4

 آمریکا گامی جدید برای تحقق معامله قرن برداشت

  • کد خبر : 300208
  • ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹

کارشناس مسائل غرب آسیا، تصمیم جدید دولت آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را گام جدیدی برای تحقق معامله قرن ارزیابی کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا، تصمیم جدید دولت آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را گام جدیدی برای تحقق معامله قرن ارزیابی کرد.

سیدافقهی: آمریکا گامی جدید برای تحقق معامله قرن برداشت

به گزارش افق انلاین ، روز گذشته «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص مواضع دولت این کشور درباره شهرک‌‌سازی‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی کرانه باختری، گفت، دولت ترامپ سیاستش در قبال شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری را هم تغییر داده و اعلام می‌دارد که این شهرک‌سازی‌ها «به خودی خود» نقض قوانین بین‌المللی به شمار نمی‌روند.

این جدیدترین اقدام دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در جهت تضعیف تلاش‌های فلسطین برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان کشوری مستقل است.

 در خصوص این تصمیم دولت آمریکا با «سید هادی  سید افقهی» کارشناس مسائل غرب آسیا گفت‌وگویی را انجام داده که به شرح زیر است:

سیدافقهی درباره به رسمیت شناختن شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا و اینکه آیا این اقدام آغازی برای اجرای معامله قرن است، گفت: تاکنون آمریکا چندین گام را برای عملیاتی کردن معامله قرن برداشته است که از جمله آن می‌توان به انتقال سفارت آمریکا از «تل‌آویو» به «بیت‌المقدس»، به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت یکپارچه و ابدی رژیم صهیونیستی، قطع کمک‌های مالی آمریکا که از طریق سازمان ملل به فلسطینی‌ها می‌رسید و … اشاره کرد. این تصمیم جدید نیز گام دیگری برای تحقق این امر است.

وی افزود: البته این گام‌ها تعیین‌کننده نیستند، بدان معنا که مردم فلسطین، جامعه جهانی، محور مقاومت و در سطح بین‌المللی شورای امنیت با این اقدام مخالفت کرده است. بنابراین اقداماتی که آمریکا در جهت منافع رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد برخلاف نص صریح قطعنامه‌های شورای امنیت است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص تاثیر این تصمیم بر موقعیت نتانیاهو در انتخابات و تشکیل کابینه، اظهار داشت: تصور من این است که وضعیت نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خوب نیست به طوری که در انتخابات اخیر شکست مفتضحانه‌ای خورد و حتی موفق به تشکیل یک کابینه ائتلافی نشد. شاید با کمک‌هایی که آمریکا به او می‌کند بتواند در انتخابات زودهنگام آینده کرسی‌های بیشتری را به دست بیاورد.

سیدافقهی ادامه داد:  نتانیاهو در موضع ضعف قرار دارد زیرا رقبایش قوی هستند لذا نتانیاهو دست به دامن آمریکا شده تا با کمک این کشور بتواند به مردم اسرائیل نشان دهد که او توانسته حمایت آمریکا را برای توسعه شهرک‌‌سازی‌ها به دست بیاورد.

وی افزود: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصور می‌کند چنین اقداماتی می‌تواند به نفعش باشد زیرا اگر او نتواند کابینه‌ای تشکیل دهد یا حتی عضو کابینه ائتلافی شود، باید به دلیل داشتن پرونده‌های مالی و رانتخواری به زندان برود. نتانیاهو بیشتر درباره آینده سیاسی‌اش نگران است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در مورد واکنش‌های جهانی به این اقدام گفت: از آنجایی که این اقدام برخلاف مصوبات شورای امنیت است، سازمان ملل آن را رد کرده است. از طرفی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده این تصمیم آمریکا را قبول ندارد. قطعا ما، فلسطینی‌ها، محور مقاومت این اقدام را یک نوع هنجارشکنی و تجاوز به حقوق مردم فلسطین می‌دانیم و آن را محکوم می‌کنیم.

سیدافقهی اظهار داشت: از آنجایی که ترامپ اینطور بی‌محابا قوانین و مقررات جامعه جهانی را زیر پا می‌گذارد، امنیت قانون‌گذاری و امنیت جهانی را به خطر می‌اندازد، به طوری که ممکن است فردا یک قانون دیگری را زیر پا بگذارد. البته هر کاری کند جنبه قانونی ندارد.

وی در پایان صحبت‌های خود درباره واکنش گروه‌های مقاومت و تشکیلات خودگردان گفت: گروه‌های مقاومت و سازمان‌های جهادی که در اصل مشروعیت اسرائیل را قبول ندارند، صددرصد این اقدام را رد و به شدت محکوم می‌کنند و مبارزه را تا آخرین احقاق حقوق مردم فلسطین ادامه خواهند داد. از طرفی حکومت‌ خودگردان که در راس آن «محمود عباس» است، این تصمیم را صرفا از منظر سیاسی محکوم می‌کند زیرا محمود عباس تا حدود زیادی با رژیم صهیونیستی هماهنگ است و توافقنامه همکاری‌های امنیتی بر علیه گروه‌های جهادی فلسطینی دارند لذا از او انتظاری نمی‌رود که بخواهد اقدام جدی در این زمینه به عمل بیاورد.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=300208

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر