یک قاضی استفاده کنند.

وی گفت: قضاتی که فقر علمی و شخصیتی دارند و یا گوهر عظیم قضاوت را به اندک بهای دنیوی می‌فروشند بدانند که دچار لغزشند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری خطاب به مسوولان دستگاه قضایی افزود: همه حکومت و مومنان باید برای تقویت دستگاه قضایی بسیج شوند که اگر دستگاه قضا عزمش را جزم کند و قضات عالم وشجاع را به منصب قضاوت بنشاند وضع کشور بهتر خواهد شد.

رییس قوه قضاییه در ادامه از حوزه و دانشگاه خواست که بهترین فرزندان و نیروی انسانی را برای دستگاه قضایی تربیت کنند؛ زیرا این دستگاه به نحوی وظیفه دارد تا دماء و اموال و اعراض مومنان را حفظ کند.

وی با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) در اوایل انقلاب خطاب به روحانیون مبنی بر قبول وظیفه در دستگاه قضایی بیان کرد: واجب کفایی است که حوزه علمیه نیازهای قضایی کشور را برطرف کند. حوزه‌های علمیه تاکنون نسبت به این مساله کوتاهی‌هایی داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم به قوه قضاییه مجتهد تحویل دهند ولی می‌توان یک مقلد عالم با مهارت تربیت کرد. اگر یک قاضی فقه را نداند نمی‌تواند قضاوت کند.

آملی لاریجانی افزود: به جای این‌که همه به بحث طهارت و نجاست بپردازیم لازم است تعدادی از روحانیون با آموزش‌های لازم و مقدمات کافی برای امر قضا تربیت شوند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=23303

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. با عرض سلام و ادب ، ضمن تشکر از ریاست محترم قوه قضائیه بابت نوع نگرش و بصیرت لازم در تشریح وظائف و مشخصات قضات و تاثیر نوع رفتار و عملکرد آنها در وضعیت کشور لازم است ریاست محترم قوه بدوا بخود پرداخته و مظلومینی را که در زمان قبل از تصدی ایشان تمام هستی و خانه و کاشانه و آبرو و شخصیت خود را که، بر اثر اعمال ماده ۱۸ در اختیار آقای محمود شیرج از دست داده اند را به حضور پذیرفته و به دادرسی آنها پردازند ـ امثال من که هم فقه میدانیم هم حقوق هم تجربه هم صداقت و شرافت قلم در این کشور زیادند که میتوانند در این موقعیت حساس ، به کمک بشتابند ، ولی با کدامین اعتماد و امید ؟ وقتی به من بدهند ، عرایضم را بشنوند ، اگر دیدند حق با من است حقوق تضییع شده را بازپس گیرند ، سرم متعلق به اهداف عالیه نظام بی تکلف و بی ریا مشتاق خدمتگذاری ام . والسلام

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر